سد زاینده‌رود بازگشایی می‌شود + جزئیات ۱۴۰۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: زاینده‌رود به‌طور قطع بیستم آبان، برای کشت پاییزه کشاورزان شرق بازگشایی می‌شود، حجم و تعداد روزهای باز بودن سد نیز به‌زودی اعلام خواهد شد.

مهرداد مرادمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تعیین حجم و میزان آبی که قرار است برای کشت پاییزه در اختیار کشاورزان قرار گیرد توسط آب منطقه‌ای تعیین و به کشاورزان اعلام می‌شود.

وی افزود: در این زمینه هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده و رایزنی‌هایی در حال انجام است، البته تا حدودی به عدد قطعی نزدیک شده‌اند و ان‌شاءالله تصمیم مقتضی به زودی اعلام خواهد شد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: زاینده‌رود به‌طور قطع بیستم آبان برای کشت پاییزه کشاورزان شرق بازگشایی می‌شود، حجم و تعداد روزهای باز بودن سد نیز به‌زودی اعلام خواهد شد.

مرادمند پیش از این با اعلام این خبر که سد زاینده‌رود بیستم آبان بازگشایی خواهد شد، اظهار کرد: در این نوبت سد زاینده‌رود برای کشت پاییزه کشاورزان بازگشایی می‌شود و بیست‌وسوم آبان به مزارع کشاورزان می‌رسد.

وی افزود: در خصوص حجم آب و تعداد روزهای جریان آب هنوز مذاکرات در جریان بوده و پس از نهایی شدن اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌پذیرد.

مرادمند تصریح کرد: همچنین بذر مورد نیاز و سایر نهاده‌ها برای انجام کشت پاییزه توسط جهاد کشاورزی مهیا گردیده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

بررسی میزان جاری بودن زاینده‌رود در سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲) نشان می‌دهد که روزهای جاری بودن زاینده‌رود افزایش یافته است. بهمن‌ سال گذشته خروجی سد زاینده‌رود برای کشاورزان شرق اصفهان افزایش یافت. در ادامه فروردین‌ماه سال جاری و در چند نوبت در اردیبهشت شاهد بازگشایی زاینده‌رود و تخصیص آب به کشاورزان شرق و غرب استان بودیم.

حجم سد زاینده‌رود تا ۲۲ مهر

بر اساس آخرین گزارش وزارت نیرو، تا بیست‌ودوم مهر، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۴۱۶ میلیون متر مکعب رسیده که برابر ۳۴ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۱۸۳ درصد افزایش را ثبت کرده است.

حسن ساسانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز در این خصوص اظهار کرد: در سال آبی گذشته ۳۸۱ میلیون متر مکعب رهاسازی آب برای کشاورزی از سد چم آسمان اصفهان صورت گرفت.

وی افزود: از طریق محل سدها و شبکه‌های آبیاری گلپایگان، خمیران، کمانه، حنا، قره آغاچ، پادنا و آغچه نیز برای کشاورزی شهرستان‌های تحت پوشش رهاسازی آب انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: از دوم مرداد، خروجی سد زاینده‌رود برای آبیاری باغ‌های غرب استان اصفهان به مدت ۱۰ روز افزایش پیدا کرد.

کد خبر 700476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.