احیای کبوترخانه‌های شهری در دبی با هنر بازیافت

برنده مسابقه کمیسیون شهری هفته طراحی سالانه دبی در سال جاری یک سازه‌ بازیافتی پایدار و دوستدار محیط زیست بود که برای استراحت انسان و پرندگان در کنار هم طراحی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دبی به‌واسطه افق نمادین و معماری خیره‌کننده خود شناخته می‌شود. با این حال امروزه گروهی از معماران و طراحان به پیاده‌سازی نوآوری‌های پایدار برای ایجاد تأسیساتی پرداخته‌اند که بسیار کوچک‌تر از برج‌های سربه‌فلک‌کشیده شهر، اما الهام‌بخش هستند. در حال حاضر «دیزاینست» از شناخته‌شده‌ترین تأسیسات موجود به این سبک محسوب می‌شود؛ یک سازه اجتماعی که برای انسان‌ها سایه و برای کبوتران سرپناه فراهم می‌کند و از اهمیت تاریخی برج‌های کبوترخانه در شبه‌جزیره عربستان الهام گرفته شده است. این کبوترخانه‌ها ساختمان‌هایی اغلب دارای طاق‌های زیبا و حکاکی‌های دقیق بودند که به‌منظور محافظت از کبوترها در شرایط آب‌وهوایی سخت و جمع‌آوری فضولات آن‌ها برای استفاده به‌عنوان کود، همچنین به نمایش گذاشتن ثروت صاحب برج ساخته می‌شدند.

احیای کبوترخانه‌های شهری در دبی با هنر بازیافت

کبوترخانه‌ای برای استراحت انسان و پرندگان

برج کبوترخانه امروزی دبی با ساختار مستطیلی، دارای دو بخش بالایی به‌عنوان کبوترخانه و بخش پایینی با سه‌ورودی قوسی‌شکل برای بازدیدکنندگان است. بخش‌های انسان و کبوتر از هم جدا هستند و فضولات جمع‌آوری‌شده پرندگان از قسمت بالایی به‌عنوان کود برای گیاهان استفاده می‌شود.

کبوترخانه دیزاینست در مسابقه کمیسیون شهری هفته طراحی سالانه دبی مقام اول را به خود اختصاص داد، در این مسابقه از طراحان و معماران دعوت می‌شود تا مبلمان نوآورانه شهری را در فضای باز توسعه دهند. این مسابقه بزرگ‌ترین رقابت منطقه‌ای در نوع خود محسوب می‌شود و امسال میزبان بیش از ۳۰ طرح در این زمینه بود.

موضوع این رقابت در سال جاری که در فاصله هفتم تا دوازدهم نوامبر برگزار شد، طراحی سازه‌ای بود که ترکیبی از یک سایبان، محل تجمع و جایی برای نشستن و استراحت کردن باشد. اما طرح برنده آن از بعد انسان‌محور بودن فراتر رفته است.

احیای کبوترخانه‌های شهری در دبی با هنر بازیافت

موضوع هفته طراحی امسال دبی بر شیوه‌ها و مواد پایدار تأکید داشت. پایداری طی شش سال گذشته از معیارهای کلیدی این رویداد بوده است، اما در سال جاری استفاده از اشکال جدیدی از شیوه‌های پایداری را مورد توجه قرار داد. مسابقه امسال به‌دنبال طرح‌های عملی بود که در سراسر منطقه امارات متحده عربی پایدار و مقیاس‌پذیر باشند و بتوان در آینده شاهد پیاده‌سازی آن‌ها در سراسر کشور بود. برای مثال در مسابقه امسال در کنار بهره‌گیری از فناوری چاپ سه‌بعدی، انواع مواد قابل استفاده در این فناوری نیز مورد توجه قرار گرفت.

در طراحی سازه برنده برای چاپ سه‌بعدی از بتن تقویت‌شده با الیاف شیشه‌ای بازیافتی (GFRC) استفاده شده بود، با این حال محدودیت‌های زمان، هزینه و وزن باعث شد در ساخت نمونه‌های اولیه برای رقابت‌ها از ترکیبی از روش‌ها و مواد سازگار با محیط زیست از جمله مخلوط مواد گیاهی استفاده شود. در این سازه پودر چوب و چاپ سه‌بعدی با شن و ماسه جایگزین پلاستیک شد.

احیای کبوترخانه‌های شهری در دبی با هنر بازیافت

کد خبر 703114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.