ثبت رکورد جدید انرژی‌های تجدیدپذیر در پرتغال / عرضه از تقاضا پیشی گرفت

پرتغال در طولانی‌ترین دوره تاریخی خود بیش از نیاز و تقاضای کشور از انرژی تجدیدپذیر برق تولید و به رکورد جدید و مهمی دست پیدا کرد و برق مازاد تولیدی را به اسپانیا صادر می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر پرتغال از سی‌ویکم اکتبر تا ششم نوامبر از نیاز برق کشور فراتر رفت و رکورد جدیدی را به ثبت رساند. در واقع طی شش روز متوالی نیروگاه‌های این کشور ۱۱۰۲ گیگاوات ساعت برق تولید کردند، حال آن‌که برق مصرفی کشور ۸۴۰ گیگاوات ساعت برق است. به این ترتیب تولید برق ۲۶۲ گیگاوات ساعت از انرژی مورد نیاز خانوارها و صنعت پیشی گرفت. این برق تولیدی مازاد به اسپانیا صادر شد.

شاهکار به‌دست‌آمده پرتغال بدون فعالیت منابع تولید برق حرارتی معمولی هم‌چون نیروگاه‌های سیکل ترکیبی گاز طبیعی به دست آمده است. رکورد قبلی این کشور که در سال ۲۰۱۹ ثبت شد نیز برابر با ۱۳۱ ساعت بود. این سوابق مهم نشان می‌دهد که پرتغال در روند ادغام تدریجی منابع تجدیدپذیر بومی خود در مسیری پایدار قرار دارد و اهداف اساسی امنیت عرضه و کیفیت خدمات خود را حفظ کرده است.

ثبت رکورد جدید انرژی‌های تجدیدپذیر در پرتغال / عرضه از تقاضا پیشی گرفت

اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر پرتغال

پرتغال قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان ۸۵ درصد از برق خود را از منابع تجدیدپذیر تولید، تا سال ۲۰۴۰ تمام نیروگاه‌های گاز طبیعی خود را از رده خارج کند و تا سال ۲۰۴۵ کاملاً کربن‌خنثی شود. این بازه زمانی پنج سال زودتر از تعهد اولیه کشور است.

بر اساس گزارش‌ها، انرژی‌های تجدیدپذیر پرتغال در ماه اکتبر ۶۷ درصد از برق مورد نیاز کشور را تولید کرد که این امر بیشتر به دلیل شرایط مساعد انرژی‌های آبی و بادی بوده است. طی ماه گذشته انرژی باد به‌تنهایی توانست رکورد تاریخی تولید برق کشور را تنها در یک روز بشکند.

از ابتدای ۲۰۲۳ نیز انرژی‌های تجدیدپذیر ۵۶ درصد از کل انرژی مورد نیاز کشور را برآورده کردند. باد ۲۴ درصد، انرژی آبی ۱۸ درصد، انرژی خورشیدی ۸ درصد و زیست‌توده ۶ درصد را از این چرخه را تشکیل می‌دهند. گاز طبیعی (یا فسیلی) نیز تولید ۲۱ درصد از انرژی پرتغال برعهده داشت و ۲۳ درصد باقی‌مانده از کشورهای دیگر وارد می‌شد.

کد خبر 702989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.