مانور زلزله فرصتی برای تمرین فرآیند مدیریت بحران

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با بیان اینکه مانور زلزله، بهانه‌ای جهت تمرین فرآیند مدیریت بحران در مباحث آموزشی است، گفت: دانش‌آموزان، در محیط مدرسه و منزل از جمله گروه‌های جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از روابط عمومی استانداری یزد، محمد علی ملک زاده در جلسه هماهنگی برگزاری بیست و پنجمین مانور زلزله که با میزبانی مدیر کل آموزش و پرورش و در حضور سایر اعضا و دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد با بیان اینکه مانور زلزله، بهانه‌ای جهت تمرین فرآیند مدیریت بحران در مباحث آموزشی است، اظهار کرد: دانش‌آموزان، در محیط مدرسه و منزل از جمله گروه‌های جامعه هستند که همواره در معرض خطرات ناشی از زلزله قرار دارند. در این راستا آموزش و مانورهای مداوم و مستمر برای آمادگی این عزیزان جهت مواجهه با خطرات زلزله به عنوان حلقه گم شده در چرخه مدیریت بحران زلزله، امری ضروری است.

وی گفت: زلزله از جمله حوادثی است که غافلگیرانه، آنی و لحظه‌ای است و مهمترین راهکار مواجهه با آن کسب آمادگی لازم برای مواقع اضطرار است.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با بیان اینکه دانش‌آموزان و فرهنگیان یک پنجم جمعیت استان را تشکیل می‌دهند گفت: مدارس باید به گونه‌ای باشد که در زمان وقوع حوادث طبیعی محل رجوع مردم باشد و نقش امداد رسانی را ایفا کند.

ملک زاده با بیان اینکه آموزش و برگزاری مانورهای هدفمند برای دانش‌آموزان، جهت مقابله با بحران، امدادرسانی و پیشگیری از زلزله، آن‌ها را می‌توان در محیط مدرسه و منزل جهت مقابله در برابر زلزله آماده کرد، ادامه داد: شبیه‌سازی صحنه زلزله‌های گذشته و انجام تمرینات و مانورهای دوره‌ای و مداوم توسط آحاد مردم و به ویژه دانش‌آموزان و نیز ارزیابی نتایج حاصله از آن و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن با بهره‌گیری از تجربه‌های افراد در کاهش مخاطرات زلزله بسیار مؤثر است.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان هنگام اجرای مانورها در شرایط حادثه قرار گرفته و همین امر سبب می‌شود تا شیوه رویارویی با زلزله را که از پیش با استفاده از روش‌های علمی و نتیجه‌بخش تدوین شده و مورد ارزیابی نیز قرار گرفته را بیاموزند و این یافته‌های تجربه شده را نیز در طول زندگی و هنگام زلزله مورد استفاده قرار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان یزد ظرفیت آموزش و پرورش و وجود دانش‌آموزان را بستر مناسبی جهت اطلاع رسانی، آموزش و آگاهی بخشی به آحاد جامعه دانست و خواستار همکاری همه جانبه مدیران مدارس در امر مانور زلزله شد.

به گزارش ایمنا، برگزاری مسابقات نقاشی، عکاسی، روزنامه دیواری ویژه دانش آموزان، تهیه نقشه ایمنی محل، تشکیل شورای ایمنی محله، لزوم مشارکت و نقش اولیا و مربیان و همچنین لزوم مشارکت جدی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما از دیگر مباحثی بود که ملک زاده مدیر کل مدیریت بحران استان به آن اشاره کرد.

گفتنی است مانور زلزله هر ساله ۸ آذر به صورت متمرکز در مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 702887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.