برنامه‌های لبنانی‌ها برای گرامیداشت روز «شهیدحزب‌الله» + عکس

یازدهم نوامبر به نام روز «شهید حزب‌الله» در لبنان معرفی شده است، روزی که سالگرد عملیات استشهادی«احمد قصیر» علیه رژیم صهیونیستی است و لبنانی‌ها در این روز برنامه‌های مختلفی برای گرامیداشت یاد شهدای جبهه مقاومت برگزار می‌کنند، در آستانه فرا رسیدن این روز و در این گزارش از این برنامه‌ها خواهیم گفت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ۴۱ سال پیش و در یازدهم نوامبر ١٩٨٢، «احمد قصیر» با خودروی خود که مجهز به مهمات بود به سمت مقر فرماندار نظامی اسرائیل در شهر صور در جنوب لبنان رفت و آن را منفجر کرد و به اعتراف خود رژیم صهیونیستی ۷۶ نفر از افراد ارتش اسرائیل و شاباک را به قتل رساند، در اثر این انفجار یک ساختمان هفت طبقه روی سر آنها فرو ریخت و رؤیای پیوستن جنوب لبنان به مناطق اشغالی که یک رؤیای بلندپروازانه برای اسرائیل بود، بر باد رفت، این عملیات آغاز راهپیمایی شهادت‌طلبانی بود که طعم ذلت را به اسرائیل و سایر متجاوزان و مزدوران چشانده و از خیانت‌های آنها به آرمان‌های مردم پرده برداشتند.

«احمد قصیر» ضربه دردناکی به رژیم صهیونیستی و مرکز فرماندهی آن وارد کرد و باعث سردرگمی شدید در صفوف نهادهای نظامی و امنیتی ارتش صهیونیستی شد؛ عملیات این شهید در زمانی که رژیم صهیونیستی با ادعای اینکه این عملیات یک انفجار گازی است، به دنبال پنهان کردن حقیقت بود و این جنجالی را در داخل سرزمین‌های اشغالی به راه انداخت.

من هرگز چهره‌ی مفلوک و پریشان حال «آریل شارون» را که روی ویرانه‌های مقر نظامی «اسرائیل» (همان ساختمان هفت طبقه که احمد قصیر منفجر کرد) در شهر صور در جنوب لبنان ایستاده بود، فراموش نمی‌کنم. این عبارتی بود که «سیدحسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله در سالگرد شهادت «احمد قصیر» گفت، این شهید با این عملیات درهای پیروزی را یکی پس از دیگری گشود و این عملیات نشان داد که دوران پیروزی‌ها فرا رسیده و دوران شکست پایان یافته است.

از این رو یازدهم نوامبر در لبنان به یاد شهید «احمد قصیر»، «روز شهید حزب‌الله» نام‌گذاری شده است، در این روز مردم مقاومت برای این سربلندی و عزتی که این رزمندگان مقاومت به دست آوردند، با افتخار جشن می‌گیرند و زبان حال آنها این است که: (اگر آنها نبودند، ما اکنون نبودیم) «لولاهم ما کنا» و آنها مظهر عزت و جوانمردی هستند که ما را زنده کردند و «مقاومت» را در دستان ما به امانت گذاشتند و این امانت را سیدحسن نصرالله همچنان حفظ کرده است.

برنامه‌های لبنانی‌ها برای روز گرامیداشت« شهید حزب‌الله» + عکس

اقدامات لبنانی‌ها برای گرامیداشت روز شهید حزب‌الله

از سال ۱۹۸۲ تا به امروز، این روز (۱۱/۱۱) آغازگر دوران پیروزی است، مردم لبنان، مقاومت لبنان و خانواده‌های شهدا در این روز به کسانی که جان خود را فدا کرده‌اند افتخار کرده و با راهپیمایی خود در این روز از دستاوردها و راه این شهدا پاسداری و با آنها تجدید بیعت می‌کنند.

در این روز، مدارس و مؤسسه‌های آموزشی و فرهنگی در مناطق مختلف لبنان از جمله شهرها و روستاها، به مناسبت روز شهید حزب الله این روز را با برنامه‌های متنوع گرامی می‌دارند.

جمعی از دانش‌آموزان و فرزندان شهدا به مناسبت این روز مدارس خود را با عکس‌های شهدا تزئین کرده و در صف صبحگاهی به سخنرانی و خواندن وصیت‌نامه شهدا پرداخته و در مسیرهای گوناگون با شعار «راه شهادت» (نهج الشهادة) راهپیمایی کرده و در اماکن مختلف از جمله «روضة الشهیدین» حضور به عمل رسانده و با ادای سوگند به پیروی از راه شهدا برنامه خود را به پایان می‌رسانند.

در بعضی دیگر از مراسم‌ها، برخی دانش‌آموزان حاملان تصاویر رهبران مقاومت بودند و فرزندان شهدا تصاویر پدران خود را به دست داشتند و سایر دانش‌آموزان با به دست داشتن پرچم‌های حزب‌الله و پرچم لبنان راهپیمایی کرده و شعارهایی سر می‌دادند و سرودهایی می‌خواندند. برخی هم به غبارروبی از مزار شهدا می‌پردازند.

گروهی دیگر از دانش‌آموزان به زیارت مزار شهدای مشرف شدند و بر سر مزار آنها گل اهدا کردند. برخی از آنها اقدام به فروش غذا و تنقلات کردند که عوائد حاصل از آن را در اختیار خانواده‌های شهدا قرار دهند، برخی دیگر از آنها با قرار دادن تابلوهای شهدا به همراه دسته‌های گل در ورودی شهرها، از این روز تجلیل کردند.

از دیگر برنامه‌ها در این روز، دیدار حزب‌الله از خانواده‌های شهدا در مناطق مختلف است. همچنین به مناسب روز شهید، برنامه‌های متنوعی مانند برگزاری مسابقات تنیس روی میز در مجموعه سیدالشهداء حارة صیدا، نمایشگاه یادمان شهدا در بنعفول، نمایشگاه سیار یادگار شهدا در حومین التحتا، دیدار با خانواده شهدای مقاومت در حارة صیدا، مجلس فاتحه و روضه در روضة‌الشهیدین در آرامگاه شهرستان صیدا، زیارت دانش‌آموزان از مزار شهدا در آرامگاه منطقه الغازیة، زیارت مزار شهدا با نمایش فیلم در بنعفول و مراسم هنری دانش‌آموزان در منطقه الغازیة برگزار می‌شود.

برنامه‌های لبنانی‌ها برای روز گرامیداشت« شهید حزب‌الله» + عکس

برنامه‌های لبنانی‌ها برای روز گرامیداشت« شهید حزب‌الله» + عکس

برنامه‌های لبنانی‌ها برای روز گرامیداشت« شهید حزب‌الله» + عکس

برنامه‌های لبنانی‌ها برای روز گرامیداشت« شهید حزب‌الله» + عکس

برنامه‌های لبنانی‌ها برای روز گرامیداشت« شهید حزب‌الله» + عکس

برنامه‌های لبنانی‌ها برای روز گرامیداشت« شهید حزب‌الله» + عکس

برنامه‌های لبنانی‌ها برای روز گرامیداشت« شهید حزب‌الله» + عکس

کد خبر 702876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.