نقش زنبورهای عسل در حفظ اکوسیستم شهری

زنبورهای عسل به‌واسطه عمل گرده‌افشانی نقش بسزایی در بقای بسیاری از گیاهان و گل‌ها، بهینه‌سازی کشاورزی و بهبود اکوسیستم شهری ایفا می‌کنند، اما فصل سرما آغازی بر مرگ‌ومیر آن‌ها است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آغاز فصل زمستان با مرگ‌ومیر زنبورها همراه است و میزان تلف شدن این حشرات می‌تواند سلامت اکوسیستم شهری و کشاورزی را تهدید کند، چراکه گرده‌افشانی زنبورها نقش بسزایی در حفظ گیاهان دارد و بقای بسیاری از گل‌ها و گیاهان کاملاً به ظرفیت این عمل طبیعی زنبورها متکی است.

راهکار بلژیک برای بقای زنبورهای عسل

شهر کوچک نیجلن واقع در شرق آنتورپ بلژیک که به‌دنبال تبدیل شدن به یک شهر دوستدار زنبور است، تاکنون تلاش‌های بسیاری برای ایجاد محیطی مناسب برای رشد و پرورش زنبورهای عسل در سرتاسر مرزهای خود به کار گرفته که دامنه آن‌ها از نصب کندوهای متعدد در سراسر شهر تا تشویق کشاورزان محلی به کاشت گل‌های متنوع میان مزارع خود متفاوت است.

این شهر همچنین دارای یک مؤسسه حفاظت از زنبورهای عسل به نام فلمیش است که اقدامات گسترده‌ای در حمایت از این تولیدکنندگان کوچک عسل به کار می‌برد.

فلمیش در جدیدترین اقدام خود در نظر دارد از هوش مصنوعی برای حفاظت از زنبورها بهره ببرد و به کمک آن جمعیت زنبورها و گیاهان مورد علاقه آن‌ها را با یکدیگر مطابقت دهد.

این اقدام با نقشه‌برداری هوایی و تجزیه‌وتحلیل عکس‌های ارسالی شهروندان داوطلب از گل‌ها توسط یک سیستم هوشمند انجام خواهد گرفت که با نصب کندوها در بهترین و نزدیک‌ترین محل به گیاهان مناسب همراه خواهد بود.

نقش زنبورهای عسل در حفظ اکوسیستم شهری

به این ترتیب فلمیش یک اپلیکیشن هوش مصنوعی ارائه کرد که شهروندان نیجلن می‌توانند با استفاده از آن به‌راحتی مشاهدات خود را در قالب عکس ثبت کنند.

این شرکت در حال حاضر به‌دنبال راهکاری برای تأمین مالی توسعه این طرح است که به حدود ۱۵۰ هزار یورو بودجه نیاز دارد.

نیجلن پیش از اجرای طرح شرکت فلمیش یک نظرسنجی آنلاین برگزار کرد تا شهروندان با ارائه پیشنهادات خود به بهبود هرچه بیشتر و مؤثرتر طرح حفاظت از زنبورهای عسل شهر با بهره‌برداری از قابلیت‌های هوش مصنوعی کمک کنند.

این شهر همچنین یک وب‌سایت ویژه با هدف اطلاع‌رسانی و مشارکت شهروندان در توسعه برنامه‌های کاربردی جدید هوش مصنوعی در این منطقه از بلژیک طراحی کرده است که شهروندان طرح‌های پیشنهادی خود را در آن بارگذاری می‌کنند و طرح‌های برنده حداکثر ۱۲۵ هزار یورو بودجه برای پیاده‌سازی دریافت خواهند کرد.

کد خبر 702644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.