رومانی عضو جدید سیستم بازپرداخت بازیافت اروپا

رومانی به جدیدترین کشور اتحادیه اروپا با سیستم بازپرداخت سپرده بازیافت تبدیل می‌شود؛ شهروندان این کشور می‌توانند پس از بازگرداندن ظروف خالی نوشیدنی، پول دریافت کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، از روز سی‌ام نوامبر، سیستم جدید بازپرداخت بازیافت برای ظروف پلاستیکی در رومانی به‌طور رسمی راه‌اندازی می‌شود. دولت قصد دارد این گام مهم را به عنوان بخشی از حرکت به سمت اقتصاد دایره‌ای عملکردی و افزایش میزان کربن‌زدایی ایجاد کند.

از آخر نوامبر، فروشگاه‌هایی که ظروف نوشیدنی ساخته‌شده از پلاستیک، شیشه یا آلومینیوم قابل بازیافت را می‌فروشند، باید بطری‌های مستعمل را پس بگیرند و برای هر یک از آن‌ها ۰.۵۰ لئوی رومانی (معادل ۰.۱۰ سنت یورو) را به مشتریان بپردازند.

معرفی سیستم جمع‌آوری پایدار در این کشور اروپای شرقی با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بوده است، به‌طوری‌که اجرای آن به علت مقاومت خرده‌فروشان از سال ۲۰۲۱ تاکنون دچار وقفه‌های طولانی‌مدت شده بود.

رومانی عضو جدید سیستم بازپرداخت بازیافت اروپا

با اجرای این پروژه، رومانی به صف دیگر کشورهای اتحادیه اروپا خواهد پیوست که پیش‌تر چنین سیستمی را به عنوان بخش کلیدی اقتصاد دایره‌ای‌شان اجرا کرده بودند. بر اساس گزارش ژوئیه Investigate Europe، طرح‌های سپرده و بازپرداخت در حال حاضر در ۱۳ کشور اروپایی فعال است.

سیستم بازپرداخت سپرده بازیافت، مالیات بر مصرف محصول را با تخفیف در زمانی که محصول یا بسته‌بندی آن برای بازیافت بازگردانده می‌شود، ترکیب می‌کند. سیستم‌های برگشت سپرده با کارایی بالا به طور قابل‌توجهی بازیافت ظروف نوشیدنی مانند بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های آلومینیومی را با نرخ بازیابی ۹۰ درصد و بالاتر تسریع می‌کنند.

رومانی به‌تازگی برای تسریع اهداف اقتصاد دایره‌ای و هم‌راستا با پروژه‌های حفاظت از آب‌وهوا، بازیافت بطری‌های حاوی پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) استفاده شده و سایر زباله‌های پلاستیکی را ترویج کرده است. تکه‌های PET و گرانول به‌دست‌آمده از فرآیند بازیافت، برای مثال در صنعت بسته‌بندی یا برای عایق‌سازی در بخش ساخت‌وساز استفاده مجدد می‌شوند. در نتیجه در استفاده از منابع صرفه‌جویی و در نهایت منجر به کاهش تغییرات آب‌وهوایی می‌شود.

کد خبر 702574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.