فعالیت بیش از ۲۸۰۰ سمن در حوزه اعتیاد / نقش پررنگ سازمان‌های مردم‌نهاد در کاهش آسیب‌ها

کارشناس دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد از فعالیت بیش از ۲۸۰۰ سمن در حوزه اعتیاد خبر داد و گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد نقش بسیار پررنگی در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اعتیاد دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا حاجی‌لو امروز _چهارشنبه هفدهم آبان_ در حاشیه کارگاه تخصصی آموزش سمن‌های منطقه دوی کشور، در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: هرسال دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان‌های مردم‌نهاد ستاد مبارزه با موادمخدر به منظور توانمندسازی، ارتقای سطح عملکرد و افزایش توانایی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد، برگزاری کارگاه‌های منطقه‌ای را در پنج منطقه کشور در دستور کار دارد.

وی با اشاره به حضور نماینده‌های سمن‌های سطح دو و سه از شش استان در این کارگاه افزود: سمن‌های مذکور تحت آموزش قرار می‌گیرند و هر یک از افراد حاضر، آموزش‌های حاصل شده از کارگاه مذکور را برای پنج تا شش سمن دیگر در استان خود برگزار می‌کنند و اطلاعات از طریق شورای هماهنگی به ما رسانده می‌شود.

کارشناس دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد با بیان اینکه سمن‌ها بر اساس ظرفیت، توانایی، سازمان و ساختار خود به سه سطح تقسیم‌بندی می‌شوند و سمن‌ها از بدو ورود در سطح سه قرار می‌گیرند، تصریح کرد: طرح‌هایی که برنامه‌ریزی برای اجرای آنها شده است به سمن‌های سطح یک و دو تحویل داده می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۸۵۰ سمن در حوزه اعتیاد و موادمخدر ادامه داد: هنگامی که تعریف از یک سازمان مردم‌نهاد، تعریفی صحیح نباشد، نتیجه‌گیری نیز صحیح نخواهد بود؛ سازمان مردم‌نهاد به معنای یک مجموعه از مردم است.

حاجی‌لو با بیان اینکه افراد در سمن‌های مردم‌نهاد واقعی به دنبال رسیدن به نفع شخصی در پی فعالیت در این سازمان‌ها نیستند و دولت قرار نیست کمکی به این سازمان‌ها داشته باشد، گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد یاری‌کننده دولت در مسیر حل کردن مسائلی که دشواری دارد، هستند.

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد طی سال‌های اخیر ساماندهی شده‌اند و در حوزه‌های تخصصی فعالیت دارند، اضافه کرد: دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، نگاه ویژه‌ای نسبت به حمایت و تقویت سازمان‌های مردم‌نهاد دارد، از همین‌رو ارتقای سطح عملکرد این سازمان‌ها و برگزاری کارگاه‌های تخصصی در دستور کار قرار گرفته است.

کارشناس دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد با بیان اینکه سال گذشته ۳۱۰ سازمان مردم‌نهاد در سال گذشته و حدود ۷۷۰ هزار نفر طی سه سال گذشته تحت آموزش قرار گرفتند، افزود: کارگاه پیشین سازمان‌های مردم‌نهاد در استان یزد و طی دو روز گذشته نیز کارگاهی در استان کردستان برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه کارگاه در حال برگزاری در استان اصفهان سومین کارگاه منطقه‌ای است، ادامه داد: سازمان‌های مردم‌نهاد نقش بسیار پررنگی در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اعتیاد دارند و فعالیت‌های ویژه‌ای توسط این سازمان‌ها در حوزه پیشگیری، آموزش خانواده‌ها، ارتقای سطح آگاهی جوانان و نوجوانان، درمان، صیانت از بهبودیافتگان و خانواده‌های آسیب‌دیده در حال انجام است.

حاجی‌لو با بیان اینکه سمن‌هایی نیز با همکاری کارآفرینان در خصوص اشتغال بهبودیافتگان فعالیت و کمک به بازتوانی و اجتماعی شدن افراد دارند، خاطرنشان کرد: مجمع خیران ستاد نیز راه‌اندازی شده که هدف ویژه فعالیت آن، کمک به کنترل و کاهش آسیب‌های اعتیاد است.

کد خبر 702463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.