۳۱۰ روستا در استان اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شود/ احیای زاینده‌رود منتظر اقدام است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اراده وزارت نیرو برای حل مشکلات آبی در برخی استان‌های دیگر، گفت: این بار نوبت اصفهان است و باید احیای زاینده‌رود صورت گیرد، راهی برای حل مشکلات گرد و غبار و فرونشست زمین وجود ندارد مگر اینکه وزارت نیرو برای اصفهان فکری کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منصور شیشه فروش عصر امروز _ سه‌شنبه، شانزدهم آبان‌ماه_ در آئین افتتاحیه دفتر منطقه‌ای مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده‌رود، اظهار کرد: پس از انجام ۲۰ تا ۲۵ سال مطالعه، امروز شاهد بهره‌برداری از دفتر یکپارچه حوضه زاینده‌رود هستیم اما با توجه به مصوبات شورای عالی آب این انتظار از سوی کشاورزان و ذی‌نفعان وجود دارد که کارشناسان حوضه در اصفهان حضور یابند و مسائل را از نزدیک لمس کنند.

وی با اشاره به مشکلات کشاورزانی که در پیچ و خم تصمیمات اجرایی گرفتار می‌شوند، خاطرنشان کرد: این قشر خواستار اجرای مصوبات شورای عالی آب هستند، برای این کار لازم است که کارشناسان در دفاتر منطقه‌ای حضور یابند به ویژه در اصفهان که با شرایط خاص و پیچیده‌ای روبه‌رو است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان خشکی زاینده‌رود را موجب ثبت ۵۳ روز ناسالم به دلیل خیزش گرد و غبار برای شهر اصفهان دانست و ادامه داد: کانون‌های فرسایش بادی معمولاً در ماه‌های اول سال شکل می‌گیرند اما امسال با توجه به خشکی رودخانه، کانون‌های جدیدی شکل گرفته که با اندک وزش باد، شرایط را برای خیزش گرد و غبار فراهم می‌کنند که این شرایط در هیچ استانی وجود ندارد.

فرونشست ابرچالش اصفهان است

وی فرونشست را ابرچالشی برای اصفهان توصیف کرد و گفت: سازمان زمین‌شناسی کشور سه سال در اصفهان مستقر شد و نرخ فرونشست را بین ۴ تا ۱۸ سامتی متر در دشت‌ها و با متوسط یک متر اعلام کرده است، از سوی دیگر در استان اصفهان ۲۹ دشت ممنوعه با شرایط بحرانی سطح آب‌های زیرزمینی وجود دارد.

شیشه‌فروش با اشاره به گزارش هفتگی و ماهیانه شکست لوله‌ها در سیستم توزیع آب شهری، یادآور شد: حدود ۴۰ مدرسه تحت تأثیر فرونشست قرار گرفته است و دامنه این پدیده روی منازل مسکونی، راه‌ها و اراضی کشاورزی نیز کشیده شده است.

بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی اصفهان از دست رفته است

وی خشکسالی را موجب از دست رفتن بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی حاصل‌خیز کشاورزی در اصفهان معرفی کرد و یادآور شد: تأسیس دفتر منطقه‌ای مدیریت یکپارچه حوضه آبریز زاینده‌رود، کار ارزشمندی است اما باید نتایج آن بر سر سفره کشاورزان بیاید و به آنها در حل مشکلاتشان کمک کند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آغاز خزان زودرس درختان اصفهان به دلیل خشکی زاینده‌رود از فصل تابستان، افزود: در نوار ساحلی رودخانه بسیاری از درختان کهنسال دچار تنش شدید آبی هستند همچنین ۱۰ هزار هکتار از باغات دچار مشکل شد از سوی دیگر ۹۹ درصد مساحت تالاب گاوخونی خشک است در حالی که بر اساس مطالعات انجام شده قرار بود ۱۷۶ میلیون متر مکعب حقابه برای جلوگیری از تشکیل کانون‌های گرد و غبار دریافت کند.

وی از تصمیم‌گیرندگان در حوضه آبریز زاینده‌رود خواست به شرایط ذی‌نفعان و حقابه‌داران توجه ویژه‌ای داشته باشند و گفت: حقابه‌های قانونی زیست محیطی زاینده‌رود، فضای سبز و کشاورزی مدت هاست که معطل مانده در چنین شرایطی این سوال برای ذی‌نفعان مطرح می‌شود که ثمره ایجاد این دفتر در اصفهان چه خواهد بود.

این بار نوبت اصفهان است

شیشه‌فروش با اشاره به اراده وزارت نیرو برای حل مشکلات آبی در برخی استان‌های دیگر، تاکید کرد: این بار نوبت اصفهان است و باید زاینده‌رود احیا شود، راهی برای حل مشکلات گرد و غبار و فرونشست زمین وجود ندارد مگر اینکه وزارت نیرو برای اصفهان فکری کند، همانگونه که اصفهان در مواقع بحران برف و سیل به استان‌های دیگر کمک‌رسانی می‌کند، امروز نوبت اصفهان است و باید پاسخ مناسبی برای حل مشکلات همه بهره‌برداران، کشاورزان و محیط زیست با احیای رودخانه داشته باشیم.

وی مطالبه به حق اصفهان را ارائه برنامه ویژه راهبردی برای زاینده‌رود اعلام کرد و گفت: اکنون ۳۱۰ روستا در استان با تانکر آبرسانی می‌شود بنابراین وقت آن رسیده برنامه استراتژی با فاز اقدام در دستور کار قرار گیرد.

کد خبر 702397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.