بازگشت زندگی به زاینده‌ رود نیازمند اقدام همه دستگاه‌ها است

معاون تلفیق و امور تنظیم گری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران بازگشت جریان آب و زندگی به مولود از بین رفته زاینده‌رود را نیازمند اقدامات همه دستگاه‌های اجرایی دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا الماسوندی عصر امروز _ سه‌شنبه، شانزدهم آبان‌ماه _ در آئین افتتاح دفتر منطقه‌ای مدیریت یکپارچه منابع آب حوضه آبریز زاینده‌رود اظهار کرد: ساختار مدیریت آب کشور بر اساس مدیریت یکپارچه ای حوضه‌ای است که در قالب ۹ پروژه شکل گرفته و اجرا می‌شود.

وی یکی از این پروژه‌ها را مربوط به حوضه آبریز زاینده رود دانست و افزود: بیش از دو دهه است که شرکت مدیریت منابع آب در مطالعات جامع حوضه‌های آبریز مشارکت می‌کند و باتوجه به مطالعات انجام شده در گذشته می‌توان گفت که این مطالعات هفتم یا هشتم جامع در کشور بوده است، همچنین با کشورهای منطقه تعامل خوبی را در مطالعات جامع منابع و مصارف آب آنها داشتیم.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با اشاره به ادامه این همکاری در حوضه آبریز استان گلستان گفت: این پروژه به نام زرین‌گل قره‌سو همچنان ادامه دارد اما امروز شاهد افتتاح مرکز جامع دیسپاچینگ منابع و مصارف هستیم، مطالعات جامع و یکپارچه حوضه زاینده‌رود با اطلاعاتی که از قبل مشاوران ارائه کردند همچنین مطالعاتی تکمیل منابع و مصارف همراه با مدل‌های تکمیلی، منجر به خروجی معادل شد.

برنامه وزارت نیرو برای زاینده رود

الماسوندی ادامه وضع موجود را به دلیل مخاطرات زیست محیطی و مشکلات کنونی ناممکن عنوان کرد و ادامه داد: قرارگاه آبی در استانی تشکیل شده و برنامه وزارت نیرو درباره زاینده‌رود و حوضه‌های دیگر این است که مشکلات به حداقل برسد البته در مطالعات جامع متغیرهای زیادی مورد توجه قرار گرفته از جمله رفتار مردم، شرایط اجتماعی، فرهنگی و امکانات و ابزار موجود و مطلوب ما این است که بتوانیم به ۷۰ درصد نیازها در مطالعات برسیم.

وی با اشاره به فقر مطالعات تطبیق منابع و مصارف در حوضه زاینده‌رود، تاکید کرد: برای رفع این مشکل از مطالعات میان مدت و بلندمدت صورت گرفته در حوزه آب‌های زیرزمینی، سطحی کمک گرفته شد.

انتقال آب دریا به حوضه آبریز زاینده رود برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین زراعی از منابع آب این حوضه بهره‌مند می‌شوند همچنین بخش قابل توجهی از منابع در بخش آب شرب و صنایع بزرگ شکل گرفته در استان مصرف می‌شود به همین دلیل و برای تأمین نیاز آبی بسیاری از استان‌ها، خط انتقال آب دریا در حال اجراست تا از فاز یک تا انتها بتوان آب انتقال یافته از این طریق منابعی را آزاد کرد که به مصرف تغذیه سفره‌های زیرزمینی برسد.

الماس‌وندی با تاکید بر اینکه برنامه توسعه دوباره با استفاده از منابع آب آزاد شده پس از انتقال آب از دریا وجود ندارد، گفت: انتقال آب از دریا برای رفع تعادل به هم خورده در حوضه‌ها است، ۶۴ کارگروه و تیم‌هایی در استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان روی مطالعات جامع کار کردند.

وی یادآور شد: در دنیا برای انجام مطالعات جامع از دو سه مدل استفاده می‌شود اما در این مطالعات از چهار مدل استفاده شد، در زمینه احیا، تعادل بخشی و مدیریت مصرف نیز اقداماتی انجام می‌شود تا نرخ فرونشست را برای سال‌های آینده تعدیل کند زیرا اکنون نرخ فرونشست بالا است البته این عدد درسال‌های اخیر کاهش یافت زیرا ترکیب لازم در خاک صورت گرفته اما گستره و شعاع آن در حال افزایش است تا جایی که مسئله اول حوضه، موضوع فرونشست به شمار می‌آید و مشکلات معیشتی و نیازهای زیست محیطی در جایگاه بعدی قرار دارند.

مدیریت الگوی کشت در حوضه آبریز زاینده رود

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه الگوی کشت، افزود: از طریق الگوها و لایه‌های اطلاعاتی تطبیق یافته با سوابق و انجام کارهای میدانی، توانستیم عددهایی را درباره الگوی کشت تعیین کنیم، میزان منابع تخصیص یافته نیز در بخش‌های مختلف تفکیک شد و بر اساس آن برنامه‌های اقدام در قالب دیسپاچینگ زمینه‌ساز برنامه تصمیم‌گیری می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد با مشارکت همه ذی مدخلان در حوضه آبریز زاینده‌رود مسائل این حوضه حل شود و گفت: مسئله زاینده‌رود و گاوخونی برای همه کشور مهم است به همین دلیل وزارت نیرو از سال گذشته اقداماتی را در حوزه تعادل بخشی به مصارف این حوضه آغاز کرد.

نصب ۱۲ هزار کنتور فهام بر روی چاه‌های حوضه آبریز زاینده‌رود

الماس‌وندی از نصب ۱۲ هزار کنتور فهام بر روی چاه‌های حوضه آبریز زاینده‌رود خبر داد و یادآور شد: این کنتورها حجم آب مصرفی چاه‌ها را اندازه‌گیری و کنترل می‌کنند، میزان مصارف هر ۱۵ دقیقه یکبار قابل پایش است و برای هر مشترک اپلیکیشنی تهیه شده که بتواند میزان مصارف خود را اندازه‌گیری و مشخص کند.

وی با اشاره به مشارکت آستان قدس رضوی برای نصب ۶ هزار کنتور بر روی چاه‌های آب استان اصفهان، گفت: علاوه بر کنتورهای فهام ۶ هزار کنتور از این طریق نصب شد تا مجموع کنتورها به ۱۸ هزار مورد برسد، نصب این کنتورها نه به دلیل محدودیت بلکه برای برقراری عدالت است زیرا در این حوضه چاه‌هایی وجود دارد که یک سوم میزان مشخص شده برداشت می‌کنند در حالی که برخی چاه‌ها نیز اخطار گرفته‌اند و ۳۳ چاه به دلیل برداشت بالای ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصد پلمپ شدند.

معاون تلفیق و امور تنظیم‌گری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در مرکز دیسپاچینگ مصارف آب در بخش‌های زیرزمینی و سطحی مورد نظارت و کنترل قرار می‌گیرد همچنین منحنی فرمان در ارتباط با پایش روان آب روزانه تعریف شده که می‌تواند هر روز تا انتهای حوضه را تخلیه کند اما تحلیل‌های هفتگی و ماهانه برای رویارویی با سیلاب از اهمیت بیشتری برخوردار است تا در صورت نیاز کارکردها را تغییر دهیم.

وی با اشاره به آغاز دوره آبیاری از چهار پنج روز آینده گفت: برنامه الگوی کشت متنوع است البته با این وجود برخی کشت‌های ممنوع و محدود نیز اتفاق می‌افتد با این حال سامانه مرکز برای همه ذی‌نفعان قابل دسترسی خواهد بود تا بدانند در کدام یک از ۱۸ ناحیه، میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی و سطحی چقدر است.

سحابداری آب با راه اندازی سامانه یکپارچه حوضه آبریز زاینده رود

الماس‌وندی افزود: بهره‌برداری از این سامانه را به معنای حسابداری آب دانست و خاطرنشان کرد: در این سامانه همه ذی‌نفعان می‌توانن مشارکت کنند تا اتفاقات روزانه، هفتگی و ماهانه برای آنها قابل تشخیص باشد، فردا نیز این سامانه در استان چهارمحال و بختیاری اجرا خواهد شد، علاوه بر ذی‌نفعان، همه سازمان‌های مردم نهاد، استانداری و دانشگاه‌ها می‌توانند به اپلیکیشن دسترسی داشته باشند.

وی این اپلکیشن را در حال آماده سازی اعلام کرد و ادامه داد: با نصب اپلیکیشن بر روی گوشی امکان پیگیری شرایط وضع مخزن آب سد زاینده‌رود و تغییرات آن وجود دارد، پس از رهاسازی آب در آبان‌ماه باید امیدوار باشیم که شرایط اقلیمی و جوی به شکلی باشد که بتوانیم امسال نیز آب خوبی را به کشاورزان و باغداران تحویل دهیم.

وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در زمینه مدیریت مصارف گفت: ۵۲۰ ایستگاه پمپاژ ثابت از حد فاصل سد تا چم‌آسمان وجود دارد که مربوط به دو استان هستند، امروز آب تمام این چاه‌ها قابل کنترل و پایش است، با توجه به ایستگاه‌های ثابت در حوزه، افت آبخوان و میزان برداشت کاملاً مشخص و مشهود است و مدیریت می‌شود.

الماس وندی بازگشت جریان آب و زندگی به مولود از بین رفته زاینده‌رود را نیازمند اقدامات همه دستگاه‌های اجرایی دانست و گفت: اگر برنامه اقدامات چهار پنج ساله بر اساس مدل موجود و مطلوب اجرا شود، شاهد این هستیم که در این بازه زمانی شاهد حرکات دائمی در زاینده‌رود باشیم تا دوباره لبخند را بر لب مردم اصفهان ببینیم و نیاز حداقلی تالاب گاوخونی تأمین شود.

کد خبر 702371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.