آلودگی هوای اصفهان همچنان ادامه دارد / محدودیت فعالیت برای کدام مشاغل اعمال می‌شود؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به افزایش غلظت آلاینده‌ها در اصفهان طی روزهای اخیر گفت: در سال جاری نیز همچون سال‌های گذشته با افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه خواهیم بود که تا ابتدای هفته آینده ادامه دارد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به علل آلودگی هوای استان اصفهان در نیمه دوم سال جاری اظهار کرد: افزایش شرایط وارونگی هوا، جابه‌جا نشدن و پایداری هوا، کاهش دما، رشد آلاینده‌های ناشی از صنایع و خودروها و کانون‌های گردوغبار، شرایط پایداری و سکون جوی، سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهر اصفهان و شهرستان‌های اطراف می‌شود.

وی با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی تا اوایل هفته آینده با شرایط پایداری و سکون جوی در استان افزود: در این شرایط، پایداری جوی با غبارآلودگی، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا تا شنبه بیستم آبان در کلان‌شهر اصفهان، مناطق مرکزی و شهرک‌های صنعتی وجود خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تشریح تشکیل جلسه هماهنگی مدیریت بحران استان و ابلاغیه دستورات لازم به ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط برای جلوگیری از تشدید شرایط در روزهای پیش‌رو، طی صدور اطلاعیه سطح زرد هواشناسی گفت: اداره حفاظت محیط زیست به عنوان مسئول پایش و نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا موظف شد با تقویت تیم‌های نظارتی و همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی، وضعیت مناطق مختلف استان به ویژه صنایع متحرک و ثابت آن را پایش شبانه‌روزی کند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مسئول نظارت بر فعالیت واحدهای صنعتی و خدماتی است و با همکاری دستگاه قضائی با واحدهای متخلف برخورد می‌کند، گفت: طبق قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست باید شهرهای در معرض آلودگی هوا را شناسایی و با استقرار تجهیزات و سامانه‌های سنجش آلاینده‌های هوا وضعیت شهرها را پایش کند.

شیشه‌فروش با بیان اینکه به شرکت نفت اعلام شده است که سوخت پاک و گازوئیل پاک در تمام جایگاه‌ها توزیع شود، اظهار کرد: به نیروگاه‌ها نیز ابلاغ کردیم با همکاری شرکت نفت، از سوخت‌های مورد استفاده گوگردزدایی کنند، همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت نسبت به تعیین تکلیف و ساماندهی کوره‌های گچ و آجر اطراف اصفهان اقدام کند.

اقدامات مد نظر به منظور کنترل آلایندگی‌های اصفهان

وی افزود: شرکت گاز موظف است در خصوص مصرف بهینه گاز اقدامات لازم را انجام دهد، تمام ادارات نیز موظف هستند موتورخانه‌ها را برای پیشگیری از انتشار آلاینده‌ها، بهسازی، نوسازی و استانداردسازی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: ادارات نسبت به صرفه‌جویی گاز و برق مکلف شدند تا از این طریق بخشی از گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها تأمین شود و نظارت بر سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف نیز در راستای جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها برعهده محیط زیست است؛ این سازمان موظف است گشت‌های مشترک را از تمام صنایع انجام دهد، اداره راه نیز بر تقویت معاینه فنی خودروهای سنگین و شهرداری بر تقویت معاینه فنی خودروهای سبک مکلف شده است.

وی درباره لزوم استفاده نکردن از مازوت در نیروگاه‌های استان اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در نیروگاه‌های استان، سوخت مازوت استفاده نشده و تاکید استان بر این است که همچنان با صرفه‌جویی در مصرف گاز و برق، گاز نیروگاه‌ها تأمین شود.

شیشه‌فروش با اشاره به سفر علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور در دی‌ماه سال گذشته به مناسبت روز هوای پاک به استان اصفهان اظهار کرد: در این سفر طی برگزاری جلسه‌ای، ۱۵ مصوبه زیست‌محیطی مصوب شد که فقدان مصرف مازوت، تأمین گاز نیروگاه‌ها و تبدیل نیروگاه شهید منتظری به سیکل ترکیبی از مهم‌ترین مصوبات بود و درخواست داریم این مصوبه در کشور اجرایی شود.

وی افزود: برای کنترل آلایندگی‌های اصفهان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در دستور کار مسئولان استانی قرار گرفته است، اما تسریع و اجرای خط سوم متروی اصفهان، خروج خودروهای فرسوده شخصی از چرخه ناوگان حمل‌ونقل، انتقال کوره‌های گچ و مصالح به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان که بخشی از آن با توجه به وظایف سازمان صنعت و معدن اجرایی شده است و سایر موارد نیز باید پیگیری شود.

تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی خودرو

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: فعالیت صنایع آلاینده شناسایی‌شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت، رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گردوخاک، خارج نشدن افراد آسیب‌پذیر و دارای بیمارهایی زمینه‌ای قلبی و عروقی و ریوی از منزل، استفاده از ماسک استاندارد، ورزش کردن و حضور نداشتن در فضاهای باز در شرایط گردوخاک، رعایت اصول ایمنی و تردد در محورهای جاده‌ای با در نظر گرفتن کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس راه ضروری است.

وی گفت: ممنوعیت هر اقدامی که منجر به انتشار آلودگی هوا شود، از جمله فعالیت‌های معدنی خاک‌برداری، آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع و فضاهای سبز، کنترل آلودگی‌های ناشی از خودروها و صنایع، فعالیت نداشتن واحدهای تولید گچ، آجر و مصالح اطراف اصفهان، فعالیت نکردن ماشین‌آلات حمل مصالح ساختمانی و اعمال محدودیت برای فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده در شرایط اضطرار با پیگیری و نظارت اداره محیط زیست استان اجرایی می‌شود.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی خودرو و عمل به توصیه‌های بهداشتی، ممنوعیت مسابقات و فعالیت ورزشی در فضای باز و فعالیت نکردن تولیدکنندگانی که زمینه‌ساز ایجاد گردوغبار می‌شوند، از جمله مواردی است که باید تا اوایل هفته آینده در پی کاهش دما، پایداری و سکون جوی، افزایش غلظت آلاینده‌ها، مه‌آلودگی، کاهش کیفیت هوا و دید در استان اجرایی شود.

کد خبر 702274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.