۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۵
کیست پشت زانو خطرناک است؟

جراح و متخصص ارتوپدی با بیان اینکه جراحت، پارگی غضروف، آرتروز، عفونت و دلایل ناشناخته از جمله عوامل به وجود آمدن کیست بیکر هستند، گفت: کیست بیکر به‌طور معمول خطرناک نیست، اما با ناراحتی‌هایی مانند تورم، درد و احساس سفتی در زانو همراه است.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره کیست بیکر (کیست پشت زانو) اظهار کرد: مایعی به نام سینوویال در مفصل زانو جریان دارد، این مایع با نرم کردن مفاصل از ساییده شدن نواحی مختلف روی یکدیگر جلوگیری می‌کند، تولید بیش از حد مایع سینوویال، آب آوردن زانو نام دارد، در این صورت مایع اضافی در کیسه بورسا در ناحیه پشت زانو جمع و کیست بیکر ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه جراحت، پارگی غضروف، آرتروز، عفونت و دلایل ناشناخته از جمله عوامل به وجود آمدن این کیست هستند، افزود: منظور از جراحت، آسیب یا تروما در زانو است که باعث تولید مایع اضافه می‌شود، همچنین در پارگی غضروف باید گفت که غضروف لایه نازکی است که انتهای استخوان‌ها را می‌پوشاند.

این جراح و متخصص ارتوپدی تصریح کرد: اگر آرتروز علت به وجود آمدن کیست بیکر، باشد باید گفت که روماتیسم و استئوآرتریت می‌تواند باعث ایجاد کیست بیکر شود، در عواملی مانند عفونت نیز با تولید مایع اضافه در اطراف مفصل زانو همراه است و در زمینه دلایل ناشناخته باید گفت که هیچ علت آشکاری برای ایجاد کیست بیکر پیدا نمی‌شود.

وی با اشاره به عوارض ناشی از کیست بیکر ادامه داد: کیست بیکر به‌طور معمول خطرناک نیست، اما با ناراحتی‌هایی مانند تورم، درد و احساس سفتی در زانو همراه است، تخلیه مایع اضافه، اولین قدم برای درمان کیست بیکر است، به‌طور تقریبی یک‌سوم از موارد به این ترتیب درمان می‌شود، اما اگر مشکلات زانو باعث ایجاد کیست بیکر شده باشد، تخلیه مایع بدون اقدام درمانی جدی چاره‌ساز نیست.

قزوینیان گفت: اگر بیماری مربوط به زانو درمان نشود، بعد از مدتی کیست بیکر دوباره برمی‌گردد، در موارد نادر با وجود درمان علت بروز کیست بیکر، باز هم این کیست از بین نمی‌رود، در این موارد می‌توان از جراحی برای برداشتن کیست استفاده کرد، از طرف دیگر، احتمال پارگی کیست بیکر نیز وجود دارد، این امر سبب تورم و درد ناگهانی در ساق پا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کیست بیکر پاره شده را نباید با لخته خونی یا ترومبوز ورید عمقی که نیاز به اقدامات پزشکی فوری دارد، اشتباه گرفت، البته تفکیک این دو بیماری از یکدیگر در ظاهر کار دشواری است، بنابراین چنانچه فردی دچار تورم و درد در ساق پا باشد باید به پزشک مراجعه کند.

کد خبر 702245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.