بقای «ونیز» به ابتکارات سبز فوری بستگی دارد

ونیز یکی از محبوب‌ترین نقاط توریستی دنیا است، اما زیبایی آن به دلیل سیل، فرسایش، آلودگی و گردشگری بیش‌ از حد در معرض تهدید قرار گرفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ونیز بیشتر به علت معماری زیبا، تاریخ غنی، چشم‌انداز منحصربه‌فرد با کانال‌های هزارتو و تالاب‌هایش شناخته شده است و تقریباً هر سال میزبان ۲۰ میلیون گردشگر است. در سال ۱۹۸۷، «ونیز و تالاب آن» به دلیل میراث غنی تاریخی، فرهنگی و معماری خود در فهرست میراث جهانی ثبت شد. این شهر در سال جاری از نظر محیط‌زیستی سرتیتر خبرها شد؛ زمانی که قسمتی از کانال بزرگ به سبز فلورسنت در آمد. پس از گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه چنین اقدامی ممکن است نوعی اعتراض طرفداران محیط زیست باشد، مقامات محلی اعلام کردند ظاهر سبز به دلیل فلورسین است که یک ماده بی‌ضرر از نظر زیست‌محیطی محسوب می‌شود که برای آزمایش شبکه‌های فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این شهر در معرض خطر فرسایش، بالا آمدن سطح آب‌ها، آلودگی و گردشگری بیش از حد قرار دارد. این مشاهدات فلورسنت، خواه عمدی برای ارتقای آگاهی زیست‌محیطی یا بدون قصد، بازتاب نیاز مستمر به سیاست‌های سبزتر در ونیز است. فوریت برای ایجاد آمادگی‌های زیست‌محیطی در این شهر ضروری است، زیرا شهر خود را برای تأثیرات احتمالی تغییرات آب‌وهوایی آماده می‌کند که برخی از آن‌ها در حال حاضر چالش‌های قابل‌توجهی را برای ونیز ایجاد کرده‌اند. از آنجا که گردشگران همچنان در کانال‌های شلوغ آن ازدحام می‌کنند، برای زنده ماندن ونیز، اجرای سیاست‌های زیست‌محیطی سخت‌گیرانه‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

ونیز در حال غرق شدن است

با توجه به اینکه ونیز در بیش از ۱۰۰ جزیره پراکنده شده است، ۱۷۷ کانال از آن عبور می‌کنند و دارای ۳۹۱ پل است، تهدید غرق شدن شهر موضوعی جدی برای شهر محسوب می‌شود. بسیاری از طبقات همکف ساختمان‌های شهر اکنون غیرقابل سکونت هستند و کانال‌های شهر در حال فرسایش هستند.

سوابق نشان می‌دهد که با نزدیک شدن ونیز به سطح دریا، سیل ناشی از جزر و مد فصلی به نام آکوآ آلتا از قرون وسطی این شهر را تهدید کرده است، اما طبق یافته‌ها، در سال‌های اخیر سیل شدیدتر شده است و تصور می‌شود که نتیجه مستقیم تغییرات اقلیمی است. بالا آمدن آب دریا به بنیادهای تاریخی ونیز آسیب می‌رساند و باعث فرسایش آن می‌شود. سطح تالاب در قرن گذشته تقریباً ۲۵ سانتی‌متر افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به میزان ۳۰ سانتی‌متر دیگر بالا بیاید. در نوامبر ۲۰۱۹، ونیز با دومین رویداد بدترین سیل خود در نزدیک به یک قرن گذشته مواجه شد. این اتفاق در سراسر جهان خبرساز شد و تصاویر ناراحت‌کننده میدان سنت مارک، یکی از نمادین‌ترین و کم‌ارتفاع‌ترین مناطق شهر، را در آب غوطه‌ور نشان داد. سطح آب در ارتفاع ۱۸۷ سانتی‌متری (۶.۱ فوت) بالاتر از سطح دریا به اوج خود رسید و در نتیجه بیش از ۸۰ درصد شهر زیر آب رفت.

لوئیجی بروگنارو، شهردار ونیز، وضعیت اضطراری اعلام کرد که هزینه تخمینی خسارات آن یک میلیارد یورو بود. برای کاهش این جزر و مد، ونیز برنامه‌هایی را برای اجرای یک سیستم سیل‌بند ایجاد کرد و به دنبال آن در سال ۲۰۲۰ یک دیوار ۱.۵ کیلومتری سدمانند ساخته شد که با موفقیت آب را مهار کرد.

بقای «ونیز» به ابتکارات سبز فوری بستگی دارد

ونیز قربانی توریسم بیش از حد

سیل تنها عامل فرسایش در این شهر قدیمی نیست. ونیز امسال توانست خود را از قرار گرفتن در فهرست میراث در معرض خطر یونسکو حفظ کند اما «شهر پل‌ها» قربانی پدیده گردشگری بیش از حد شده است که در آن تعداد بیش از حد گردشگران تأثیرات منفی بر شهر و ساکنان آن می‌گذارد؛ این شهر که زمانی خانه هنرمندان و نویسندگان بود، با نزدیک به ۱۲۰ هزار بازدیدکننده در روز به طور قابل‌توجهی غرق در حضور گردشگران است.

اثرات توریسم بیش از حد، مانند آلودگی و فرسایش، میراث فرهنگی و طبیعی ونیز، اقتصاد و شیوه زندگی آن را تهدید می‌کند. تعداد بالای افراد و عوامل متعدد دیگری بر کیفیت آب در تالاب ونیز تأثیر می‌گذارد و افزایش دما و آلودگی فعالیت‌های انسانی نیز در بروز مشکلات کیفیت آب نقش دارد.

برای مقابله با این چالش‌ها، ونیز در حال انجام اقداماتی برای تقویت سیاست‌های زیست‌محیطی و گردشگری برای حفظ آینده آسیب‌پذیر خود است. این شهر، اقدامات جدید مختلفی را با هدف کاهش اثرات تغییرات آب‌وهوایی و به حداقل رساندن اثرات منفی گردشگری برای حفاظت از نیازهای ساختاری و زیست‌محیطی شهر اجرا کرده است.

بقای «ونیز» به ابتکارات سبز فوری بستگی دارد

سیاست‌های جدید ونیز را نجات خواهد داد

این شهر تاریخی بسیار آسیب‌پذیر، ممنوعیت کشتی‌های تفریحی بیش از ۲۵ هزار GRT (تناژ ناخالص) را برای محافظت از آبراه‌های خود اعلام کرد و آن‌ها را مجبور به استفاده از بنادر جایگزین اطراف کرد. این آبراه‌های ملی به عنوان یک اثر تاریخی برای ایتالیا شناخته می‌شوند و تنها با تأثیرات آتی تغییرات آب‌و هوایی در برابر فرسایش آسیب‌پذیر می‌شوند. شهر استفاده از قایق‌های موتوری را نیز محدود کرده و انتشار گازهای گلخانه‌ای کشتی‌ها در تالاب را کاهش داده است.

سال گذشته، شهر همچنین اعلام کرد که مالیات توریستی پنج یورویی را در روز را اعمال خواهد کرد که از سال ۲۰۲۵ اجرا خواهد شد و دوره آزمایشی آن از اوایل سال آینده آغاز می‌شود. این امر باعث می‌شود مسافران قبل از ورود به شهر در زمان‌های شلوغ بلیت‌های پیش‌پرداخت را ارائه دهند. هدف از این طرح جدید به حداقل رساندن اثرات ازدحام بیش از حد و تشویق گردشگران برای بازدید از مناطق کمترآسیب‌پذیر است.

بقای «ونیز» به ابتکارات سبز فوری بستگی دارد

کد خبر 701926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.