اسامی بانک‌های خصوصی متخلف در پرداخت وام مسکن

رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه بانک خاورمیانه و سرمایه هیچ وامی برای نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده اند از عدم همراهی بانک های خصوصی گلایه کرد.

به گزارش ایمنا، محمدرضا مهدیار اسماعیلی اظهار کرد: از زمان تصویب قانون جهش تولید مسکن، بانک‌های خاورمیانه و سرمایه هیچ تسهیلاتی در حوزه مسکن پرداخت نکرده اند.

وی افزود: بانک‌های اقتصاد نوین، کارآفرین، پاسارگاد، سامان و آینده هم به کمتر از چهار درصد از تعهدات خود در پرداخت تسهیلات مسکن عمل کرده اند.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور در سیزدهمین جلسه شورای عالی مسکن بر اخذ مالیات عدم پرداخت تسهیلات مسکن از بانک‌های استنکاف کننده، تصریح کرد: مالیات مذکور حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است که با اخذ و تزریق آن به پروژه‌های مسکن، بالغ بر ۳۰۰ هزار واحد مسکونی نیمه تمام، تکمیل و آماده تحویل به متقاضیان خواهد شد.

تکلیف قانونی بانک‌ها برای اعطای تسهیلات مسکن در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ میزان ۸۱۸ هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: تسهیلات پرداخت شده طی ۲۴ ماه پس از تصویب قانون جهش تولید مسکن ۱۷۵ هزار میلیارد تومان، معادل حدود ۲۱ درصد تکلیف قانونی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در حوزه مسکن و ۴.۷ درصد کل تسهیلات آنهاست.

به استناد ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مکلفند حداقل ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی نظام بانکی در هر سال را به بخش مسکن اختصاص دهند و در صورت عدم رعایت این موضوع، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده از آنها اخذ و به خزانه داری کل کشور و سپس به حساب صندوق ملی مسکن واریز کند.

منبع: تسنیم

کد خبر 701713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.