مشکل ۲۰ ساله خیابان دستگرد رفع می‌شود/ خشک شدن ۱۷ حلقه چاه طی سال‌های اخیر

مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان گفت: شهروندان این منطقه از حدود ۲۰ سال پیش تاکنون درگیر آزادسازی خیابان دستگرد بوده‌اند که در حال حاضر رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفته است و عملیات عمرانی آن تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهرماه ۱۳۸۵، متعاقب طرح پیشنهادی شورای اسلامی شهر در رابطه با طرح تقسیم‌بندی و محدوده‌های پیشنهادی شهرداری اصفهان برای تبدیل ۱۱ منطقه به ۱۳ منطقه، پیشنهادی ارائه شد و بر اساس مفاد بند ۳۴ الحاقی به ماده ۷۱ قانون تشکیلات شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

بر این اساس، شهرداری منطقه ۱۳، فروردین‌ماه ۱۳۵۸ به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد و محدوده‌ای که تا پیش از این توسط منطقه پنج شهرداری اصفهان مدیریت می‌شد، زیرمجموعه منطقه ۱۳ قرار گرفت؛ موقعیت این منطقه از شمال به امتداد حاشیه زاینده‌رود از تقاطع خیابان نیروگاه تا میدان سهروردی، از سمت جنوب از میدان تیر تا کارخانه سیمان اصفهان و دیوار غربی زندان مرکزی در مسیر ریل راه‌آهن تا پل یزدآباد، از سمت شرق محور خیابان سیمین از پارک میرزا کوچک‌خان تا سه‌راه سیمین و خیابان جانبازان تا تقاطع بزرگراه شهید اقارب‌پرست تا قبل از میدان تیر در مسیر ریل راه‌آهن تا حاشیه جنوب غربی دیوار زندان مرکزی و از غرب از پل یزدآباد در امتداد شهرک قدس تا جاده نیروگاه در حاشیه زاینده‌رود محدود می‌شود.

در این منطقه هشت محله وجود دارد و در عرصه ۳۵۰۰ هکتاری حریم و محدوده آن مشکلاتی وجود دارد؛ یکی از چالش‌های این منطقه، کمبود آب و دیگری کدهای ارتفاعی دو، سه و چهار است که همجواری با شهر درچه، اراضی ناژوان، کوه قائمیه و اراضی ارتش موجب شده است توسعه افقی آن امکان‌پذیر نباشد.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با جواد کشانی، مدیر منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان در آستانه هجده‌ماهگی مدیریت وی در این منطقه، پیرامون فعالیت‌ها، برنامه‌ها، پروژه‌ها و راهکارها برای رفع مشکلات آن است.

طرح جامع، تصمیم‌گیر توسعه منطقه ۱۳/ ماهانه ۳ میلیارد تومان برای آب فضای‌سبز هزینه می‌کنیم

منطقه ۱۳ سرانه فرهنگی مناسبی دارد

ایمنا: منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان چه قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری نهفته‌ای دارد؟

کشانی: این منطقه در قسمت جنوب غربی شهر اصفهان قرار گرفته و از سمت شرق به خیابان‌های سهروردی، جانبازان، از جنوب با بزرگراه شهید اقارب‌پرست، غرب اتوبان ذوب‌آهن و شمال به اراضی محدوده ناژوان محصور شده است.

منطقه ۱۳ شهرداری، ۸۸ هکتار بافت فرسوده دارد که چهار درصد از کل پهنه‌های بافت فرسوده شهر اصفهان محسوب می‌شود؛ در این منطقه هشت محله شامل از جمله محله باغ زیار، کشاورزی، ولی‌عصر (عج)، امیریه، شفق، گلزار و کوهسار، دستگرد، باغ‌فردوس، قائمیه و دنبه وجود دارد.

یکی از ظرفیت‌های خوبی که برای سرمایه‌گذاری در این منطقه وجود دارد، بافت فرسوده است، زیرا موقعیت این بافت بسیار خوب است و بیشتر در محلاتی همچون باغ‌فردوس، دستگرد، قائمیه و دنبه قرار دارد که کمتر توسعه عمرانی داشته‌اند.

بخشی از بافت فرسوده در همجواری رینگ سوم و کنارگذر بزرگراه شهید حبیب‌الهی قرار دارد که منظره آن عرصه ناژوان است، البته پلاک‌های ریزدانه و شکل‌گیری آن نیازمند ورود سرمایه‌گذار است.

در محله قائمیه گذرهای دارای شیب تند، ظرفیت بسیار خوبی از نظر پنجره دید به شهر وجود دارد و همجواری کوه با رودخانه‌ای که بین آن محله قائمیه است، از جمله مواردی است که در سایر نقاط شهر اصفهان دیده نمی‌شود.

۱۰ مجموعه فرهنگی و ورزشگاه مختص شهرداری اصفهان در منطقه ۱۳ وجود دارد و به‌طور تقریبی یک فرهنگسرا در هر محله وجود دارد؛ ورزشگاه‌های سرپوشیده قائمیه، محله دستگرد و محله شفق توسط شهرداری مدیریت می‌شود که ورزشگاه‌های دستگرد و شفق در اختیار مشارکت‌کننده است و با تعرفه مصوب در حال خدمت‌رسانی است.

در کنار این ظرفیت‌های ورزشی، ورزشگاه ۲۲ فروردین در خیابان جانبازان، ورزشگاه سرپوشیده کشاورزی متعلق به ارتش و ورزشگاه سرپوشیده در محله امیرحمزه نیز در منطقه ۱۳ اصفهان قرار دارد.

در محله ولی‌عصر (عج) فرهنگسرای نیایش در قالب سالن مطالعه برای کودکان، سالن مطالعه در محله امیرحمزه، فرهنگسرای دستگرد، کتابخانه و سالن مطالعه رودکی در باغ زیار و سالن چندمنظوره با رویکرد ورزش‌های پهلوانی که اواخر سال گذشته عملیات عمرانی آن در مساحت ۳۷۵ متر مربعی آغاز شد و در حال حاضر نیز ۶۰ درصد پیشرفت داشته، همه در منطقه ۱۳ قرار گرفته است و می‌توان گفت سرانه فرهنگی خوبی داریم.

محله دستگرد یکی از قطب‌های ورزش‌های پهلوانی در کنار محلات لنبان و بعضی از محلات منطقه سه است که مجموعه ورزش‌های پهلوانی در این نقطه در حال احداث است.

یکی از شاخص‌های منطقه ۱۳، بوستان آفرینش به‌عنوان یکی از مجموعه‌های گردشگری مغفول‌مانده است؛ اواخر سال ۱۴۰۰ دو شهید در جوار کوه قائمیه به خاک سپرده شدند که با توجه به این موضوع، فضای بسیار خوبی با منظره زیبایی و حتی بهتر از کوه صفه در این نقطه دارد که ظرفیتی گردشگری محسوب می‌شود.

یکی از شاخص‌های دیگر منطقه ۱۳، همجواری با رینگ سوم ترافیکی شهر اصفهان است تا ساکنان با کمترین زمان حرکت به این بزرگراه برسند و دسترسی مناسبی به سایر نقاط شهر وجود داشته باشد.

کاهش ترافیک خیابان باغ‌فردوس با تعریض گذر شهید رسول موسویان

ایمنا: پلاک‌های ریزدانه‌ای در محله‌هایی همچون قائمیه وجود دارد که تجمیع و بلندمرتبه‌سازی آن‌ها ظرفیت خوبی به‌شمار می‌رود، اما اگر سرمایه‌گذار بخواهد برای ساخت‌وساز اقدام کند، با مشکل کد ارتفاعی روبه‌رو خواهد شد؛ با توجه به این موضوع، چه مشوق‌هایی برای بازآفرینی در این منطقه وجود دارد و برای رفع مشکل کد ارتفاعی چه تدبیری شده است؟

کشانی: یکی از چالش‌های منطقه ۱۳، کد ارتفاعی است و با توجه به این موضوع، از نظر موقعیتی نمی‌توانیم توسعه افقی و عمودی داشته باشیم؛ کدهای ارتفاعی منطقه ۱۳ از دو طبقه تا حداکثر پنج طبقه روی پیلوت است که جای بررسی بیشتری دارد؛ این موضوع به کمیسیون ماده ۵ وارد شد، اما با توجه به اینکه دومین طرح جامع شهر اصفهان در حال تدوین است، قرار شد تمام موارد در قالب آن بررسی شود.

در بافت فرسوده، بر اساس مصوبات، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی، اگر پلاکی بیشتر از ۲۰۰ متر مربع باشد، یک طبقه مازاد به مالک ارائه می‌شود و از طرف دیگر برای صدور پروانه نیز تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، البته اگر کسانی بتوانند تمام پلاک‌های ریزدانه یک پهنه را با یکدیگر تجمیع کنند، پیگیری می‌کنیم تا ظرفیت تسهیلی بیشتری برای آن‌ها وجود داشته باشد.

ایمنا: یکی از گلایه‌های شهروندان منطقه ۱۳، ترافیک معابر این منطقه به‌ویژه در محلات باغ‌فردوس، قائمیه و ناژوان است؛ راهکار رفع این مشکل چیست؟

کشانی: در منطقه ۱۳ چند گره ترافیکی داریم که یکی از آن‌ها میدان ۹ دی به‌دلیل ورود ترافیک خیابان‌های قائمیه، کشاورزی و گل‌ها است، همچنین با توجه به ورود گردشگران عرصه ناژوان از سمت خیابان باغ‌فردوس یا قائمیه، با توجه بازدیدهای میدانی و پیگیری شهروندان، در زمان‌های مختلف ترافیک زیادی وجود دارد.

باید توجه داشت که خیابان باغ‌فردوس از سمت بلوار کشاورز تا ۷۰۰ متر به سمت شمال غرب در محدوده منطقه ۱۳ شهرداری اصفهان قرار دارد و سایر آن در عرصه ناژوان قرار دارد، این در حالی است که بسیاری از شهروندان گمان می‌کنند سایر محدوده نیز توسط این منطقه مدیریت می‌شود.

برای رفع این مشکل برنامه‌هایی وجود داشت که به‌صورت کوتاه‌مدت، موضوع مدیریت ترافیک مد نظر قرار گرفت و به‌صورت میان‌مدت نیز مقرر شد تعریض گذر شماره ۲۵ (شهید رسول موسویان) خیابان باغ‌فردوس انجام شود که امسال تملک و آزادسازی آن را آغاز کردیم.

تعریض گذر شهید رسول موسویان با توجه به اینکه عمود بر خیابان باغ‌فردوس است، بخشی از ترافیک را به سمت کندروی بزرگراه شهید حبیب‌الهی هدایت می‌کند.

بازگشایی خیابان قائمیه در جلسه «مردم سلام» نیز مطرح شد؛ با توجه به اینکه احداث و بازگشایی یک گذر تبعات زیادی از نظر فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و ترافیکی دارد و توجه نکردن به آن ممکن است چالش‌زا باشد، بازگشایی این خیابان را در شورای سیاست‌گذاری پروژه‌های عمرانی مطرح کردیم و مقرر شد این موضوع توسط حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان بررسی شود و دیدگاه خود را با رویکرد اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی با توجه به همجواری آن با عرصه ناژوان ارائه کنند.

در زمان برگزاری جلسه مردم سلام در منطقه ۱۳، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان دغدغه شهروندان را شنید و قرار است در جلسه کمیته عالی ناژوان، موضوع مطالعات بازگشایی خیابان قائمیه مطرح شود.

در رابطه با تعریض گذر شهید رسول موسویان نیز بنرهایی نصب شده است و از شهروندان و معتمدان در این خصوص درخواست کردیم همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم این پروژه را اجرا کنیم.

ایمنا: یکی از مواردی که در جلسه مردم سلام مطرح شد، مشکلات آبیاری و آب‌رسانی ۲۷۰ هکتار فضای سبز منطقه ۱۳ است؛ با توجه به خشکی تعدادی از چاه‌های آب منطقه، آیا برای تأمین منابع آبی، از پساب تصفیه شده استفاده می‌کنید؟

کشانی: حریم و محدوده منطقه ۱۳ شهرداری، ۳۵۰۰ هکتار است که از این میزان دو هزار هکتار محدوده قانونی و در این بخش ۲۷۰ هکتار عرصه فضای سبز در اختیار داریم و باید مدیریت شود.

در سال‌های گذشته ۱۷ حلقه چاه داشتیم که در حال حاضر خشک شده و از طرف دیگر برنامه‌ریزی برای خرید یا انتقال پساب تصفیه شده انجام شده است و این عرصه را با پساب آبیاری می‌کنیم؛ آبیاری آب با پساب یکی از مشکلات منطقه ۱۳ است، زیرا هزینه تانکرها شامل دو دستگاه ۳۰ هزار لیتری، دو دستگاه ۱۴ هزار لیتری و دو دستگاه هفت هزار لیتری ماهانه سه میلیارد تومان است.

در کنار این موضوع، زیرساخت‌ها را نیز پیگیری کردیم و پروژه‌ای تحت عنوان انتقال پساب از مخزن شماره یک پارک کوهستانی صفه به منبع شهید اقارب‌پرست با اعتبار حدود ۱۵ میلیارد تومان از ابتدای امسال در حال اجرا بوده و تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است تا بتوانیم بخشی از آب فضای سبز را از این طریق تأمین و هزینه تانکرها را کم کنیم.

از افزایش ۶ برابری بودجه تا اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تملک و آزادسازی

ایمنا: اعتبارات و بودجه‌ای که برای منطقه ۱۳ در نظر گرفته شده چقدر است؟

کشانی: سال ۱۳۹۷ اعتبار منطقه ۱۳ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر این مبلغ به ۶۰۰ میلیارد توان رسیده است که افزایش شش برابری را نشان می‌دهد.

۲۵۰ میلیارد تومان برای تملک و آزادسازی پروژه‌ها در نظر گرفته شد، زیرا با بررسی کارشناسی انجام شده مشاهده کردیم تعدادی از نقاط منطقه ۱۳ نیازمند آزادسازی است؛ یکی از این موارد خیابان شهید عباس‌پور است که اعتراضاتی در رابطه با حجم ترافیک و گنجایش نداشتن آن به مدیریت منطقه وارد شد.

بنابراین آزادسازی خیابان شهید عباسپور و تملک و آزادسازی گذر شهید رسول موسویان، رینگ حفاظتی و بلوار شفق گلوگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت، همچنین حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی مستمر از جمله احداث بوستان آفرینش با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی، تکمیل خط انتقال پساب به منابع شهید اقارب‌پرست، ایمن‌سازی بزرگراه‌ها با اعتبار ۲۵ میلیارد تومانی و ورزشگاه دستگرد با رویکرد ورزش‌های پهلوانی در نظر گرفته شده است.

آزادسازی خیابان دستگرد پس از ۲۰ سال انجام شد و عملیات عمرانی آن را آغاز کردیم که حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

از دهم اردیبهشت ۱۴۰۱، یعنی زمان آغاز فعالیت مدیریت من، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی آماده داریم و حدود ۲۵۰ میلیارد پروژه عمرانی دیگر نیز در حال اجرا است.

طرح جامع، تصمیم‌گیر توسعه منطقه ۱۳/ ماهانه ۳ میلیارد تومان برای آب فضای‌سبز هزینه می‌کنیم

ایمنا: چه پروژه‌های مشارکتی در منطقه ۱۳ در حال اجرا است؟

کشانی: یک پروژه مشارکتی حدود ۲۰ هزار متر مربعی با حضور مشارکت‌کننده در این منطقه آغاز شده که ممکن است بهره‌برداری از آن به دوره مدیریت من نرسد، اما برای شهر باقی خواهد ماند.

این پروژه مسکونی در بلوار شفق آغاز شده و در حال تکمیل است؛ در زمینه پروژه بوستان آفرینش نیز سعی کردیم مسیر اصلی را تکمیل کنیم تا دهکده‌های هفت‌گانه تعریف شده را در اختیار مشارکت‌کنندگان قرار دهیم.

ایمنا: چه پروژه‌های شاخص، مهم منطقه‌ای و منطقه‌ای در دستور کار قرار دارد؟

کشانی: چهار پروژه شاخص با اعتبار ۱۳۲ میلیارد تومانی، ۱۴ پروژه مهم منطقه‌ای با اعتبار ۱۳۴ میلیارد تومان، ۳۶ پروژه منطقه‌ای با اعتبار ۲۵ میلیارد تومان و ۹ پروژه محله‌محور با اعتباری بالغ بر ۳۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مشکل ۲۰ ساله دستگرد رفع می‌شود

ایمنا: چه خبر خوبی می‌توان به اهالی منطقه ۱۳ داد؟

کشانی: شهروندان این منطقه از حدود ۲۰ سال پیش تاکنون درگیر آزادسازی خیابان دستگرد بوده‌اند که در حال حاضر رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفته است و عملیات عمرانی آن تا پایان امسال به پایان می‌رسد.

احداث ورزشگاه ورزش‌های پهلوانی از دیگر مواردی است که تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود و در اختیار شهروندان منطقه ۱۳ قرار می‌گیرد.

در زمینه تملک و آزادسازی خیابان شهید عباس‌پور به‌صورت جدی اقدام کردیم تا بتوانیم این مشکل را رفع کنیم و اواخر سال جاری یا ۱۴۰۳ عملیات عمرانی آن را آغاز کنیم.

می‌طلبد که اهالی محله باغ‌فردوس در زمینه آزادسازی گذر شهید رسول موسویان به مدیریت منطقه ۱۳ کمک کنند تا بتوانیم این اقدام را انجام و مشکل شهروندان را کاهش دهیم.

در منطقه ۱۳ تعدادی بلندمرتبه‌سازی داریم که بدون دریافت پایان‌کار برای سکونت در اختیار شهروندان قرار گرفته است؛ تمام مالکان خصوصی و دولتی باید تاییدیه ایستایی و آتش‌نشانی از شهرداری و نهادهای مرجع دریافت کنند.

البته شهروندان خریدار باید نسبت به اینکه پایان‌کار توسط سازنده دریافت شده باشد، توجه کافی داشته باشند و حتی در صورت لزوم مبلغی از قرارداد را به ارائه گواهی پایان کار ساختمان اختصاص دهند.

کد خبر 701214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.