اختلال  سردرد + علت، انواع و درمان و خطرناک ‌ترین

سردرد یکی از رایج‌ترین اختلالات جسمی است، به‌طوری‌ که همه افراد حداقل یک‌بار در طول زندگی خود با آن دسته و پنجه نرم کرده‌اند، علت سردرد، سردردهای خطرناک، انواع سردرد و درمان آن از مهم‌ترین مسائلی بوده که نظر مخاطبان را به خود جلب کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردرد یکی از دردناک‌ترین عارضه‌ها و در عین حال رایج‌ترین آن‌ها است؛ گاهی فرد به سردردهایی مبتلا می‌شود که قادر به انجام کارهای روزانه خود نیست و برنامه‌های روزمره او را مختل می‌کند.

برخلاف تصور بسیاری از افراد سردردهای خطرناک، ناشی از عارضه‌های مغزی نیست، بلکه به دلیل اختلال در عملکرد عروق خونی، عضلات و اعصاب رخ می‌دهند؛ بروز سردردهای متوسط تا شدید در زنان دو برابر مردان است.

بروز بعضی از سردردها جای نگرانی ندارد، چراکه این بیماری یک مشکل بالقوه پزشکی است و لزوماً خطرناک و اضطراری نیست، نکته قابل توجه این است که بیماران مبتلا به سردرد نباید به مدت طولانی از دارو استفاده کنند، داروهای بدون نسخه شاید برای مدتی سردرد شما را از بین ببرد و مؤثر نیز باشد، اما در طولانی‌مدت باعث آسیب‌های بیشتری می‌شود؛ مطالعات نشان داده که مُسکن‌های غیرضروری که مدت زمان زیادی توسط بیماران و بدون تجویز پزشک استفاده شده است، مشکلات کلیوی، آسیب‌های کبدی و نیز زخم‌های معده را به دنبال داشته و حتی در مواردی موجب سردردهای خطرناک‌تری شده است.

انواع سردرد

سردردها بر اساس علل ایجاد آن‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شود؛ سردردهایی که به دلیل بیماری زمینه‌ای به‌وجود می‌آید که به آن‌ها سردرد ثانویه می‌گویند و سردردهایی که بیماری خاصی علت بروز آن‌ها نیست و به آن‌ها سردرد اولیه می‌گویند.

چهار مورد از مهم‌ترین انواع سردرد اولیه، سردرد تنشی، سردرد هورمونی، سردرد میگرنی و سردرد خوشه‌ای است.

سردرد تنشی:

این نوع سردرد با احساس وجود یک حلقه فشار دور سر فرد بروزمی‌کند. سردرد تنشی بیشتر در بانوان بالای ۲۰ سال رخ می‌دهد و از شایع‌ترین نوع سردرد است؛ به‌طوری که حدود ۴۰ درصد از افراد در طول زندگی خود آن را تجربه کرده‌اند.

سردرد میگرنی:

سردرد میگرنی می‌تواند از جلو یا یک طرف سر ایجاد شود و به مرور زمان تمام سر را در برگیرد، به‌طور معمول این نوع سر درد ضربان‌دار است و آرام آرام شدت آن زیاد می‌شود، علائم این سردرد شامل حساسیت به نور و صدا و بو، تهوع و استفراغ و دل‌درد، از دست دادن اشتها، رنگ‌پریدگی، خستگی، سرگیجه، تاری دید، اسهال، احساس سرما و گرمای زیاد و تب است، این نوع از سردرد بیشتر از چهار ساعت ادامه دارد.

سردرد هورمونی:

این نوع سردرد به دلیل کاهش سطح استروژن رخ می‌دهد، علائم این سردردها مشابه میگرن بوده و شامل سردرد شدید و ضربان‌دار، تهوع و استفراغ است.

سردرد خوشه‌ای:

سردرد خوشه‌ای بیماری عصبی است که در آن سردردهای راجعه در یک طرف سر رخ می‌دهد و درد به‌طور معمول اطراف چشم است و علائم همراهی مانند ریزش اشک، گرفتگی بینی یا تورم اطراف چشم هم دیده می‌شوند، به عنوان مثال رد دردی که در یک چشم احساس می‌شود، می‌تواند از انواع سردرد خوشه‌ای باشد.

اختلال  سردرد + علت، انواع و درمان و خطرناک ‌ترین

علت ایجاد سردرد

دانستن علت سردرد به درمان آن کمک بسیاری می‌کند، سردرد ممکن است به دلایل مختلفی در طول روز بروز کند که از جمله آن می‌توان به فاکتور بیماری‌های زمینه‌ای که دسته سردردهای ثانویه را تشکیل می‌دهد و مصرف روتین بعضی از غذاها مانند گوشت‌های فراوری‌شده نیترات‌دار اشاره کرد.

گاهی سردرد در نتیجه آنفلوانزا یا سرماخوردگی یا هر دو رخ می‌دهد که بیشتر در زمستان شایع است، از علل دیگر سردرد می‌توان به استرس و ناراحتی، عارضه‌ها و مشکلات بینایی، ضعف بدنی، عدم مصرف مناسب وعده‌های غذایی، کم آبی، مصرف زیاد و خودسرانه داروها کمبود خواب و خستگی، کشیدگی گردن یا کمر به دلیل قرار داشتن بدن در یک وضعیت نامناسب و گاهی نیز خواب نیمروزی بیش از حد اشاره کرد.

به‌طور کلی فعالیت بیش از حد یا مشکلات ساختارهای حساس بدن، به درد در ناحیه سر، شامل رگ‌های خونی، عضلات و اعصاب سر و گردن منجر می‌شود.

درمان سردرد

سردرد انواع مختلفی دارد و در همین راستا روش درمان آن نیز برای هر فرد متفاوت است، اما به‌طور کلی نوشیدن آب و مایعات، داشتن خواب منظم، پرهیز از رژیم غذایی سخت، تنفس در مکانی با اکسیژن کافی و استفاده از کمپرس یخ می‌تواند از بروز سردرد جلوگیری کند و در صورت بروز از شدت آن بکاهد.

به علاوه برای درمان فوری سردرد می‌توان از مسکن‌ها استفاده کرد؛ یکی از این مسکن‌ها ناپروکسن است که مسکنی نسبتاً قوی و ضد التهاب است، لازم به ذکر است گاهی سردردهای پیشانی و چشم‌ها نشان‌دهنده ضعف چشم‌ها و مشکلات بینایی است و فرد باید به چشم‌پزشک مراجعه کند.

بعضی از سردردها معنای خاصی دارند به عنوان مثال سردرد در بخش پیشانی به معنی آن است که بدن با کمبود خواب مواجه است، احساس درد در بالای سر یعنی بدن به آب و غذای بیشتر نیاز دارد و انواع سردرد پشت سر یعنی فرد بیش از اندازه به خود استرس وارد کرده است و باید از میزان آن بکاهد.

اختلال  سردرد + علت، انواع و درمان و خطرناک ‌ترین

سردردهای خطرناک

خطرناک‌ترین سردردها شامل موارد زیر است:

خون‌ریزی مغزی: گاهی ممکن است بر اثر پارگی شریان مغزی که موجب خون‌ریزی مغزی می‌شود فرد دچار سردرد شدیدی و ناگهانی شود، هرچند که این اختلال عوامل و نشانه‌های بسیار دیگری نیز به همراه دارد.

حمله ایسکمیک مغز: سردردی که به صورت ناگهانی آغاز شده و بسیار شدید است، می‌تواند نشانگر ایسمیک مغز یا همان سکته مغزی خفیف باشد، این سردرد ممکن است همراه با سرگیجه، حالت تهوع و گاه تغییر در سطح هوشیاری باشد.

آنوریسم: سردرد بسیار شدید و ناگهانی می‌تواند از علائم بیماری آنوریسم که ورم در رگ‌های خونی است باشد؛ این نوع سردرد به‌طور معمول بدون سابقه قبلی رخ داده و در بیمارانی که از قبل سردردهای معمولی داشته‌اند، بسیار شدیدتر و متفاوت است و از این سردرد، با عنوان بدترین سردردی که فرد در تمام طول عمر خود تجربه کرده است، یاد می‌شود.

مننژیت: این نوع درد بر اثر عفونت مغزی رخ می‌دهد؛ افراد مبتلا به این بیماری، سردردهای خطرناکی را تجربه می‌کنند، درد این نوع سردرد به صورت فشاری است که تمام سر را درگیر خود می‌کند که با استراحت کردن می‌توان عارضه را کاهش داد. حرکات بدنی و فیزیکی نیز در کاهش درد این نوع از ضایعه بسیار مؤثر است. بیماران این نوع عارضه دچار تب و سفتی گردن هستند.

تومور مغزی: سردردهایی که علت آن تومور مغزی است، به‌طور معمول متناوب است و ماهیت آن حمله‌ای است و با بلند کردن اجسام، حرکت دادن سر، عطسه به‌خصوص سرفه شدت پیدا می‌کند، به علاوه اوایل صبح شدیدتر بوده و با اختلالات خواب همراه است، به‌طوری که گاهی بیمار به علت سردرد از خواب بیدار می‌شود.

کد خبر 701121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.