کاتالیست‌ راهبردی صنعت پتروشیمی در شازند تولید می‌شود

رئیس مجتمع و معاون تولید پتروشیمی شازند گفت: دانش فنی کاتالیست روپک پتروشیمی شازند به‌عنوان گران‌ترین کاتالیست مصرف صنعت پتروشیمی ازسوی این شرکت بومی سازی و تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصصان ایرانی در راستای نهضت دانش بنیان موفق شدند در مجتمع پتروشیمی شازند، یکی از خاص‌ترین و گران‌ترین کاتالیست صنعت پتروشیمی را بومی‌سازی و تولید کنند.

قاسم ساکی امروز _چهارشنبه دهم آبان ماه_ در نشست جام رسانه‌ای امید در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کاتالیست روپک در پنج کشور جهان و در ایران هم تنها در پتروشیمی شازند تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی شازند برای نخستین بار موفق به تولید کاتالیست روپک شده که افتخار بزرگی است افزود: این شرکت در کنار چهار کشور آلمان، فرانسه، چین و آمریکا موفق به تولید این کاتالیست شده است.

رئیس مجتمع و معاون تولید پتروشیمی شازند با بیان اینکه پتروشیمی شازند همچنین جزو معدود پتروشیمی‌هایی است که برق تولید می‌کند، تصریح کرد: در کشور این شرکت تنها تولیدکننده ماده اولیه پلاستیک سرم است.

ساکی با بیان اینکه تولید کاتالیست روپک سالانه ۱۰ هزار میلیارد ریال سودآوری برای شرکت ایجاد کرده است، گفت: تولید کاتالیست روپک به عنوان یک تجارت پر سود با اتکا به توان داخل و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در پتروشیمی شازند تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد کاتالیست‌های این شرکت، تولید داخل است ادامه داد: از ابتدای سال جاری و به دنبال نامگذاری امسال جهاد تولید در این مجتمع شکل گرفت و هم اینک در این شرکت شاهد رکوردشکنی در تولید هستیم.

کاتالیست‌ راهبردی صنعت پتروشیمی در شازند تولید می‌شود

رئیس مجتمع و معاون تولید پتروشیمی شازند با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد رشد تولید در این شرکت صورت گرفته است افزود: امسال ۸۰۰ هزار تن انواع محصول در شرکت پتروشیمی شازند تولید شده است.

ساکی با بیان اینکه میزان فروش تولیدات این شرکت هم نسبت به مدت مشابه قبل ۱۰ درصد افزایش دارد، اظهار کرد: فروش تولیدات شرکت پتروشیمی شازند به بیش از ۱۳۳ هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی با بیان اینکه از اقدامات بارز مجتمع پتروشیمی شازند در حوزه زیست محیطی استفاده از کوره ضایعات سوز صنعتی است گفت: این کوره با هزینه یکصد میلیارد ریال در سال ۸۸ نصب شده و با ظرفیت ۴۰۰ کیلوگرم بر ساعت قادر به سوزاندن تمام ضایعات صنعتی و عادی مجتمع را داراست.

رئیس مجتمع و معاون تولید پتروشیمی شازند ادامه داد: این کوره در نوع خود در کشور منحصر به فرد است و از سه جز اصلی اتاق‌های حریق، بویلر و فیلتر تشکیل شده است به دلیل استفاده از دمای بالا در این کوره از تشکیل دی اکسین فوران در گازهای خروجی جلوگیری می‌کند.

ساکی اضافه کرد: این کوره مجهز به سیستم فیلتراسیون مدرن گاز است که با استفاده از مواد شیمیایی و همچنین بگ فیلتر اقدام به جذب مواد هیدروکربنی اسیدی از گازهای خروجی می‌کند.

وی حجم فضای سبز این مجتمع را بالاتر از حد استاندارد جهانی اعلام کرد و گفت: نزدیک نیمی از فضای این شرکت را فضای سبز تشکیل داده است و این مهم جز یکی از ویژگی‌های این مجتمع است و قصد داریم آن را بوستان پتروشیمی معرفی کنیم.

رئیس مجتمع و معاون تولید پتروشیمی شازند با بیان اینکه بر اساس استاندارد جهانی اختصاص یک سوم مساحت هر مجتمع به فضای سبز کفایت می‌کند، افزود: از مساحت پنج هزار هکتاری این شرکت بیش از ۲۵۰ هکتار به فضای سبز اختصاص یافته است.

ساکی عنوان کرد: دستگاه توربو اکسپندر که در واحد الفین شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد، علی رغم تحریم‌های ظالمانه، توسط متخصصان پتروشیمی شازند و شرکت‌های دانش بنیان بازسازی شد.

وی افزود: هم اینک این شرکت و شرکت‌های دانش بنیان توانایی تولید این دستگاه را دارند و پتروشیمی شازند در جمع پنج کشور دارنده دانش فنی این دستگاه است.

کاتالیست‌ راهبردی صنعت پتروشیمی در شازند تولید می‌شود

رئیس مجتمع و معاون تولید پتروشیمی شازند از تبدیل این شرکت به پترو پالایش در آینده نزدیک خبر داد و گفت: همچنین اکسترودر که دستگاهی کاملاً پیچیده است و در تولید گرانول مربوط به واحدپلی اتیلن سبک خطی نقش دارد بعد از تحریم جهانی، با دست‌های توانمند متخصصان داخلی بازسازی و به چرخه تولید بازگشت.

ساکی اضافه کرد: واحد VRU (بازیافت بخارات هیدروکربنی) این شرکت بخارات تولید شده در هنگام بارگیری بنزین را که برای محیط زیست مضر است را جمع‌آوری کرده و مجدد به بنزین تبدیل می‌کند.

تولید کاتالیست روپک در پتروشیمی شازند

در راکتور OXO واحد 2EH که به عنوان قلب این واحد است از کاتالیستی بر پایه فلز گران بهای رودیوم ( Rh ) استفاده و این کاتالسیت با نام اختصاری ROPAC شناخته می‌شود که این کاتالیست در طول سالیان گذشته توسط شرکت‌های خارجی تأمین و با مشکلات فراوان خریداری می‌شد.

با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه بین المللی، به تبع آن شرکت پتروشیمی شازند نیز در تأمین کاتالیست های خاص از جمله کاتالیست بسیار گرانقیمت ROPAC با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود؛ بنابراین بر اساس دستور ویژه مدیر عامل به واحد پژوهش و فناوری ( R&D )، موضوع بومی سازی و تولید کاتالیست ROPAC به عنوان یکی از پروژه‌های استراتژیک این شرکت تعریف و در دستور کار قرار گرفت.

در فاز نخست این پروژه که از سال ۱۳۹۱ لغایت ۱۳۹۵ انجام شد، بازیابی فلز گران بهای رودیوم از کاتالیست مستعمل و سنتز کاتالیست ROPAC در مقیاس آزمایشگاهی با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی (پویش) انجام شد.

در فاز دوم پروژه در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷، تولید کاتالیست ROPAC به میزان حداقلی برای تست در مقیاس راکتور صنعتی انجام و در نهایت در بهمن ۱۳۹۷، تست صنعتی اولین نمونه این نوع کاتالیست در راکتور واحد 2EH با موفقیت آزمایش شد و کارایی کاتالیست تولید شده در مقایسه با نمونه مشابه خارجی آن به تأیید کارشناسان و متخصصان این شرکت رسید.

کاتالیست‌ راهبردی صنعت پتروشیمی در شازند تولید می‌شود

هم اینک و در فاز سوم پروژه با عقد قرارداد با شرکت پژوهش و فناوری با استفاده از دانش فنی بومی و تخصص همکاران شرکت، واحد صنعتی تولید کاتالیست ROPAC با همکاری مدیریت طرح‌های توسعه شرکت و همچنین با بهره‌مندی حداکثری از تجهیزات ساخت داخل بومی سازی و تولید می‌شود.

مجموعه توانمند پتروشیمی شازند با بهره‌مندی از تجارب ارزنده فنی و تخصصی همکاران پژوهشگر و تیم تخصصی شرکت، همواره با تکیه بر توانمندی داخلی در مقابل سد تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی با اقتدار و صلابت بی نظیر ایستادگی کرده و افتخار آفرین بوده که مصداق عینی این اقتدار علمی، ساخت کاتالیست بومی ROPAC است که گواهی بر تلاش‌ها و اقدامات ارزنده تیم دست اندر کار این شرکت دارد.

کد خبر 700921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.