بررسی «فرهنگ عامه، نشان هویت» در نشست شیوه ما مردمان

مدیر موزه عصارخانه شاهی از برگزاری پانردهمین نشست از شیوه ما مردمان با موضوع «فرهنگ عامه، نشان هویت» خبر داد.

امین خیام‌باشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موزه عصارخانه شاهی جدا از فعالیت‌های متداول خود به‌عنوان یک موزه تاریخی، از سال‌های گذشته فعالیتش را در حوزه مطالعاتی و برنامه‌ریزی در برگزاری نشست فرهنگ‌عامه مردم اصفهان شروع کرده است.

وی افزود: موزه عصارخانه شاهی یکی از مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است که وظیفه اشاعه و شناخت هر چه بیشتر شهروندان را با فرهنگ‌عامه مردم اصفهان دارد. هرچند فرهنگ‌عامه در بین شهروندان کمی ناشناخته است اما این مرکز سعی کرده است با برگزاری نشست‌ها، تولیدات رسانه‌ای و نشست‌های هم‌اندیشی به این موضوعِ مغفول‌مانده ورود کند و شهروندان بیشتری را با این فرهنگ آشنا سازد.

مدیر موزه عصارخانه شاهی تصریح کرد: فرهنگ‌عامه یکی از محوری‌ترین مباحث مهم در هویت شهروندان است و که باعث آشنایی هر چه بیشتر با هویت خود و افزایش حس تعلق شهری آنان به شهر می‌شود، به همین جهت این موزه در سال‌های اخیر به‌طور ویژه به این حوزه پرداخته است.

وی اضافه کرد: هرچند شهروندان به‌ویژه نسل جوان با موضوع فرهنگ‌عامه آشنایی کافی ندارند، اما حضور پرشور و پیگیری آنان برای اطلاع از برنامه‌های این موزه نشان می‌دهد که اشتیاق و تمایل فراوانی نسبت به آشنایی فرهنگ‌عامه وجود دارد. شاید در نگاه اول پرداختن به فرهنگ‌عامه کاری آسان باشد اما در اصل ورود به این حوزه و پرداختن به آن کار تخصصی است زیرا اگر به این امر تخصصی نگاه نشود باعث دفع مخاطب از فراگیری این مباحث می‌شود.

بررسی «فرهنگ عامه، نشان هویت» در نشست شیوه ما مردمان

خیام‌باشی ادامه داد: به همین دلیل سعی کرده‌ایم در پرداختن به موضوعات فرهنگ‌عامه جدا از نگاه تخصصی، مخاطب‌شناسی در برگزاری نشست‌ها داشته باشیم و مهم‌تر از همه نشست‌ها و برنامه‌ها در قالب سلسه‌وار برگزار شود، زیرا معتقدیم اگر برنامه و نشست فرهنگی ادامه‌دار نباشد و مخاطب را بعد از برگزاری یک نشست به حال خود رها کنیم، باعث می‌شود مباحث آموزشی به‌خوبی برای مخاطبان و جامعه هدف تبیین نشود.

وی گفت: یکی از فعالیت‌های شاخص موزه عصارخانه شاهی در حوزه فرهنگ برنامه برگزاری سلسله نشست‌های «شیوه ما مردمان» است که این نشست‌ها به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود. در سلسله نشست‌های شیوه ما مردمان که به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود سعی شده است به مباحثی در حوزه فرهنگ‌عامه پرداخته شود که شهروندان کمتری از آن اطلاع دارند.

مدیر موزه عصارخانه شاهی تصریح کرد: تاکنون چهارده نشست از شیوه مردمان برگزارشده است که به مباحثی همچون اسطوره و فرهنگ‌عامه با تأکید بر ادبیات عامیانه اصفهان، نقد هنری‌های شهری در رشد فرهنگ عمومی، موزه حافظه‌ی زندگی، کتاب خطی در اصفهان، از صفویه تا امروز، اقلیم اصفهان، همزیستی پیروان ادیان در اصفهان و…پرداخته است.

وی ادامه داد: موزه عصارخانه شاهی در نظر دارد، پنجشنبه یازدهم آبان‌ماه پانزدهمین نشست از سلسله نشست شیوه ما مردمان با موضوع «فرهنگ عامه، نشان هویت» برگزار کند که در این نشست استاد بهروز غریب‌پور، کارگردان تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی به این موضوع خواهد پرداخت.

خیام باشی گفت: این نشست ساعت ۱۵:۳۰ در موزه عصارخانه شاهی برگزار می‌شود که علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست به نشانی میدان نقش‌جهان، جنب ورودی بازار قیصریه، بازار قنادها، بازار عصاری (پاساژ امین)، موزه عصارخانه شاهی مراجعه کنند.

کد خبر 700872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.