کارنامه عملکرد شرکت‌های بزرگ در حوزه امور گمرکی منتشر می‌شود

گمرک ایران برای نخستین بار در راستای شفافیت و تسهیل و تسریع در خدمت رسانی به ذینفعان، کارنامه عملکرد شرکت‌های بزرگ تولیدی و بازرگانی را در حوزه امور گمرکی منتشر می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، این اقدام در راستای تسریع و تسهیل تجارت خارجی و به منظور فراهم آوردن امکان ارزیابی وضعیت واردات و صادرات واحدهای تولیدی و بازرگانی در روند انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا انجام می‌گیرد.

براساس این گزارش کارنامه عملکرد شرکت‌ها در حوزه امور گمرکی با در نظر گرفتن شاخص‌های کلیدی و تخصصی منتشر می‌شود.

این گزارش‌ها در بخش واردات به نوع کالاهای وارده، کشورهای مبدا واردات و گمرکات مهم محل فعالیت شرکت و نیز ارزش، حجم و تعداد اظهارنامه‌ها در مسیرهای سه‌گانه در ۲ بخش کالاهای ترخیص شده و کالاهای در جریان انجام تشریفات گمرکی می‌پردازد.

بر اساس این گزارش این شاخص‌ها در رویه صادرات شامل ارزش، حجم و تعداد اظهارنامه‌ها در مسیرهای سه‌گانه، نوع کالا و کشورهای مقصد صادرات می‌باشد.

در حوزه تسهیلات نیز در این گزارش به مواردی از جمله پذیرش ضمانت نامه بابت وجوه متعلق به ترخیص کالا توسط گمرک، میزان بهره‌مندی از انبار اختصاصی، صادرات از محل ورود موقت، بهره‌گیری از تسهیلات ماده ۵۱ و ۶۶ قانون امور گمرکی، قرارگیری اظهارنامه‌ها در مسیر سبز و میزان ترخیص کالا بدون ارائه کد ساتا اشاره شده است.

زمان سنجی، دیگر محور این گزارش‌ها است که در این بخش به متوسط زمان انجام تشریفات گمرکی در مراحل کارشناسی، پرداخت وجه به صندوق گمرک و بارگیری کالا از یک سو و نیز میانگین زمان پاسخگویی به استعلامات از سوی سازمان‌های همجوار از جمله استاندارد، حفظ نباتات و غیره پرداخته شده است.

این گزارش حاکیست، تبیین نکات کلیدی عملکرد شرکت‌ها از دیگر محورهای مهم است که در مجموع ترسیم آخرین وضعیت شرکت‌ها در گمرک به شرکت‌ها در تسهیل و تسریع در ترخیص کالاها کمک مؤثری خواهد کرد.

کد خبر 700825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.