۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
علائم بیماری روماتیسم چیست؟

علائم بیماری مفصلی روماتیسم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما علائم اصلی آن شامل تغییر شکل مفصل، احساس درد در مفصل، تورم مفاصل، احساس گرمی و قرمزی در آن‌ها و سفتی مفاصل می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آرتریت روماتوئید یک اختلال التهابی مزمن و دردناک است که معمولاً مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث درد، تورم و سفتی آن‌ها می‌‎شود. این بیماری در میان برخی افراد به قسمت‌هایی از بدن مانند پوست، چشم‌ها، ریه‌ها، قلب و عروق خونی آسیب وارد می‌کند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند. آرتریت روماتوئید یا روماتیسم ممکن است در هر فردی و در هر سنی رخ دهد. از آنجا که سرعت پیشرفت این بیماری بسیار زیاد است تشخیص زودهنگام و انجام اقدامات درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

دلایل بروز بیماری روماتیسم

هنوز دلیل اصلی بروز بیماری روماتیسم مشخص نشده است، اما عوامل خطری که ممکن است احتمال بروز این بیماری را افزایش دهد شامل جنسیت، افزایش سن، پیروی از رژیم غذایی نامناسب، سابقه خانوادگی، سیگار کشیدن و اضافه وزن می‎‌شود. معمولاً زنان بیشتر از مردان درگیر آرتریت روماتوئید می‎‌شوند. این بیماری معمولاً از دوران میانسالی آغاز می‌شود، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف زیاد گوشت قرمز و کمبود ویتامین C در بدن نیز خطر ابتلا به روماتیسم را افزایش می‌دهد، در صورتی که یکی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا باشد خطر ابتلا به آن در میان دیگر افراد نیز افزایش پیدا می‌کند.

علائم بیماری روماتیسم

علائم بیماری مفصلی روماتیسم از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما علائم اصلی آن شامل تغییر شکل مفصل، احساس درد در مفصل، تورم مفاصل، احساس گرمی و قرمزی در آن‌ها و سفتی مفاصل می‌شود. از جمله علائم ثانویه این بیماری می‌توان به کاهش وزن، تعریق زیاد، کاهش اشتها، خستگی و کمبود انرژی، تب، خشکی چشم و درد قفسه سینه اشاره کرد. علاوه بر این، بیماری روماتیسم ممکن است پوست، قلب، چشم‌ها، ریه‌ها، کلیه‌ها، غدد بزاقی، بافت عصبی، مغز استخوان و رگ‌های خونی را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

علائم بیماری روماتیسم چیست؟

روش‌های درمانی بیماری روماتیسم

استفاده از دارو، انجام عمل جراحی و انجام درمان‌های فیزیکی اصلی‌ترین روش‌های درمان بیماری روماتیسم شناخته شده است. پزشکان با توجه به وضعیت بیمار، همچنین شدت بیماری یکی از روش‌های درمانی را انتخاب می‌کنند. داروهای مناسب برای درمان بیماری روماتیسم شامل مسکن‌ها، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، داروهای ضدروماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری و استروئیدها می‎‌شود. ورزش کردن نیز به بهبود علائم بیماری روماتیسم کمک می‌کند.

علائم بیماری روماتیسم چیست؟

روش تشخیص بیماری روماتیسم

پزشکان با معاینه فیزیکی و بررسی نتایج اشعه ایکس، اسکن و آزمایش خون بیماری روماتیسم را تشخیص می‌دهند. به‌طور معمول ابتدا در مورد علائم بیمار از او سوالاتی پرسیده می‌شود و حرکات مفاصل مورد بررسی قرار می‌گیرد، سپس ممکن است لازم باشد فرد آزمایش خون و عکسبرداری با اشعه ایکس انجام دهد تا سرعت پیشرفت بیماری مشخص شود، انجام این مراحل به متخصصان کمک می‌کند که بهترین و سریع‌ترین روش درمان را انتخاب کنند.

کد خبر 700608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.