تانک‌های تل‌آویو در نقطه شکست ۲۰۱۴

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه نهم آبان‌ ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رژیم صهیونیستی از خط قرمز عبور کرده است‌» به بازتاب گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری ایران با الجزیره در شبکه سی‌ان‌ان پرداخت و نوشت: شبکه خبری CNN آمریکا در گزارشی به واکاوی گفت‌وگوی رئیس جمهور با الجزیره قطر پرداخت و نوشت: «ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه گفت اسرائیل از خطوط قرمز غزه عبور کرده که ممکن است همه را مجبور به اقدام کند.» به گزارش «ایران»، سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد: «رئیسی با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی گفت: واشنگتن از ما می‌خواهد کاری نکنیم اما آنها همچنان به حمایت گسترده از اسرائیل ادامه می‌دهند.» این رسانه امریکایی در ادامه گزارش خود با اشاره به این نکته رئیس‌جمهور که «آمریکا به محور مقاومت پیام داد اما در میدان نبرد پاسخ روشنی دریافت کرد»، نوشت: لشکرکشی شدید اسرائیل به غزه این نگرانی را ایجاد کرده است که جبهه‌های بیشتری باز خواهد شد.

این روزنامه عکس صفحه نخست خود را به صحنه ترس صهیونیست‌های شهرک نشین از راکت‌های مقاومت فلسطین در مراسم تشییع جنازه یک نظامی عالی‌رتبه صهیونیستی اختصاص داد و نوشت دیروز شهر بیت‌المقدس و شهرک‌های اطراف آن هدف حمله راکت‌های مقاومت قرار گرفت؛ منطقه‌ای که شهرک‌نشینان صهیونیست در حال برگزاری مراسم خاکسپاری یانون فلیشمن، افسر ارتش رژیم صهیونیستی در آن بودند. شدت حملات راکتی به گونه‌ای بود که شرکت‌کنندگان در این مراسم، بلافاصله پس از به صدا درآمدن آژیرهای خطر، خود را به زمین انداختند و سرهایشان را با دست پوشاندند.

تانک های تل آویو در نقطه شکست ۲۰۱۴

روزنامه کیهان در گزارش تحلیلی امروز خود با تیتر «رسانه‌های اسرائیلی این روزها درباره سید حسن نصرالله چه می‌گویند؟» نوشت: این روزها عملیات‌های مکرر مرزی حزب‌الله و سکوت رهبر آن، سیدحسن نصرالله، تبدیل به معمایی وحشت‌زا برای رژیم آپارتاید اسرائیل شده است؛ همین موضوع تبدیل به یکی از سوژه‌های خبری رسانه‌های صهیونیستی شده است. دشمنان پیش و بیش از دوستان منتظر حضورش هستند؛ غیبتِ او باعث وحشت و سردرگمی دشمنانش شده است؛ صهیونیست‌ها به ویژه شهرک‌نشینانِ شهرک‌های نزدیک به مرز لبنان به سخنان او بیش از سخنان رهبرانِ رژیمِ خود اعتماد دارند زیرا آنها می‌دانند که هر وقت وعده داده به وعده‌اش عمل کرده است و با اشاره کوچک انگشت او اتفاق بزرگی رخ خواهد داد. در این شرایط، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از سخنرانی دبیرکل این حزب، یعنی «سیدحسن نصرالله»، در روز جمعه هفته جاری با محوریت تحولات فلسطین خبر داده است و روشن است که این خبر برای صهیونیست‌ها و رسانه‌های آن چقدر مهم است.

کیهان در اخبار ویژه امروز خود به مصاحبه علیرضا علوی‌تبار، سردبیر سابق روزنامه «صبح امروز» با روزنامه شرق در مورد اغتشاشات سال گذشته پرداخت و نوشت سردبیر روزنامه حجاریان در دوره موسوم به اصلاحات، تاکید کرد اپوزیسیون جمهوری اسلامی، مزدبگیر غرب است و مردم ایران از آنها دل‌خوشی ندارد.

تانک های تل آویو در نقطه شکست ۲۰۱۴

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با اشاره به شکست عملیات نفوذ زمینی رژیم صهیونیستی به غزه تیتر «تانک‌های تل‌آویو در نقطه شکست ۲۰۱۴» را برگزید و در ادامه نوشت: صهیونیست‌ها درباره عملیات زمینی خود سکوت کرده‌اند. با این حال، انتشار ویدئویی از نفوذ چند تانک به عمق ۳ کیلومتری غزه حدس و گمان‌هایی را تقویت کرد. مقاومت فلسطینی این نفوذ را «به منطقه خالی و غیراستراتژیک» اعلام کرد، دقیقاً جایی که اسرائیل در جنگ ۲۰۱۴ نیز تا آنجا نفوذ کرد و از آن پس «نقطه شکست» آن‌ها در عملیات زمینی بود. گویا تل‌آویو همچنان در حال ارزیابی حمله زمینی به‌سر می‌برد و ناتوان از یک حمله گسترده و همه‌جانبه است. چیزی که اعترافاتی هم در اسرائیل و آمریکا درباره آن وجود دارد و گفته می‌شود اسرائیل از حمله زمینی کامل و نابودی حماس منصرف شده و به عملیاتی محدود برای حفظ آبرو بسنده خواهد کرد. غیر از تانک‌هایی که مقاومت از نابودی آن‌ها خبر داده است، ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد یکی از تانک‌ها در غزه واژگون شده و به مرگ یکی از سربازان و مجروح‌شدن چند سرباز دیگر انجامیده است.

این روزنامه همچنین با تیتر «دولت کثیف، مرد خبیث» به تجمع اعتراضی یهودیان ایران در محکومیت جنایات صهیونیستی در غزه که روز گذشته در برخی از شهرهای ایران برگزار شد، پرداخت.

تانک های تل آویو در نقطه شکست ۲۰۱۴

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نبرد سنگین زمینی» نوشت: روزنامه «یدیعوت آحارانوت» دیروز سندی را فاش کرد که سال ۲۰۱۶ وزیر وقت جنگ رژیم صهیونیستی آن را به نتانیاهو ارائه کرده، مبنی بر اینکه حماس قصد دارد جنگ آتی را به داخل اراضی اشغالی بکشاند، شهرک‌های صهیونیستی را آزاد کند و صهیونیست‌ها را به اسارت بگیرد اما مقامات سیاسی و امنیتی رژیم آن را جدی نگرفتند. انتقادات جنجالی بنیامین نتانیاهو از سازمان‌های امنیتی این رژیم جو شکاف و از -هم‌گسیختگی نظامی-امنیتی صهیونیست‌ها پس از عملیات توفان الاقصی را به نمایش گذاشت. در پی انتشار یک فایل صوتی طی چند روز اخیر از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در آن با اطمینان می‌گوید خطری از جانب حماس در غزه این رژیم را تهدید نمی‌کند، نتانیاهو در جدیدترین سخنانش تلاش کرد مسئولیت شکست از مقاومت فلسطین و غافلگیر شدن را گردن دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این رژیم بیندازد و خود را بی‌تقصیر جلوه دهد.

این روزنامه همچنین در مطلب دیگری تحت عنوان «تعدیل تعرفه‌های روانشناسی» با رئیس سازمان نظام روان‌شناسی درباره هزینه‌های درمان روان‌شناختی به گفت‌وگو نشسته و در قسمتی از این مصاحبه از جانب علی فتحی آشتیانی نقل می‌کند: این سازمان یک کمیسیون تشکیل داده و روی تعرفه‌ها کار می‌کند و نتیجه آن قرار است آخر دی‌ماه به دولت ارائه شود تا در تعرفه‌ها برای سال آینده تغییراتی آنگونه که هزینه‌ها منطقی‌تر شود، داده شود.

تانک های تل آویو در نقطه شکست ۲۰۱۴

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ناوگان خسته» به ارائه گزارشی از آسیب‌های سیستم حمل‌ونقل کشور که یکی از ارکان و زیرساخت‌های توسعه را در معرض تهدید قرار داده است پرداخت و در این باره نوشت: ترکیه علاوه بر حمل‌ونقل جاده‌ای پیشرفته، بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را در اختیار دارد؛ فرودگاهی که می‌تواند سالانه به حدود ۲۰۰ میلیون مسافر خدمات بدهد و امارات تنها از منطقه ویژه جبل علی، سالانه حدود ۸۳ میلیارد دلار درآمد دارد و بنا بر اعلام سازمان تجارت جهانی، این کشور حدود ۶۰ درصد عملیات بندری منطقه را به تنهایی انجام می‌دهد. قطر ایرویز یکی از بزرگ‌ترین و درآمدزاترین ایرلاین‌های جهان به شمار می‌آید و عربستان قطارهای سریع‌السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را در اختیار دارد. در ایران اما تمامی شقوق حمل‌ونقل مستهلک است و با کمبود ناوگان دست‌وپنجه نرم می‌کند. این در حالی است که صنعت حمل‌ونقل نه‌تنها جز زیرساخت‌های توسعه یک کشور به‌شمار می‌آید، بلکه در کشوری مانند ایران که از لحاظ جغرافیایی در یکی از استراتژیک‌ترین مناطق جهان و به عبارتی چهارراه جهان واقع شده است، اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

شرق همچنین در سرمقاله خود به قلم کورش احمدی، دیپلمات سابق به بررسی تضعیف وزارت خارجه در لایحه برنامه هفتم پرداخت و با انتقاد از بند «الف» ماده ۱۰۰ لایحه قانون برنامه هفتم توسعه که در آن تصریح شده «دستگاه‌های اجرایی کشور (به استثنای نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی) مکلفند، تمام اقدامات خود در زمینه روابط خارجی را با هماهنگی وزارت امور خارجه انجام دهند» این بند را در حکم توسعه نوعی ملوک‌الطوایفی دانست.

تانک های تل آویو در نقطه شکست ۲۰۱۴

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود هزینه تأمین مالی خارج از «محدوده دستوری» را شناسایی کرد و با تیتر «منطقه آزاد نرخ سود» نوشت: بررسی‌های میدانی «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که نرخ‌های بازاری اعتبار، بالاتر از نرخ تورم کنونی هستند. بر اساس آخرین آمارها نرخ تورم نقطه به نقطه در مهرماه ۳۹ درصد اعلام شده اما مطابق بررسی‌ها، خرید اعتباری یا وام‌دهی خرد برخی شرکت‌ها دارای نرخ تعادلی بالای ۴۰ درصد است. نکته جالب این است که استقبال از این شیوه خرید نیز بالا بوده است. به‌طور کلی نرخ سود، یکی از مهم‌ترین ابزارهای سیاست‌گذار پولی در هر اقتصاد محسوب می‌شود. در یک اقتصاد سالم، نرخ سود واقعی که از مابه‌التفاوت نرخ سود اسمی و تورم محاسبه می‌شود، عمدتاً رقم مثبتی است. این در حالی است که به‌دلیل اعمال سیاست سود دستوری و بالا بودن نرخ تورم، در اکثر دوره‌ها نرخ سود واقعی در کشور منفی بوده است. نرخ سود منفی باعث می‌شود که علاوه بر ایجاد صف برای دریافت وام، بانک‌ها با ناترازی منابع و مصارف روبه‌رو شوند و به اضافه‌برداشت روی بیاورند که خود این رفتار، یکی از عوامل شارژ تورم در کشور محسوب می‌شود.

تانک های تل آویو در نقطه شکست ۲۰۱۴

کد خبر 700339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.