ابتکار ایرلندی‌ها در کاهش آلودگی با غبار بتن

ایرلندی‌ها برای مقابله‌ با تغییرات آب‌وهوایی و کاهش آلودگی از گردوغبار حاصل از برش بتن بهره برده‌اند که می‌تواند به میزان چشمگیری کربن جو را به خود جذب کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یک استارت‌آپ فناوری آب‌وهوایی ایرلندی در حال آزمایش استفاده از گردوغبار بتن در مزارع برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی است. این شرکت، توسعه‌دهنده نوعی فناوری هوازدگی تقویت‌شده با هدف حذف دائمی میلیون‌ها تن دی‌اکسید کربن از جو است و نخستین آزمایش‌های خود را با پخش صدها تن بتن خرد شده در زمین‌های کشاورزی ایالات متحده انجام خواهد داد.

گردوغبار بتن یک محصول جانبی اجتناب‌ناپذیر در فرآیند برش بتن است. در واقع حرکت اره‌ها، مته‌ها و آسیاب‌ها روی بتن ذرات ریز سیلیس ایجاد می‌کنند که می‌تواند دی‌اکسید کربن را از جو جدا کند.

ایرلندی‌ها در طول آزمایش خود ۵۰۰ تن گردوغبار بتن را در ۵۰ هکتار زمین کشاورزی (تقریباً معادل ۱۲۰ زمین فوتبال) در شیکاگو پخش خواهند کرد. طی چند ماه بتن خردشده در خاک تجزیه می‌شود و فرایندی به نام هوازدگی تقویت‌شده را آغاز می‌کند.

ابتکار ایرلندی‌ها در کاهش آلودگی با غبار بتن

هوازدگی تقویت‌شده چیست؟

هوازدگی تقویت‌شده شکل تسریع‌شده یک فرآیند طبیعی به نام هوازدگی شیمیایی است که در آن سنگ‌ها توسط آب باران طی میلیون‌ها سال فرسایش پیدا می‌کنند و در طول آن دی‌اکسید کربن از جو جدا و به بی‌کربنات تبدیل می‌شود. بی‌کربنات راهی رودخانه‌ها و دریا شده، در آنجا به شکل محلول ذخیره یا در بستر ته‌نشین می‌شود.

این فرآیند با آسیاب شدن سنگ‌ها برای ایجاد سطح واکنش‌پذیرتر سرعت بالاتری به خود می‌گیرد و کربن بیشتری از هوا جذب می‌کند.

نقش گردوغبار بتن در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی

استارت‌آپ فناوری آب‌وهوایی ایرلندی با جایگزینی بتن به جای سنگ در این فرآیند، کاربرد جدیدی برای یکی از بزرگ‌ترین اشکال زباله در جهان امروز پیدا کرده است. این شرکت بتن باقی‌مانده از ساخت‌وسازها را خریداری، آن را پودر و به‌صورت رایگان روی زمین‌های کشاورزی پخش می‌کند. پس از آن میزان کربن ذخیره‌شده را اندازه‌گیری می‌کند و اعتبارات حذف کربن را به شرکت‌ها و مشاغل بزرگ می‌فروشد تا بتوانند ردپای آب‌وهوایی خود را کاهش دهند.

ابتکار ایرلندی‌ها در کاهش آلودگی با غبار بتن

این استارت‌آپ باور دارد رویکرد آن در استفاده از بتن برای بهبود بهره‌وری و پتانسیل حذف کربن زمین‌های کشاورزی می‌تواند وضعیت فعلی آب‌وهوایی را به‌شدت دچار تحول کند، زیرا کم‌هزینه و ایمن و تهیه آن برای استفاده در زمین‌های کشاورزی با حجم بالایی از مواد مورد استفاده آسان است. افزودن گرد و غبار بتن همچنین می‌تواند کیفیت خاک و بهره‌وری محصولات را بهبود بخشد.

شرکت ایرلندی ادعا کرده است که نخستین آزمایش آن‌ها می‌تواند به‌طور دائم تا ۱۰۰ تن دی‌اکسید کربن را از جو جدا و آن را برای ده‌ها هزار سال در اقیانوس‌های جهان حبس کند.

انتخاب محل انجام این آزمایش به‌منظور بررسی تأثیر ابتکار به‌کار رفته در غرب میانه آمریکا یعنی جایی انجام گرفته است که شرایط خاک آن با ایرلند بسیار متفاوت است. هدف این است که شرکت دریابد انجام آزمایش‌ها در آمریکا همان نتایج دل‌گرم‌کننده ایرلندی را به‌دنبال خواهد داشت یا خیر.

شرکت تخمین می‌زند که این فرآیند پتانسیل حذف سالانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تن دی‌اکسید کربن را تنها در غرب میانه آمریکا دارد، برای مقایسه یک خودرو، سالانه حدود ۴.۶ تن دی‌اکسید کربن منتشر می‌کند.

ابتکار ایرلندی‌ها در کاهش آلودگی با غبار بتن

کد خبر 700144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.