طوفان‌الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه هشتم آبان‌ماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انزوای جهانی؛ مکافات کودک کشی‌» به فاصله‌گیری کشورها از رژیم صهیونیستی در پی تداوم جنایات وحشیانه علیه مردم غزه پرداخت و نوشت: داستان شکاف رژیم صهیونیستی علاوه بر بعد داخلی و سازمان‌ها و نهادها و ارگان‌های بین‌المللی به کشورهای منطقه رسیده است. در یکی از جدی‌ترین این شکاف‌ها، شاهد گسل دیپلماتیک بین رژیم صهیونیستی و کشور ترکیه هستیم. این گسل به قدری عمیق است که به نظر می‌رسد روابط دو کشور در حال بازگشت به نقطه صفر است. در این راستا الی کوهن اعلام کرد با هدف ارزیابی مجدد روابط تل‌آویو و آنکارا، دستور به بازگشت نمایندگان دیپلمات اسرائیلی از ترکیه را داده است.

این روزنامه در ادامه نوشت: در ادامه قطار شکاف‌های دیپلماتیک رژیم صهیونیستی به ایستگاه اسپانیا هم رسیده است. شکاف در روابط دو طرف آنقدر جدی شده که وزیر امور حقوق اجتماعی اسپانیا در واکنش به نسل‌کشی فلسطینیان در نوار غزه خواستار قطع روابط دیپلماتیک کشورهای اروپایی با تل‌آویو و تحریم عاملان نسل‌کشی در فلسطین شد.

طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست‌» به خسارات و هزینه‌های بی سابقه عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: عملیات طوفان الاقصی خساراتی را به اقتصاد رژیم صهیونیستی وارد کرده که به اذعان دستگاه‌ها و مقامات این رژیم، کارشناسان و رسانه‌ها، بی‌سابقه بوده است و بر این اساس ترس اسرائیلی‌ها از فروپاشی اقتصاد هر روز بیشتر می‌شود. برآوردهای وزارت دارایی و بانک مرکزی رژیم صهیونیستی حاکی است، خسارت این رژیم از عملیات طوفان الاقصی و به تبع آن تجاوز نظامی به نوار غزه به ۳۸ میلیارد دلار برسد که با مجموع زیان‌ها و هزینه‌ها به نزدیک ۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید. گزارش‌های تحقیقی رسانه‌های عبری‌زبان و همچنین غربی‌ها، از ضربه عملیات مقاومت به اقتصاد رژیم صهیونیستی در بخش‌های مختلف از جمله امنیت غذایی، تولید و سرمایه‌گذاری‌های خارجی، حکایت دارد. این در حالی است که خسارت بخش خصوصی نوار غزه از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به این منطقه فقط سه میلیارد دلار برآورد شده است.

این روزنامه در قسمت اخبار ویژه خود به مطلب نشریه آمریکایی نیوزویک درباره تهاجم زمینی اسرائیل به غزه اشاره کرد و به نقل از این نشریه نوشت اینکه اسرائیل بخواهد حماس را با حمله زمینی سرنگون کند، احتمالاً به تلفاتی بیشتر از هفتم اکتبر برای خود اسرائیل ختم خواهد شد. حماس ۱۶ سال وقت داشته تا برای این لحظه آماده شود و می‌توان با اطمینان گفت که حتی پس از کارزار هوایی اسرائیل، هنوز هم تله‌های انفجاری در اختیار دارد.

طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با اشاره به نفوذ نیروهای حماس پشت خطوط تمرکز ارتش اشغالگر در نزدیکی گذرگاه اریز تیتر «حماس پشت سر اسرائیل نیرو پیاده کرد» را برگزید و در ادامه نوشت: به‌رغم ادعای مقامات صهیونیستی درباره حمله زمینی به غزه که با هیاهوی زیادی در رسانه‌های عبری مطرح می‌شود، صهیونیست‌ها راهبرد دقیقی برای ورود به این منطقه ندارند. در عملیات چهارگانه‌ای که به روایت اسرائیلی‌ها برای «یورش هدفمند» انجام شده تا نقاط آسیب‌پذیری در برابر مقاومت فلسطین شناسایی شود، تاکنون هیچ موفقیتی به دست نیامده است. سخنگوی ارتش اسرائیل در حالی عملیات‌های زمینی را مقدمه‌ای برای شروع عملیات گسترده و افزایش نیروهای نظامی خوانده که هیچ خبر متقنی درباره این عملیات‌ها وجود ندارد. در مقابل، گردان‌های القسام علاوه بر کمین‌گذاری برای سد کردن پیشروی صهیونیست‌ها در پشت خطوط تمرکز ارتش اشغالگر در نزدیکی گذرگاه اریز عملیات نفوذ انجام داده‌اند.

این روزنامه تصویر صفحه اصلی خود را به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اختصاص داده است و با تیتر «به وقت سید» به سخنان دو تن از مقامات ارشد حزب‌الله لبنان یعنی شیخ «نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان و شیخ «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله اشاره کرد که به انتقاد از سیاست کشورهای عربی در قبال غزه پرداخته‌اند و حمایت حزب‌الله از فلسطین را یادآور شدند. جوان در انتهای این مطلب در مورد سیدحسن نصرالله نوشته است شبکه «الجدید» لبنان با انتشار ویدئویی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «پس از سکوتی طولانی. سیدحسن نصرالله برای چند ثانیه در یک ویدئو که به صورت غیررسمی منتشر شد، ظاهر شد.»

طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست‌

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از هم گسیخته» به نشانه‌های اختلاف نهادهای نظامی و سیاسی صهیونیست‌ها در پی عملیات طوفان‌الاقصی پرداخت و نوشت: انتقادات جنجالی بنیامین نتانیاهو از سازمان‌های امنیتی این رژیم جو شکاف و از هم‌گسیختگی نظامی - امنیتی صهیونیست‌ها پس از عملیات توفان الاقصی را به نمایش گذاشت. در پی انتشار یک فایل صوتی طی چند روز اخیر از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در آن با اطمینان می‌گوید خطری از جانب حماس در غزه این رژیم را تهدید نمی‌کند، نتانیاهو در جدیدترین سخنانش تلاش کرد مسؤولیت شکست از مقاومت فلسطین و غافلگیر شدن را گردن دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی این رژیم بیندازد و خود را بی‌تقصیر جلوه دهد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شنبه در واکنش به انتشار این فایل صوتی در فضای مجازی، طی پیامی در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: در هیچ مورد و در هیچ مرحله‌ای، هشداری درباره نیت حماس برای جنگ [از سوی دستگاه‌های امنیتی] دریافت نکردم.

وطن امروز در ادامه می‌نویسند این اظهارات سبب انتقاد مقامات مختلف رژیم صهیونیستی از جمله یائیر لاپید، نخست‌وزیر سابق و بنی‌گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی از نتانیاهو شد و در نهایت موجب شد نتانیاهو پست خود را پاک کند. نخست‌وزیر صهیونیست‌ها با انتشار پیام دیگری از پست شنبه شب خود عذرخواهی کرد و گفت نباید آن مواضع را بیان می‌کرد. در عین حال مواضع نتانیاهو همچنان بازتاب گسترده‌ای در سرزمین‌های اشغالی دارد.

طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست‌

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جیب‌های کوچک، قیمت‌های بزرگ» این سوال را مطرح کرد که چرا با وجود کاهشی‌بودن نرخ تورم و صعودی‌شدن نرخ رشد اقتصادی، احساس مردم از شرایط اقتصادی متفاوت است؟ و در این باره نوشت: مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم سالانه و نقطه به نقطه در مهر امسال کاهشی شده است. این در شرایطی است که پیش از این بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بودند که اقتصاد کشور در چهار ماه ابتدای امسال رشد قابل توجه بین حدود شش تا هشت درصد را به ثبت رسانده اما بسیاری از مردم کشور معتقد هستند که این اعداد و ارقام روی کاغذ، نمودی در زندگی واقعی آنها نداشته است.

شرق همچنین در گفت و گویی با علیرضا علوی تبار به بررسی علل و عوامل بروز حوادث سال گذشته و راهکار گذار از وضعیت موجود پرداخته است و علیرضا علوی‌تبار معتقد است «برای صحبت از آرایش سیاسی نیروها باید میان جریان‌های فکری و جریان‌های عملی و در عرصه سیاسی تمایزی قائل شویم.

طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست‌

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی شاخص رشد قیمت مصرف‌کننده پرداخت و با تیتر «تورم در سلول ۳۹» نوشت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۵.۵ درصد در فروردین سال جاری تا ۳۹.۴ درصد در تیرماه کاهش یافت که روند نزولی قابل توجهی بود. اما در چهار ماه اخیر این متغیر در کانال ۳۹ درصد حبس شده و به یک هسته سخت رسیده است. در ابتدای سال هدف‌گذاری نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۰ درصد عنوان شده بود که برای تحقق این نرخ باید در ۵ ماه پایانی سال به میزان ۹و احد درصد از سطح تورم نقطه به نقطه کاسته شود. آیا این هدف‌گذاری قابل تحقق است؟ نگرانی‌ها از نحوه تأمین کسری بودجه تا پایان سال، روند متغیرهای پولی علی‌الخصوص رشد پایه پولی و همچنان نگرانی از تداوم ثبات ارزی در نیمه دوم سال، موضوعاتی است که می‌تواند بر مسیر تورم اثرگذار باشد. از سوی دیگر، باید شرایطی مهیا شود که تورم ماهانه نیز به زیر ۲ درصد هدایت شود. این در حالی است که بر اساس آمارها، تورم ماهانه مهر ۲.۳ درصد ثبت شده که ۰.۳ واحد درصد بیشتر از شهریور بوده است.

طوفان الاقصی اقتصاد اسرائیل را در هم شکست‌

کد خبر 700097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.