کتاب‌هایی که روایتگر فلسطین است

ماجرای فلسطین سال‌ها است که به یکی از اصلی‌ترین مسائل جهان اسلام تبدیل شده است اما با وجود درخواست‌های فراوان از سمت گروهای مختلف برای حضور در عرصه نبرد در این کشور، امکان حضور به‌صورت جدی وجود ندارد؛ در چنین شرایطی دنیای کتاب می‌تواند فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر با این منطقه فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، می‌گویند سفر کنید تا پخته شوید؛ سفر کردن همواره از بهترین راه‌ها برای آشنایی با فرهنگ کشورها و نقاط مختلف است، اما گاهی سفر به بعضی مناطق بسیار سخت و حتی غیرممکن اما آشنایی با فرهنگ و ماجرای آن‌ها در عین حال جذاب است.

ماجرای فلسطین سال‌ها است که به یکی از اصلی‌ترین مسائل جهان اسلام تبدیل شده است و در عین حال، به‌خصوص در شرایط کنونی با وجود درخواست‌های فراوان از سمت گروه‌های مختلف برای حضور در عرصه نبرد در این کشور، امکان حضور در این منطقه وجود ندارد؛ در چنین شرایطی دنیای کتاب می‌تواند پاسخگوی خوبی برای نیاز تجربه سفر در این کشور باشد، بر همین اساس در ادامه، معرفی بعضی کتاب‌های نگاشته شده را در این زمینه خواهیم داشت:

سه‌گانه تو زودتر بکش

نویسنده: رونین برگمن

مترجم: وحید خضاب

انتشارات: شهید کاظمی

همیشه شناخت دشمن ارجح به مبارزه با دشمن است. این حقیقتی است که سه‌گانه «تو زودتر بکش» سعی دارد آن را برای مخاطبش توضیح دهد؛ کتاب تو زودتر بکش شامل ۳ جلد است که موضوع محوری هر سه این جلد، نحوه شکل‌گیری و فعالیت‌های نیروهای اطلاعاتی اسرائیل، موسوم به موساد را شرح می‌دهد. نیروی اطلاعاتی نحسی که طی ۶۰ سال جمعی از شاخص‌ترین نخبگان علمی و نظامی ایران و لبنان، از جمله دانشمندان هسته‌ای ایران و عماد مغنیه، فرمانده غیور لبنانی را هدف ترور قرار داده است.

جذابیت کتاب حاضر درباره فلسطین در این است که از دید طرف مقابل، یعنی حامیان رژیم غاصب صهیونیستی به روایت تاریخچه تشکیل موساد، اهداف و شیوه فعالیت آن پرداخته است. این کتاب به نگارش رونین برگمن، حامی متعصب نظریه حقانیت اسرائیل تهیه شده است؛ پس بدیهی است که بی‌محابا و بدون کمترین انکاری از شیوه‌های شکنجه، آدم‌ربایی و آدم‌کشی نیروهای موساد حمایت کند و سرافرازانه این قبیل راهکارها را مسیری مؤثر در استمرار حیات این رژیم منحوس بداند. در هر صورت این‌گونه بی‌پروایی نویسنده در معرفی نیروهای موساد، پرده از خوی وحشی و اهداف غیرانسانی رژیم کودک‌کش صهیونیستی برمی‌دارد و سندی محکم در اثبات مظلومیت و اقتدار ملت‌های آزاده ارائه می‌دهد که اسرائیل را این‌طور به درماندگی رسانده‌اند.

کتاب‌هایی که روایتگر فلسطین است

آژانس یهود

نویسنده: محمد عبدالرئوف سلیم

مترجم: کاظم نراقی

ناشر: اطلاعات

کتاب آژانس یهود شرحی از راهکارهای عملی‌شده از سوی حامیان اروپایی و عربی رژیم جعلی صهیونیستی برای یهودی‌سازی سرزمین فلسطین ارائه می‌دهد. این کتاب درباره فلسطین در ابتدا زمینه‌های ظهور آژانس یهود و سیر تغییرات آن را بررسی می‌کند و در ادامه به فعالیت‌های گوناگون این آژانس برای عملی‌کردن سیاست‌هایش در جنبه‌های گوناگون می‌پردازد. آژانس یهود در واقع بزرگترین سازمان یهودی شناخته‌شده در جهان است که در سال ۱۹۲۹ میلادی به عنوان شعبه عملیاتی سازمان جهانی صهیونیسم فعالیت خود را آغاز کرد. این سازمان در شرح مأموریت خود چنین آورده است که: «سازمان باید اطمینان حاصل کند که هر فرد یهودی بدون توجه به اینکه در کجای جهان زندگی می‌کند، پیوند ناگسستنی با یکدیگر و اسرائیل احساس می‌کند، تا همه بتوانند به ایفای نقش مهم خود در داستان یهودی‌ها ادامه دهند.»

در این کتاب آژانس یهود بیشتر به عنوان سازمان اصلی هماهنگ‌کننده و مشوق یهودیان برای مهاجرت به سرزمین فلسطین شناخته می‌شود.

کتاب‌هایی که روایتگر فلسطین است

فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی

گردآورنده: سعید صلح میرزایی

ناشر: انقلاب اسلامی

این کتاب خطبه‌های نماز جمعه به امامت آیت‌الله خامنه‌ای در دومین سال بزرگداشت روز قدس به تاریخ ۱۷/‏۱۰/‏۱۳۵۹‬ ایراد کرده‌اند، را شامل می‌شود. این خطبه‌ها در ۸ بخش «کلیات»، «شکست‌ها و پیروزی‌ها»، «مسئولیت‌ها»، «جنایات»، «راه‌حل‌ها»، «قهرمانان»، «روشنگری» و «آینده‌ی روشن» تنظیم شده است. جالب است بدانید این کتاب درباره اسرائیل در سال ۱۳۹۴ و در مجمع عمومی سازمان ملل متحد توسط نخست‌وزیر رژیم غاصب صهیونیستی، نقشه راه نابودی اسرائیل به دست مسئولان ایرانی نامیده شد. به طور کلی این کتاب را می‌توان مروری بر نظرات آیت‌الله خامنه‌ای درباره موضوع فلسطین دانست. مقدمه ولایتی، مشاور رهبری در امور بین‌الملل نیز در ابتدای کتاب آمده است تا اهمیت موضوع و جایگاه قضیه فلسطین را از دیدگاه امت اسلامی روشن کند.

کتاب‌هایی که روایتگر فلسطین است

تا فراموش نشوی

نویسنده: مؤسسه فرهنگی هنری خبرگزاری قدس

ناشر: سروش

کتاب تا فراموش نشوی حاصل مصاحبه با شهروندان فلسطینی از بزرگ و کوچک و پیر و جوان است که تجربیات خود را درباره نحوه اشغال فلسطین و غصب خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی‌شان بیان کرده‌اند. خبرنگاران خبرگزاری قدس (قدسنا) با نام‌های ناهض منصور و رشید شاهین با حضور در نوار غزه، کرانه باختری و مرز اردن و سوریه، این مصاحبه‌ها را گرد آوردند. شنیدن این مصاحبه‌های مردمی در کتابی درباره فلسطین برای ارتباط نزدیک با مردم فلسطین و درک دغدغه‌ها و تجربیات آنان از جنگ اسرائیل و فلسطین اهمیت دارد. همچنین این خبرنگاران، مصاحبه‌هایی با فلسطینیان سالخورده‌ای که در زمان اشغال فلسطین به دست نظامیان صهیونیستی، جوان بودند، جمع‌آوری کردند که مطالعه آن، نکات دقیقی از عوامل و انگیزه‌های اشغال این سرزمین و مقاومت مردم را نشان می‌دهد.

کتاب‌هایی که روایتگر فلسطین است

قضیه فلسطین

نویسنده: محسن محمد صالح

مترجم: صابر گل عنبری، یوسف رضازاده

ناشر: انتشارات مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه

دکتر محسن محمد صالح در شش فصل کتاب قضیه فلسطین از پیشینه تاریخی و تحولات معاصر فلسطین سخن می‌گوید. دکتر محمد صالح از برجسته‌ترین محققان و مورخان تاریخ فلسطین است که در هر فصل از کتابش به برهه زمانی خاصی از تاریخ فلسطین می‌پردازد و شرایط حاکم بر آن زمان را تشریح می‌کند. از جمله مهم‌ترین مسائلی که نویسنده به آن تأکید می‌کند مسئله بحران کنونی خاورمیانه عربی و جدال میان اسرائیل و اعراب و ریشه‌یابی و تبییناین موضوع است.

تحولات سیاسی اواخر قرن نوزده و طول قرن بیستم، تشکیل جنبش صهیونیسم و شروع بازگشت یهودیان به فلسطین و آغاز جنبش ناسیونالیسم عربی از شاخص‌ترین موضوعاتی که در تاریخ فلسطین اهمیت دارد و نویسنده به دقت و اختصار آن را توضیح داده است. مطالعه این کتاب درباره فلسطین، دیدی واضح و روشن از تاریخ فلسطین و مهمترین حوادثی که در طول تاریخ بر وضعیت کنونی آن اثرگذار بوده است، ارائه می‌دهد. سرانجام مخاطب در می‌باید که مبارزه بر سر باز پس‌گیری آزادی و استقلال فلسطین، حق قطعی مردم آن است و از مهمترین گروه‌های جهادی که در راه این مبارزه شکل گرفته‌اند مطلع می‌شود.

کتاب‌هایی که روایتگر فلسطین است

غزه از بازگشت می‌نویسد

نویسنده: رفعت العریر

مترجم: امیرحسین حیدری

ناشر: آرما

کتاب غزه از بازگشت می‌نویسد، مجموعه داستان کوتاه درباره زندگی پرشور ۱۵ تن از نوجوانان فلسطینی زیر سایه سنگین حملات نیروهای اسرائیلی است. مطالعه این کتاب کمک می‌کند تا با شنیدن داستان‌های جوانان فلسطینی با روحیه خستگی‌ناپذیر و امیدوار آن‌ها انس بگیریم و بیاموزیم چطور می‌توان در عین مظلومیت و غربت روحی مستقل و آزاده و اراده‌ای نافذ داشت. آیا با وجود چنین نسل بااراده و مبارزی، آزادی فلسطین، آرمانی دور و دست‌نیافتنی است؟

کتاب‌هایی که روایتگر فلسطین است

کاپوچینو در رام‌الله

نویسنده: سعاد امیری

مترجم: لیلا حسینی

ناشر: روایت فتح

کتاب کاپوچینو در رام الله (متن کوتاه شارون و مادرشوهرم) در واقع یادداشت‌هایی از سفر رازآلود سعاد امیری، نویسنده فلسطینی کتاب است که مسیر زندگی او را طی سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۴ به کلی تغییر می‌دهد. خانم نویسنده با صراحت و صداقتی که در بیان جزئی‌ترین لحظات زندگی خصوصی‌اش دارد، خواندن ماجرای زندگی‌اش را جذاب‌تر کرده است. سعاد امیری با توجه به اهمیت اتفاقات و احساس و الهامی که از آن‌ها دریافت کرده است، ماجرا را بازگو می‌کند؛ بنابراین توالی بین یادداشت‌ها و تاریخ‌ها محسوس نیست. با این وجود انسجام متنی و روایی داستان حفظ شده است.

سعاد امیری در مقدمه کتاب، خلاصه داستانش را اینطور تعریف کرده است:

«یادداشت‌های روزانه‌ام را که مربوط به سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۴ است با سفری که از مادرم جدا شدم آغاز شد؛ سفر از امان، شهری که در آن بزرگ شدم و بیشتر زندگی‌ام را در آن جا گذرانده بودم، به رام الله شهری که در اشغال اسرائیل بود. این سفر که قرار بود فقط شش ماه طول بکشد، به سفری برای همه عمر تبدیل شد. در رام الله زندگی کردم، کار کردم، عاشق شدم، ازدواج کردم و صاحب یک مادر شوهر شدم»

سعاد امیری با مهاجرت به رام‌الله فرازونشیب‌های فراوانی در زندگی‌اش تجربه می‌کند. از جمله اینکه مجبور می‌شود برای کوچک‌ترین کارهای روزانه با مأموران و سربازان صهیونیستی درگیر شود، حکومت نظامی را تحمل کند و خانه‌اش را ترک کند تا بتواند در سرزمین مادری‌اش زندگی کند. گفت‌وشنود از این اتفاقات در کتابی درباره مقاومت فلسطین کمک می‌کند تا ذهنیت عینی و واقعی از زندگی روزمره فلسطینیان و مسائلی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، داشته باشیم.

کتاب‌هایی که روایتگر فلسطین است

جایی که خیابان نام داشت

نویسنده: رنده عبدالفتاح

مترجم: مجتبی ساقینی

ناشر: آرما

کتاب جایی که خیابان‌ها نام داشت، داستانی از زندگی دختر نوجوانی به اسم حیات است که برای شاد کردن دل مادربزرگش قدم در راه سفری ماجراجویانه می‌گذارد. حیات، دوست مسیحی او با نام سامی و مادربزرگش در اردوگاه آوارگان فلسطینی زندگی می‌کنند. سال‌ها پیش، خانواده حیات از سرزمین مادری و زمین‌های کشاورزی‌شان به دست متجاوزان صهیونیستی رانده شدند و به اردوگاه پناه آوردند. نویسنده کتاب سعی می‌کند در ضمن این داستان فشار روانی، ترس، آوارگی ناشی از غصب و تخریب خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی و برخوردهای غیرانسانی رژیم غاصب صهیونیستی با مردم فلسطین را بیان کند. نویسنده همچنین موفق می‌شود تا امید، نشاط و حس زندگی و مبارزه را در خانواده‌های فلسطینی حتی با وجود سایه آوارگی و مظلومیت نشان دهد.

کتاب‌هایی که روایتگر فلسطین است

زخم داوود

نویسنده: سوزان ابوالهوی

مترجم: فاطمه آرمان‌نژاد

نام ناشر: آرما

شنیدن ماجراهای فلسطین از زبان نویسنده‌ای که خود فرازونشیب سال‌های جنگ را چشیده است، لطف دیگری دارد. سوزان ابوالهوی فلسطینی در کتاب زخم داوود خاطرات روزگار جنگ فلسطین را با حال و ویژگی‌هایی انسانی ترکیب کرده و روایتی واقعی و ملموس را به تصویر کشیده است. از جذابیت کتاب زخم داوود همان‌قدر بگوییم که این کتاب در سال ۲۰۰۹ پرفروش‌ترین کتاب سال فرانسه بوده و شهرت آن باعث شده تا به بیش از ۲۶ زبان دنیا ترجمه شود.

وجه تمایز کتاب زخم داوود با دیگر کتاب‌های درباره فلسطین در این است که نویسنده در این رمان سعی کرده تا موضوعات انسانی و اجتماعی مانند عشق، نوع‌دوستی، ایمان و وطن‌پرستی را در حین روایت از چهار نسل یک خانواده و در طول جنگ فلسطین بیان کند. این نوع شرح واقعیت مقاومت فلسطین در روزگاری که بیشتر با اخبار حملات جنگی و تجاوز به این سرزمین محاصره شده‌ایم، کمک می‌کند تا بدانیم مردم فلسطین با وجود گرفتاری در محاصره، همچنان با امید و پایداری به زندگی خود ادامه می‌دهند.

کتاب‌هایی که روایتگر فلسطین است

الی...

نویسنده: فائضه غفارحدادی

ناشر: شهید کاظمی

سال‌های سال است که سرزمین‌های مسجد الاقصی به دست انسان‌هایی افتاده است که می‌توان گفت هیچ بویی از انسانیت نبرده‌اند. کسانی که خویی از انسان بودن ندارند.

«هنوز قطعی نشده؛ ولی برای هرگونه آمادگی، فقط شش روز وقت دارم. یا این پنجشنبه می‌روم یا کلاً سفر می‌رود روی هوا و دیگر انجام نمی‌شود. دو ماه طلایی تابستان را با این امید واهی که «ان‌شاءلله آن‌ها می‌آیند» از دست داده‌ام و حالا من مانده‌ام و این یک ماه باقی‌مانده که متأسفانه فقط چهار هفته دارد. هم باید برای سفر اربعین خانوادگی‌مان یک هفته ده روزی کنار بگذارم و هم برای این سفر سنگین جایی باز کنم؛ سفری که با همۀ سفرهای تفریحی و زیارتی و تحصیلی که تا حالا رفته‌ام، فرق می‌کند. همیشه مدیریت سفرها با کس دیگری بوده و من در نقش یک مشاهده‌گر و استفاده‌کننده، کِیفش را برده‌ام. حالا خودم باید برنامه‌ریز و مدیر و هماهنگ‌کنندۀ سفر باشم و درضمن، یادم نرود که برای چه نیتی می‌روم و نقش اصلی‌ام را فراموش نکنم. سفری که اولش یک تعارف معمولی بود، بعد شد اشتیاق، بعد شد نیاز، و یک روز چشم باز کردم و دیدم شده ضرورت. ضرورت آشنایی بیشتر با خانواده‌ای که تمام بهار و زمستان گذشته را به مصاحبه با اعضایش گذرانده بودم. خانواده‌ای صمیمی با سرنوشتی عجیب که اهل نوار غزه بودند و تا چند سال قبل، همان‌جا زندگی می‌کردند، اما بر اثر فشارهای مختلف روزگار، دیگر نتوانسته بودند آنجا بمانند. حالا هرکدام از فرزندان در گوشه‌ای از دنیا دانشجو و محصل بودند و تابستان‌ها تنها زمانی بود که کل خانواده دور هم جمع می‌شدند و می‌شد این کلونی مقاوم ستودنی را کنار هم دید و رصد کرد و از نوع ارتباطشان حرف‌های ناگفته‌ای شنید که از دل هیچ مصاحبه‌ای بیرون نمی‌آیند. می‌دانم که برای بهتر شناختن یک خانوادۀ هلندی بهتر است بروی هلند، برای بهتر شناختن یک خانوادۀ چینی بهتر است بروی چین، ولی برای شناخت خانواده‌ای که وطنشان را ازشان گرفته‌اند، کجا باید می‌رفتم؟ خانواده‌ای که هر سال تابستان یک گوشۀ دنیا دور هم جمع می‌شدند را کجا می‌شد پیدا کرد؟ گفتند امسال لبنانیم. این شده که من افتاده‌ام دنبال بلیت و هماهنگی و خواندن مطالب و سفرنامه‌های لبنان. یعنی سفرم همین‌قدر فارغ از مکان است که اگر می‌گفتند بلژیکیم، من الان داشتم بلیت بلژیک می‌گرفتم و سفرنامۀ بلژیک می‌خواندم. هنوز هم معلوم نیست لبنان درست بشود و شاید مجبور بشوم تا تابستان سال بعد صبر کنم که ببینم کجا باید بروم..»

کتاب‌هایی که روایتگر فلسطین است

کد خبر 699830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.