تکنولوژی‌هایی که آینده جهان را تغییر می‌دهد

هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، رایانش ابری، واقعیت افزوده، وسایل نقلیه خودران و گجت‌های پوشیدنی از جمله تکنولوژی‌هایی هستند که آینده جهان را تغییر می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیشرفت تکنولوژی به معنای بهبود فناوری‌های موجود یا اختراع تکنولوژی‌های جدید است که قابلیت بهبود و ارتقای عملکرد، کارایی و کیفیت زندگی در زمینه‌های مختلف زندگی را دارد. پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروز به کاهش هزینه‌ها، بهبود عملکرد صنایع و سازمان‌ها، افزایش امنیت و کاهش آلودگی کمک قابل‌توجهی می‌کند. در ادامه به بررسی تکنولوژی‌هایی می‌پردازیم که آینده جهان را تغییر می‌دهد:

هوش مصنوعی

فناوری هوش مصنوعی (AI) می‌تواند از طریق الگوریتم‌ها و مدل‌های ریاضی و آماری برای انجام کارهای پیچیده و خطاپذیر مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری در زمینه‌های مختلف همچون مهندسی، پزشکی، تشخیص بیماری‌ها، خودروسازی، شناسایی چهره، تصویربرداری و پردازش زبان طبیعی نقش دارد. هوش مصنوعی قابلیت‌های متعددی دارد که همراه با پیشرفت تکنولوژی‌های دیگر مانند یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی وارد حوزه‌های مختلف می‌شود.

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا به سیستمی از اشیای متصل به اینترنت گفته می‌شود که قادر است داده‌ها را از طریق یک شبکه بی‌سیم و بدون مشارکت انسان جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کند. این فناوری به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به یکدیگر متصل شوند و به بهبود کیفیت زندگی انسان کمک کنند. فناوری اینترنت اشیا در منزل، محل کار، کارخانه‌ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته در حوزه‌های مختلف پزشکی، صنعتی، خدماتی و حمل‌ونقل شهر هوشمند به کار گرفته می‌شود و قابلیت‌های آن نیز در آینده بهبود خواهد یافت.

رایانش ابری

رایانش ابری یک مدل رایانشی است که در آن منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی داده به صورت آنلاین و از راه دور از طریق اینترنت ارائه می‌شود. در این مدل کاربران می‌توانند با استفاده از یک شبکه اینترنتی به سرویس‌های مختلف همچون سرویس‌های پردازشی، ذخیره‌سازی و شبکه‌های عصبی دسترسی داشته باشند. کاربران با استفاده از رایانش ابری می‌توانند از منابع محاسباتی مورد نیاز خود استفاده کنند و برای خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار هزینه نکنند. افراد می‌توانند فقط با استفاده از هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، از هر جای دنیا به منابع محاسباتی دسترسی داشته باشند.

واقعیت افزوده

واقعیت افزوده (AR) که از اطلاعات به صورت متن، تصویر یا صوت در ترکیب با اشیای دنیای واقعی استفاده می‌کند. در بسیاری از صنایع مانند بازی‌های رایانه‌ای، طراحی و ساخت، پزشکی و آموزش به کار می‌رود. واقعیت افزوده را می‌توان در قالب‌های مختلف مانند گوشی هوشمند، تبلت و عینک ارائه کرد. این فناوری امکانات زیادی دارد، اما هنوز نیاز به توسعه بیشتری دارد.

وسایل نقلیه خودران

وسایل نقلیه خودران احتمالاً بهبود کارایی و امنیت رانندگان را در آینده فراهم می‌کند، تصادفات جاده‌ای را به حداقل می‌رساند و باعث کاهش میزان ترافیک می‌شود. این وسایل نقلیه می‌تواند به بهبود سطح راحتی و کیفیت زندگی افراد نیز کمک قابل‌توجهی کند، به طوری که افراد در طول سفر به فعالیت‌های دیگر مانند کار، تفریح و خوابیدن می‌پردازند. علاوه بر این، استفاده از وسایل نقلیه خودران باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی صوتی و ایجاد شهری آرام می‌‎شود.

گجت‌های پوشیدنی هوشمند

گجت‌های پوشیدنی به عنوان پیشرفت‌های مهم در زمینه تکنولوژی، بسیاری از امور روزمره افراد را تسهیل خواهد کرد، به‌طوری که با استفاده از این وسایل می‌توان به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشیم و فعالیت‌های مختلف مانند کنترل وضعیت فیزیکی، پیگیری سلامتی، برقراری ارتباط و جست‌وجوی اطلاعات را به آسانی انجام دهیم.

این گجت‌های پوشیدنی هوشمند که شامل دستبندهای هوشمند، ساعت‌های هوشمند، همچنین لباس‌های هوشمند می‌شود، فعالیت‌های انسان را ردیابی می‌کند و به بهبود سلامتی وی کمک می‌کند. این محصولات حتی در صنعت پزشکی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و قادر است بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص دهد و روش درمانی مؤثر ارائه دهد؛ برای نمونه، می‌توان از لنزهای هوشمند به منظور تشخیص دقیق و زودهنگام بیماری‌های چشمی استفاده کرد.

کد خبر 699827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.