مخالفت اسکاتلندی‌ها با مناطق کم‌انتشار

اسکاتلندی‌ها خواستار لغو طرح مناطق کم‌انتشار هستند، چراکه معتقدند طرح بی‌دلیل اجرا شده و تأثیر خاصی بر بهبود کیفیت هوا در مراکز اجراشده نداشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مردم اسکاتلند به رهبری تعدادی از نمایندگان مشاغل شهر به برگزاری کمپین‌هایی برای لغو طرح مناطق کم‌انتشار (LEZ) پرداخته‌اند که تابستان گذشته در راستای مقابله با آلودگی هوا در مراکز اصلی شهرها راه‌اندازی شده است. مطابق با این طرح، تردد وسایل‌نقلیه‌ای در مراکز شهری که استانداردهای آلایندگی در آن‌ها رعایت نمی‌شود، با جریمه‌ای حداقل ۶۰ پوندی برای راننده آن همراه است. این مبلغ در صورت تکرار تخلف تا سقف ۴۸۰ پوند برای خودروها و ۹۶۰ پوند برای اتوبوس‌ها و خودروهای سنگین افزایش پیدا می‌کند.

طرح مناطق کم انتشار با هدف کاهش انتشار گاز دی‌اکسید نیتروژن اجرا شد که نقشی اساسی در کاهش کیفیت هوا دارد. انتشار این گاز یک مسئله برابری و عدالت اجتماعی واضح است و باعث بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و سرطان در بین ساکنان می‌شود.

کمپین‌های تشکیل‌شده اجرای این طرح را غیرمنطقی می‌دانند و از دادگاه عالی مدنی اسکاتلند خواسته‌اند طرح منطقه کم‌انتشار را غیرقانونی اعلام کند، زیرا معتقدند اجرای آن در بهبود کیفیت و کاهش آلودگی هوا هیچ نقشی نداشته است.

مخالفت اسکاتلندی‌ها با مناطق کم‌انتشار

دلایل اسکاتلندی‌ها برای مخالفت با مناطق کم‌انتشار

نمایندگان مشاغل و مبارزانی که خواهان لغو این طرح هستند، با ارائه آماری که نشان می‌دهد روند بهبود کیفیت هوا پیش از اجرای طرح مناطق کم‌انتشار آغاز شده بود و تنها در این دوره نتیجه خود را نشان داده است، ادامه سیاست جاری را غیرضروری اعلام کرده‌اند.

آن‌ها خاطرنشان کردند که بنا بر داده‌های جمع‌آوری‌شده اهداف بهبود کیفیت هوا و صفر انتشار شدن مراکز شهری از مدت‌ها پیش در حال محقق شدن بوده است و اجرای این طرح تصمیمی غیرمنطقی از سوی شوراهای شهر محسوب می‌شود.

از سوی دیگر اعلام کرده‌اند که آمار نشان می‌دهد تا پایان جولای برای رانندگان متخلف هنگام عبور از این مناطق در گلاسکو، ۶ هزار جریمه به ارزش ۶۰۰ هزار پوند صادر شده است که این رقم دوبرابر بیشتر از ارقام ماه ژوئن به‌عنوان نخستین ماه اجرای این طرح برای مقابله با آلودگی هوا در مرکز شهر است.

به این ترتیب اجرای مناطق کم‌انتشار تأثیری در موفقیت به‌دست‌آمده در بهبود کیفیت هوا نداشته است و در سال‌های اخیر ۲۵ ایستگاه از ۲۷ ایستگاه پایش هوا در گلاسکو برای دی‌اکسید نیتروژن روند نزولی را ثبت کرده‌اند که این طرح به‌منظور کاهش آن طراحی شده است، بنابراین اجرای چندماهه طرح مناطق کم‌انتشار نمی‌تواند نقشی در این کاهش داشته باشد.

مخالفان مطرح کرده‌اند که شورای شهر گلاسکو در تصویب و اجرای طرح مناطق کم‌انتشار، تمام واقعیت‌ها را در نظر نگرفته و حقیقت این است که چنانچه شورای شهر بخواهد کیفیت هوا را بهبود بخشد، عبور تصادفی وسایل نقلیه از مراکز تعیین شده، نمی‌تواند مانعی در این زمینه باشد.

مخالفت اسکاتلندی‌ها با مناطق کم‌انتشار

علاوه بر این مخالفان اظهار کرده‌اند که فاز اول و در اصل آزمایشی این پروژه در سال ۲۰۱۸ تنها برای اتوبوس‌ها به مرحله اجرا درآمد و نتایج بررسی‌شده به سایر وسایل‌نقلیه تعمیم داده شد، حال آن‌که گذار شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی به اتوبوس‌های پاک‌تر با محقق شدن اهداف بهبود کیفیت هوا همراه بود و اجرای فاز دوم پروژه برای وسایل‌نقلیه شخصی تأثیری بر بهبود بیشتر در کیفیت هوا ندارد و تنها به فقیرترین افراد جامعه ضربه می‌زند.

شورای شهر گلاسکو در دفاع از خود به ارائه انواع مختلف و گسترده‌تری از داده‌ها اقدام کرده است که نشان می‌دهد انتشار دی‌اکسید نیتروژن همواره یک روند ادامه‌دار در مراکز شهری است و مدل‌سازی‌های شورای شهر برای اجرای طرح مناطق کم‌انتشار بر این مبنا صورت گرفته، بنابراین لغو آن آسیب‌رسان خواهد بود.

در حال حاضر دادگاه عالی مدنی اسکاتلند در حال بررسی دعاوی مطرح شده برای ارائه نظر نهایی است.

کد خبر 699678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.