پیش‌بینی قیمت دلار / تلاش برای تثبیت متغیرهای موثر بر بورس

وزیر اقتصاد گفت: در نرخ خوراک گاز صنایع، تلاش دولت این است که تا پایان برنامه هفتم آن را تثبیت کند و سایر متغیرها از جمله نرخ‌های مالیات نیز تا پایان برنامه از ثبات برخوردار خواهد شد تا صنایع بورسی کشور هر روز و هر ماه دچار چالش نشوند.

به گزارش ایمنا، سیداحسان خاندوزی امروز _شنبه ششم آبان‌ماه_ در حاشیه همایش پدافند غیرعامل در پاسخ به این سوال که به‌تازگی مهار نرخ تورم را منوط به کنترل سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی کرده‌اید که این برداشت ایجاد شده است که سیگنال افرایش قیمت می‌دهید، اظهار کرد: مجموع عوامل بلندمدت شامل بی‌انضباطی‌های پولی، بودجه‌ای و نقدینگی کوتاه‌مدت همچون مسئله ارز بر نرخ تورم مؤثر است و دولت تلاش می‌کند عوامل کوتاه‌مدت را کنترل کند و هدف سقف رشد ۲۵ درصدی نقدینگی سال ۱۴۰۲، بر اساس شش ماهه نخست محقق شد.

وی افزود: در خصوص مهار قیمت ارز هم اقدامات سیگنال دهی وجود ندارد و خوشبختانه به دنبال افزایش اندکی که بعد از جنگ فلسطین و اسرائیل اتفاق افتاد، با مدیریت خوب همکاران در بانک مرکزی، قیمت ارز به نرخ سابق برگشت و به نظر می‌رسد با همین فرمان پیش برود.

وزیر اقتصاد درباره به اینکه به‌تازگی سازمان بورس فراخوانی را در خصوص بودجه ۱۴۰۳ منتشر کرده است که کارشناسان نظرات خود را ارائه دهند و مهم‌ترین اقدامات وزرات اقتصاد در این زمینه چیست، گفت: برای فعالان اقتصادی به ویژه فعالان بورسی این مسئله حائز اهمیت است که در مورد قیمت‌های کلیدی آن‌ها، همچنین مالیات و عوارضی که برای آن‌ها وضع می‌شود از پیش برنامه‌ریزی کنند تا به یک باره دچار نوسانات و تغییرات جدی نشوند.

به گفته خاندوزی، پیشنهاد وزارت اقتصاد به سازمان برنامه و بودجه آن است تا حد ممکن مسیر کنونی را در سال ۱۴۰۲ نیز ادامه دهیم؛ به‌طور مثال در نرخ خوراک گاز صنایع، تلاش دولت آن بود که این را تا پایان برنامه هفتم تثبیت کند.

وی ادامه داد: ثبات سایر متغیرها از جمله نرخ‌های مالیات و غیره نیز تا پایان برنامه در دستور کار است تا صنایع بورسی کشور هر روز و هر ماه دچار چالش نشوند. این بهترین و پیش‌بینی‌پذیرترین شرایط برای آینده بورس است.

وزیر اقتصاد درباره همکاری نکردن بعضی بانک‌ها در خصوص پرداخت تسهیلات ساخت مسکن گفت: با توجه به اینکه وزیر اقتصاد، رئیس مجمع عمومی بانک‌های دولتی است، در خصوص حل این مشکل تاکید داشتیم، البته همان‌طور که گفتم ۹۷ درصد تسهیلات توسط ۱۳ بانک تحت مدیریت دولت پرداخت می‌شود و بانک‌های خصوصی سه درصد تسهیلات بخش مسکن را پرداخت کرده‌اند که امیدواریم مقام ناظر بانکی کشور تمهیدات لازم را در این خصوص بیندیشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 699649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.