افزایش چشمگیر نرخ فقر در ایتالیا طی دهه گذشته

افزایش تورم و بالا رفتن هزینه‌های زندگی در ایتالیا طی ۱۰ سال گذشته نرخ فقر را در این کشور به شدت بالا برده و باعث شده است از هر ۱۲ ایتالیایی یک نفر در فقر مطلق زندگی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طبق داده‌های دفتر آمار کمیسیون اروپا، یورواستات، در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۹۵.۳ میلیون نفر در اتحادیه اروپا در معرض خطر فقر یا محرومیت اجتماعی قرار داشتند که ایتالیا با آمار ۲۱.۶ درصد بالاتر از میانگین کل اتحادیه در میان کشورهایی با بالاترین نرخ فقر جای دارد.

بنا بر گزارش مؤسسه ملی آمار ایتالیا، تعداد ایتالیایی‌هایی که در «فقر مطلق» زندگی می‌کنند، طی ۱۰ سال گذشته به‌طرز چشمگیری افزایش یافته است و هم‌اکنون از هر ۱۲ ایتالیایی یک نفر به‌دلیل تورم بالای کشور در این شرایط زندگی می‌کند. به این ترتیب در حال حاضر ۲.۱۸ میلیون خانواده و بیش از ۵.۶۷ میلیون ایتالیایی وجود دارند که با وجود سطح درآمدی بسیار پایین‌تر از حد معمول، قادر به پرداخت هزینه‌های ضروری و نیازهای اساسی زندگی هم‌چون غذا، سرپناه، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی نیستند.

دلیل بالا رفتن نرخ فقر در ایتالیا

مؤسسه ملی آمار دلیل بالا رفتن نرخ فقر در ایتالیا را افزایش تورم در کشور طی سال ۲۰۲۲ معرفی کرد که برابر با ۸.۷ درصد بود. طبق آخرین داده‌های سپتامبر ۲۰۲۳ نیز تورم در سال جاری ۵.۳ درصد به‌دست‌آمده که بسیار کمتر از سال گذشته، اما همچنان بالاتر از هدف بانک مرکزی اروپا (نزدیک به دو درصد) است.

افزایش چشمگیر نرخ فقر در ایتالیا طی دهه گذشته

مهم‌تر از همه این‌که افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور به‌طور قابل‌توجهی بر خانواده‌های کم‌درآمد نسبت به خانواده‌های ثروتمندتر تأثیر گذاشته است. از سوی دیگر برآوردها نشان می‌دهد حمایت دولت از خانواده‌هایی که در سال گذشته برای پرداخت قبوض انرژی خود با مشکل مواجه شده‌اند، عاملی بود که نرخ فقر را پایین‌تر از سطحی نگه داشت که می‌توانست در صورت فقدان کمک‌ها به آن برسد.

نرخ فقر در نواحی مختلف ایتالیا

نرخ فقر در ایتالیا منعکس‌کننده شکاف‌های جغرافیایی شمال-جنوب است. ساکنان شهرهای شمالی فقر مطلق را با درآمد کمتر از ۸۱۷.۵۶ و ساکنان حومه شهرهای شمال با درآمد کمتر از ۷۳۳ یورو در ماه پس از کسر مالیات حس می‌کنند، در حالی که نرخ فقر در حومه شهرهای جنوبی ایتالیا با داشتن درآمدی برابر با ۵۴۴ یورو پس از کسر مالیات احساس می‌شود. ایتالیایی‌های ساکن جنوب نیز در میان اکثریت فقرای این کشور قرار دارند.

طبق آخرین گزارش‌ها، ۱۰.۷ درصد از کل خانواده‌های فقیر ایتالیا برابر با دو میلیون و ۳۸ هزار نفر از حدود ۷۰۰ هزار خانواده، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. تعداد فقرای ساکن در شمال این کشور با آمار ۷.۵ درصدی نیز برابر با یک میلیون و ۸۳۲ هزار نفر در ۶۰۹ هزار خانواده برآورد شده است. آمار فقرای ساکن در مرکز ایتالیا نیز ۶.۴ درصد و تعداد آن‌ها ۸۷۱ هزار فقیر در ۳۱۱ هزار خانواده است.

وضعیت زندگی برای مهاجران خارجی ایتالیا، ساکن در شمال، جنوب یا مرکز این کشور، بسیار بدتر است و بر اساس گزارش‌ها ۲۸.۹ درصد از خانواده‌های خارجی این کشور در فقر مطلق زندگی می‌کنند. تعداد کل کودکان فقیر در ایتالیا برای همه گروه‌ها نیز برابر با ۱.۲۷ میلیون نفر به‌دست آمده است.

افزایش چشمگیر نرخ فقر در ایتالیا طی دهه گذشته

کد خبر 699626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.