تجهیزات اعلام حریق را که می تواند جان شما را نجات دهد بشناسید!
دتکتور دودی

متاسفانه طبق آمار سازمان پزشکی قانون به طور میانگین 30 نفر در هر ماه (هر روز یک نفر) در اثر سوختگی ناشی از آتش سوزی فقط در تهران فوت می‌کنند.

این در حالی است که امروزه در فناوری‌های حفاظت در برابر حریق، پیشرفت‌های زیادی رخ داده و پیشگیری از آتش سوزی یا کنترل آن در مراحل اولیه، بسیار ساده‌تر از گذشته است. با این حال، بیشتر افراد آگاهی کافی از تجهیزات اعلام حریق و اهمیت حیاتی آنها ندارند. این ناآگاهی می‌تواند به بهای جان خود و عزیزانمان و تحمیل خسارات جبران‌ناپذیر تمام شود!!!

عوامل اصلی آتش سوزی ها در منازل چیست؟

آتش سوزی به دلایل مختلفی می‌تواند روی دهد. بر اساس آمار مرجع آتش نشانی ایران چهار مورد زیر عوامل اصلی آتش سوزی در منازل هستند:

  1. پختن غذا بدون حضور افراد (26%)
  2. صدمه دیدن عایق سیم برق (18%)
  3. آتش بازی کودک و نوجوان (18%)
  4. اجاق گاز نامناسب (9%)

لحظات اولیه شروع آتش سوزی فرصتی طلایی برای کنترل و اطفای آن است. اما مسئله این است که در نزدیک به 50% آتش سوزی ها، این فرصت طلایی از دست می‌رود. اینجاست که فناوری اعلام حریق به کمک ما می‌آید و می‌تواند نقش یک ناجی را برایمان ایفا کند.

سیستم اعلام حریق چیست؟

سیستم اعلام حریق که با عنوان سیستم اعلان حریق نیز شناخته می‌شود، عبارت از مجموعه تجهیزاتی است که وظیفه شناسایی آتش سوزی و فعالسازی سیستم هشدار را بر عهده دارند. به این ترتیب، سیستم اعلام حریق با شناسایی آثار آتش سوزی مثل دود، حرارت، شعله یا مونوکسید کربن به ساکنین در مورد وقوع آتش سوزی هشدار می دهد.

لازم است بدانید که طبق مقررات ملی ساختمان نصب سیستم اعلان حریق برای ساختمان‌های چندطبقه و اخذ تاییدیه پایان کار ساختمان از سازمان آتش نشانی الزامی است.

با این حال، در ساختمان های قدیمی و ساختمان هایی که شامل این قانون نشده‌اند، هنوز از سیستم اعلام حریق استفاده نمی‌شود، در حالی که استفاده از تجهیزات اعلام حریق در تمام اماکن مسکونی و تجاری برای پیشگیری از خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آتش سوزی ضروری است.

اعلام حریق

سیستم اعلان حریق از چه اجزایی تشکیل شده است؟

هر سیستم اعلام حریق معمولاً از اجزای زیر تشکیل شده است:

کنترل پنل اعلام حریق

کنترل پنل، نقش مغز در بدن را دارد و کل سیستم اعلان حریق را نظارت و کنترل می‌کند. این دستگاه سیگنال‌ها را از از بخش‌های دیگر دریافت کرده و هشدارها و سایر اقدامات ایمنی را در صورت لزوم فعال می‌کند.

دتکتورها یا آشکارسازهای حریق

دتکتور یا آشکارساز وظیفه تشخیص آثار آتش مثل دود، حرارت و مونوکسید کربن را بر عهده دارند. این حسگر های اعلام حریق، برحسب شناسایی هر یک از علائم فوق، به چند نوع تقسیم می‌شوند:

دتکتورهای دود

این تجهیزات اعلام حریق ذرات دود موجود در هوا را تشخیص می دهند و در صورت تشخیص دود، آلارم ایجاد می‌کنند. آنها در انواع مختلفی از جمله آشکارسازهای دود یونیزه و آشکارسازهای دود فوتوالکتریک موجود هستند.

دتکتورهای دود از پرکاربردترین تجهیزات اعلان حریق در منازل هستند و استفاده از آنها فوت‌های ناشی از آتش سوزی را به نصف رسانده است. دتکتورهای دودی برای آشپزخانه ها و پارکینگ ها که به طور طبیعی در آنها دود وجود دارد، مناسب نیست.

آشکارسازهای حرارتی

این دستگاه‌ها افزایش دمای ناشی از آتش سوزی را تشخیص می‌دهند. دتکتور حرارتی به گونه‌ای طراحی شده‌ است که هنگام رسیدن به آستانه دمای معین، زنگ هشدار را فعال کند.

تجهیزات هشدار حریق

این دستگاه ها شامل زنگ ها، آژیرها و فلاشرهای اعلام حریق صداهای بلند یا آژیرهایی تولید می‌کنند تا ساکنان ساختمان را در مورد وقوع آتش سوزی آگاه کنند.

شستی های اعلام حریق

شستی های اعلان حریق دستگاه هایی هستند که به صورت دستی کار می‌کنند و هر کسی می‌تواند در مواقع اضطراری آتش سوزی آنها را فعال کند. آنها اغلب در نزدیکی خروجی‌ها یا کپسول های آتش نشانی قرار دارند و می توان از آنها برای ایجاد زنگ هشدار هنگام مشاهده آتش استفاده کرد.

دتکتود اعلام حریق

مناسب ترین تجهیزات اعلام حریق برای اماکن مسکونی و تجاری چیست؟

در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی و تجاری نصب سیستم اعلام و اطفا حریق الزامی است. وقتی سیستم اعلان حریق وجود آتش سوزی را شناسایی کرد، از طرفی با فعالسازی تجهیزات هشدار حریق ساکنان را از شرایط اضطراری آتش سوزی آگاه می کند و از طرف دیگر سیگنالی را جهت فعالسازی سیستم اطفا حریق ارسال می‌کند. سیستم اطفا حریق نیز با استفاده از یکی از انواع مواد خاموش‌کننده (مثل آب، فوم، گاز) به طور خودکار آتش را خاموش می‌کند.

علاوه بر سیستم اعلام حریق، برخی از تجهیزات اعلان حریق را می‌توان به طور مستقل برای شناسایی و هشدار آتش سوزی در هر خانه‌ای نصب کرد. این تجهیزات که عمدتا شامل انواع دتکتورهای اعلان حریق است به صورت نقطه‌ای و مستقل عمل می‌کنند و نیاز به سایر تجهیزات اعلام حریق ندارند.

دتکتورها از لحاظ نوع تغذیه معمولا در دو نوع کلی سیمی و وایرلس موجود هستند. دتکتورهای سیمی از برق شهری تغذیه می‌کنند اما دتکتورهای وایرلس از طریق باطری تغذیه می‌شوند.

انواع مختلفی از دتکتورهای اعلام حریق مناسب برای منازل و اماکن تجاری وجود دارد. برخی از گزینه‌های رایج را در ادامه بررسی می‌کنیم.

دتکتورهای دود یونیزه

این آشکارسازها از مقدار کمی مواد رادیواکتیو برای یونیزه کردن هوا در محفظه حسگر استفاده می‌کنند. آنها به ذرات ریز دود حساس هستند و معمولاً به آتش سوزی های شعله ور با دود کم واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

دتکتور های دود فوتوالکتریک

این آشکارسازها از یک منبع نور و یک حسگر نور برای تشخیص ذرات دود استفاده می‌کنند. آنها به ذرات دود بزرگتر حساس‌تر هستند و اغلب در تشخیص آتش سوزی در حال دود کردن موثرتر هستند.

دتکتور های ترکیبی دود و مونوکسید کربن (CO)

این آشکارسازها با ترکیب سنسورهای دود و مونوکسید کربن، محافظت دوگانه را ارائه می‌دهند. مونوکسید کربن گاز خطرناکی است که بی بو و نامرئی است، بنابراین داشتن یک آشکارساز ترکیبی برای خانه هایی که دارای وسایل گازسوز یا پارکینگ متصل هستند بسیار مهم است.

دتکتور های حرارتی

این آشکارسازها به افزایش دما پاسخ می‌دهند و برای مناطقی با سطوح بالای گرد و غبار، دود یا رطوبت که می‌توانند باعث اختلال در آشکارسازهای دود شوند، ایده‌آل هستند. دتکتورهای حرارتی معمولاً در آشپزخانه ها یا پارکینگ ها استفاده می شوند چون به دلیل وجود دود در این اماکن، استفاده از دتکتور دودی در آنها مناسب نیست.

خرید و نصب تجهیزات اعلام حریق

در نهایت اگر به دنبال خرید تجهیزات اعلام حریق برای خانه یا ساختمان خود هستید یا برای نصب این تجهیزات نیاز به متخصص دارید، حتما به سراغ افرادی یا شرکت هایی بروید دارای تجربه کافی و مجوز های مربوطه در مورد نصب تجهیزات اعلام حریق باشند.

توصیه ما برای خرید اعلام حریق سامانه تخصصی کیوپیکت (QPKET) است. از فواید استفاده از این سامانه مقایسه و دریافت مشاوره فنی و استعلام بهترین قیمت این تجهیزات است.

کد خبر 699576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.