هدیه ازدواج تامین اجتماعی به چه زوج‌هایی تعلق می‌گیرد؟ + لینک ثبت‌نام

هدیه ازدواج تامین اجتماعی به عنوان شادباش به زوجین واجد شرایط پرداخت می‌شود و مبلغ کمک هزینه ازدواج که از سوی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود، معادل یک ماه متوسط دستمزد فرد بیمه شده در دو سال پیش از ازدواج است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان شامل زن و مرد که برای نخستین بار ازدواج می‌کنند با دارا بودن شرایط قانونی مدنظر این سازمان، مبلغی را برای کمک هزینه ازدواج به این بیمه شدگان پرداخت می‌کند و اگر طرفین عقد (زن و مرد) که واجد شرایط باشند بیمه‌پرداز این سازمان باشند، کمک هزینه ازدواج (هدیه ازدواج) به هر دوی آن‌ها پرداخت می‌شود.

بنا بر شرایط ذکر شده، هدیه ازدواج به افرادی که حق بیمه حرف و مشاغل آزاد یا بیمه اختیاری را پرداخت نکرده باشند پرداخت نخواهد شد و بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت هدیه ازدواج این سازمان، باید پنج سال پیش از تاریخ ازدواج، حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه در سازمان تأمین اجتماعی و پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما را داشته باشد.

همچنین افزون بر وجود سابقه ۷۲۰ روز (حدود دو سال) پیش از ازدواج، نباید رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما در تاریخ ازدواج قطع شده باشد، ازدواج، ازدواج اول زوجین و به صورت دائم در دفاتر رسمی به ثبت رسیده باشد.

این خدمت در گذشته با مراجعه حضوری مشمولان واجد شرایط به شعب سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه مدارک موردنیاز و تکمیل فرم‌های درخواست انجام می‌شد، اما با الکترونیکی شدن فرآیندهای ارائه این خدمت در قالب طرح ۳۰۷۰ و از طریق ارتباط برخط با پایگاه اطلاعات ثبت احوال، افزون بر اینکه پس از ثبت ازدواج در پایگاه ثبت احوال، این کمک هزینه خودکار حساب واریز می‌شود، بیمه‌شدگان واجد شرایط خود نیز می‌توانند درخواست دریافت آن را در سامانه خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی ثبت کنند.

بیمه شدگانی که می‌خواهند برای دریافت کمک هزینه ازدواج اقدام کنند می‌توانند وارد سامانه غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir شوند و ثبت درخواست کنند؛ افراد توجه داشته باشند که برای ثبت درخواست دریافت هدیه ازدواج نیاز به ثبت و ارسال هیچ مدرکی به سامانه نیست و سازمان تأمین اجتماعی استعلام‌های لازم را از طریق سامانه‌های ثبت اسناد بررسی می‌کند و نتیجه آن از طریق پیامک به تلفن همراه بیمه شده ارسال یا در بخش بیمه شدگان - حمایت‌های کوتاه مدت مشاهده درخواست‌های تعهدات کوتاه مدت، نمایش داده می‌شود.

در صورتی که بیمه شده این شرایط را دارا باشد حتی پس از گذشت ۱۰ سال از ازدواج خود می‌تواند کمک هزینه ازدواج را که معادل یک پایه حقوق است، دریافت کند. مبلغ کمک هزینه ازدواج که از سوی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌شود معادل یک ماه متوسط دستمزد فرد بیمه شده در دو سال پیش از ازدواج است.

نحوه ثبت‌نام دریافت کمک هزینه ازدواج

افراد باید به منظور ثبت‌نام برای دریافت کمک‌هزینه ازدواج، با ورود به صفحه تأمین اجتماعی، در قسمت بیمه‌شدگان - حمایت‌های کوتاه‌مدت و درخواست هدیه ازدواج نسبت به ثبت مشخصات اقدام کنند.

پس از احراز شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج، کاربر با انتخاب کلید «تأیید و ادامه» نسبت به ثبت درخواست اقدام می‌کند به محض انتخاب کلید تأیید و ادامه درخواست کمک هزینه ازدواج فرد در سامانه متمرکز تعهدات کوتاه‌مدت ایجاد و به اداره کل امور مالی ارسال می‌شود.

در صورتی که افراد موفق به درخواست کمک هزینه ازدواج نشده‌اند می‌توانند از طریق ثبت درخواست اقدام کنند تا در خواست آنها مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 699222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرشاد. اسماعیلی IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
    0 0
    ثبت هدیه ازدواج