فضاهای آموزشی و جمعیت دانش‌آموزی استان تناسبی ندارد

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: فضاهای آموزشی به نسبت جمعیت دانش‌آموزی در شهرها و روستاهای استان، تناسبی با هم ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسنعلی عزت‌خواه امروز _ چهارشنبه سوم آبان‌ماه_ در گردهمایی مدیران متوسطه نظری مناطق سردسیری و عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تنها ۳۰ درصد از جمعیت دانش‌آموزی استان در روستاها سکونت دارند اما ۷۰ درصد فضاهای آموزشی در این مناطق ساخته شده‌است، اظهار کرد: ۷۰ درصد دانش‌آموزان استان در مناطق شهری بوده، اما ۳۰ درصد فضاهای آموزشی در شهرها ساخته شده است.

وی افزود: همین کمبود فضاهای آموزشی موجب شده که در برخی مدارس شهری با تراکم بیش از ۴۰ نفر دانش‌آموز در کلاس‌ها مواجه باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اُفت تحصیلی دانش‌آموزان در استان، یکی از دلایل اصلی در این زمینه را توجه نداشتن به توان، نیاز و علاقه دانش‌آموز در تعیین رشته دانست و خاطرنشان کرد: در رشته‌ای مثل تجربی اولیا بنا به خواسته خود و بدون توجه به علاقه فرزند اقدام به تعیین رشته برای دانش‌آموز می‌کنند.

عزت خواه از احیای رشته‌های فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و ریاضی در استان که در سالیان اخیر رو به فراموشی رفته بود خبر داد و تصریح کرد: پارسال با تعامل، هم‌فکری و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و مشارکت اولیا نگاه دانش‌آموزان و خانواده‌ها نسبت به این موضوع را تغییر داده و استقبال خوبی برای انتخاب این رشته‌ها انجام شده‌است.

وی کلید واژه تحول در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تغییر بنیادی دانست و خطاب به مدیران مدارس، گفت: مدیر مدرسه‌ای که فقط سال را تکرار کرده و سربرگ نامه‌ها را تغییر بدهد مدیر تحول‌ساز نیست بلکه مدیری تحول‌ساز و نقش‌آفرین است که هر سال با همت و عزمی راسخ طرحی و ایده‌ای نو برای دانش آموزان داشته باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دانش‌آموز امروز با دانش‌آموز سال‌های قبل متفاوت است، تصریح کرد: دانش‌آموزان امروزی در معرض انبوهی از تولیدات غلط، تحریف و حرف‌های خلاف واقع برای انحراف اذهان و افکار آنها توسط دشمنان این مرز و بوم قرار دارد که جهاد تبیین، داشتن بصیرت، آگاهی کافی، دشمن‌شناسی و هوشیاری به موقع متولیان و باغبانان تعلیم و تربیت و خانواده‌ها راهکارهایی مهم برای خنثی کردن توطئه‌های آنان و حراست و پاسداری از سرمایه‌های ارزشمند است.

وی به پراکندگی جمعیت، صعب‌العبور و کوهستانی بودن استان اشاره و تاکید کرد: با توجه به پراکندگی، سخت‌گذر بودن و مشکل در تردد دانش‌آموزان برای رفتن به مدرسه بویژه در مناطق سردسیری استان ترک تحصیل ناخواسته را در پی داشته ولی با وجود همه این مشکلات تمام توان و امکانات خود را به کار گرفتیم تا از ترک تحصیل دانش‌آموزان جلوگیری کنیم.

عزت‌خواه فقر مالی و تأثیر آن بر تحصیل و کیفیت آموزش را یکی دیگر از مشکلات پیش‌روی حوزه آموزش و پرورش استان دانست و افزود: ثبت سفارش نکردن کتب درسی در ابتدای سال تحصیلی جدید ۵ هزار دانش آموز خود به تنهایی گواه این مدعاست.

وی اظهار کرد: پس از بررسی این موضوع و مشخص شدن فقر مالی و مطرح کردن آن در شورای آموزش و پرورش با همکاری استاندار و یکی از خیرین خوشنام این مشکل رفع شد.

کد خبر 699008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.