بازدید خبرنگاران از پروژه‌های منطقه سه شهرداری یزد

جمعی از خبرنگاران در قالب تور اتوبوس خبر از روند اجرای پروژه‌های عمرانی منطقه سه شهرداری یزد در معیت مسئولان و مدیران شهری بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خبرنگاران یزدی صبح امروز سه شنبه _دوم آبان ماه_ در قالب اتوبوس خبر، از پروژه‌های عمرانی منطقه سه شهرداری یزد از جمله رینگ شهری و پروژه‌های فضای سبز منطقه بازدید کردند.

مظاهر طیبی، شهردار منطقه سه شهرداری یزد در ابتدای این بازدید که از بلوار آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان اولین مقصد این سفر چند ساعته بود انجام شد اظهار کرد: این بلوار در طول ۲.۲ کیلومتر در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ احداث شده و به عنوان پرترددترین معبرهای منطقه سه شناخته می‌شود، این بلوار میدان امام علی (ع) را به میدان دانش‌آموز متصل کرده و در شلوغ‌ترین بازه تردد تعداد سه هزار و ۳۰۰ خودرو در ساعت از این مسیر عبور می‌کنند.

وی با بیان اینکه استفاده فراوان و گذشت حدود ۲۰ سال از اجرای پروژه، آسفالت این بلوار را به شدت فرسوده کرده است، با توجه به اهمیت هدایت آب‌های سطحی و دفع آن در وهله اول طرح امور زیربنایی دفع آب‌های سطحی در این مسیر انجام و همزمان با آن عملیات زیرسازی خیابان و آسفالت در یک طرف و اکنون در طرف دیگر در حال انجام است.

مدیر منطقه سه شهرداری یزد با بیان اینکه این پروژه در چهار فاز انجام می‌شود ادامه داد: با توجه به دسترسی‌هایی که این بلوار به محلات اطراف خود دارد، طرح در چهار فاز برنامه‌ریزی شد که تاکنون دو فاز آن اجرا شده است.

طیبی با بیان اینکه برآورد اولیه برای اتمام چهار فاز پروژه ۱۵ میلیارد تومان بوده است اضافه کرد: با توجه به اینکه شبکه دفع آب‌های سطحی همزمان با عملیات عمرانی در این منطقه اجرا شده است تاکنون ۱۰ میلیارد تومان از اعتبار آن هزینه شد.

وی تصریح کرد: این منطقه محل ورود دو حوزه آبی بوده و خروجی به حوزه‌های دیگر ندارد، اکنون شبکه انتقال آب در دو طرف بلوار اجرا شده و آب‌های سطحی را به سمت رودخانه مرکزی هدایت می‌کند.

مدیر منطقه سه شهرداری یزد ادامه داد: قبل از شروع مدارس فاز اول این پروژه انجام شد و فاز دوم آن نیز هفته قبل آغاز شده است، بر اساس قول سازمان عمران تا پایان هفته آسفالت معبر انجام می‌شود و فاز بعدی آن هفته آینده آغاز می‌شود.

مقصد بعدی اتوبوس خبر بلوار ابوترابی بود، این بلوار در حدود هزار و ۷۰۰ متر طول داشته و بلوار امیرکبیر را به بلوار آیت‌الله خامنه‌ای اتصال می‌دهد، با توجه به اینکه تملک‌های زیادی در این مسیر وجود داشته است آزادسازی‌ها ۹ سال به طول انجامیده است و ۶۰ میلیارد تومان بودجه نیز از سال گذشته تاکنون برای این امر اختصاص یافته است.

طیبی به نقش بالای این مسیر برای کاهش بار ترافیکی بلوار آیت‌الله امام خامنه‌ای و اتصال بهتر به بلوار دانشجو اشاره کرد و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، جابه‌جایی موقوفه ابوالقاسم رشتی نیز به نتیجه رسیده است همچنین چهار پلاک در سمت چپ بلوار اخیراً آزاد شده و یک پلاک هم هفته قبل تملک شده و انتقال سند آن صورت گرفته است. با اتمام تملکات این بلوار با دو شبکه ۹ متری آسفالت در عرض ۲۴ متر اجرا خواهد شد.

منطقه سه یزد ۱۵ میلیارد تومان پروژه پیاده‌روسازی اجرا می‌کند

این اتوبوس در ایستگاه سوم خود به بلوار سعادت منطقه سه شهرداری یزد رسید و در این مکان شهردار یزد از اجرای عملیات عمرانی پیاده‌رو سازی با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خبر داد و گفت: در این پروژه سه هزار مترمربع سنگ فرش می‌شود و در آن اقدامات لازم جهت مناسب سازی مسیر ویژه معلولان و نابینایان به صورت موازی اجرا می‌شود.

مدیر منطقه سه شهرداری یزد به دیگر عملیات‌های پیاده‌روسازی منطقه اشاره کرد و افزود: بلوار شهیدان انتظاری به طول چهار هزار متر مربع با اعتبار دو میلیارد تومان و پیاده‌روسازی بلوار امیرکبیر با اعتبار دو هزار و ۶۰۰ میلیون تومان به طول پنج هزار و ۵۰۰ متر مربع فرش می‌شود.

طیبی ادامه داد: اجرای سنگ فرش پیاده‌روهای بلوار پروفسور حسابی با اعتبار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون به طول دو هزار متر، حدفاصل بلوار منتظر فرج تا میدان مادر با اعتبار دو میلیارد تومان، پیاده‌روسازی بلوار جوان با اعتبار پنج میلیارد از دیگر پروژه‌های این بخش است.

وی تصریح کرد: به منظور اجرا شش پروژه پیاده‌رو سازی در این بخش ۱۵ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته که نهایتاً ۳۰ هزار متر مربع پیاده‌روسازی انجام می‌شود، همچنین همزمان با این کار پروژه‌های دیگری به منظور مناسب‌سازی مسیرها، ایستگاه‌های اتوبوس، ورودی پارک‌ها، سرکوچه‌ها و … در حال اجرا هستند.

بلوار ایرج افشار در محدوده دانشگاه یزد نقطه گسست رینگ شهر یزد

مقصد بعدی بلوار شهیدان پارساییان حد فاصل بلوار جانباز تا بلوار شهدای گمنام که محل استقرار چندین دانشگاه بزرگ استان است بود، این بلوار نیز به منظور کاهش بار ترافیکی رینگ بالای شهر اجرا شده است.

طیبی اظهار کرد: بلوار شهیدان پارساییان به طول ۱.۹ کیلومتر بوده و با توجه به اینکه محل عبور تأسیسات خط انتقال گاز به چندین استان است در عرض ۱۰۰ متر و در دو لاین اجرا شده است و در آن ابنیه فنی دفع آب‌های سطحی نیز دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات احداث بلوار به اتمام رسیده است، و نیاز به فضای سبز و درختکاری دارد، عملیات روشنایی و اتصال شبکه اطراف در حال اجرا بوده و معتقد هستیم زمانی این رینگ تکمیل خواهد شد که دانشگاه محدوده بلوار ایرج افشار را آزاد کندو این بلوار به سایر بلوارهای مربوطه اتصال یابد.

۲۰ هزار متر مربع سنگ جدول در منطقه سه تعویض می‌شود

با توجه به اجرا نشدن بلوار ایرج افشار محدوده دانشگاه یزد را در مسیر دیگری دور زدیم و به بلوار مناجات در نقطه مقابل بلوار شهید پارساییان رسیدیم و در آنجا شاهد اجرا عملیات تعویض سنگ جدول در منطقه سه شهرداری به مبلغ هفت میلیارد تومان بودیم.

طیبی در این خصوص گفت: عملیات سنگ جدول در خیابان‌های شهید کریمی، بلوار ابن سینا، بلوار دانشجو، پروفسور حسابی در دستور کار بوده و حدود ۲۰ هزار متر مربع سنگ جدول تعویض و اجرا خواهد شد.

وی هدف از این تعویض‌ها را خردشدگی شدید سنگ‌های قبلی، مقرون به صرفه نبودن اقدامات رنگ‌آمیزی آن‌ها دانست و گفت: نیاز به تعویض و زیباسازی جدید بود، با این اقدام به مقدار قابل توجه پروژه‌های رنگ‌آمیزی کاهش خواهد یافت چرا که از جدول‌هایی با عیار سیمان بالا، بادوام و باکیفیت استفاده شده است.

حجم بالای مراکز جاذب سفر علت بار ترافیکی منطقه سه

ایستگاه بعدی این تور بازدید از روند احداث بلوار اسلامی ندوشن که اتصال‌دهنده بلوار شهید قندی به بلوار دفاع مقدس است بود، این مسیر حجم بار ترافیکی را در چهار راه اطلسی کاهش می‌دهد و در یک هزار و ۶۰۰ متر طول و دو باند ۱۳ متری اجرا می‌شود، در فاز اول این پروژه پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیارد به جهت آماده‌سازی، زیرسازی و آسفالت هزینه خواهد شد، چرا که حجم بالای خاک‌برداری، نخاله‌برداری و خاک‌ریزی انجام شده است.

بلوارها و شریان‌های طولی متعددی که در منطقه سه اجرا شده است نشان می‌دهد ۶۰ تا ۶۵ میلیارد تومان بیشتر از بودجه عمرانی این منطقه پروژه در دست اجرا است و حجم پروژه‌های عمرانی منطقه سه به مراتب از تعداد پروژه‌های دیگر مناطق شهر یزد بیشتر است.

با توجه بار ترافیکی تقاطع‌ها و چهار راه‌های این منطقه که در آن مراکز جاذب سفر، همچون بیمارستان شهید صدوقی و دانشگاه‌ها فعال هستند دلیل اصلی برای اجرای بیشتر پروژه‌های عمرانی و احداث مسیرهای موازی برای کاهش حجم ترافیکی آن بوده است.

۱۳ طرح فضای سبز در شهرداری منطقه سه یزد

در ادامه با حضور مسئولان منطقه سه شهرداری یزد و دو تن از اعضای شورا از پروژه‌های فضای سبز منطقه سه شهرداری یزد از جمله فضای سبز یک هکتاری جنب آپارتمان‌های شهید احمدی روشن که در فاز اولیه آن چهار میلیارد تومان هزینه شده است بازدید شد. این پروژه نیز که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تا پایان سال با کاشت درختان به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدمهدی نیکونژاد، عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه به دلیل وجود حجم زیادی از آپارتمان در این منطقه و نبود فضای سبز، تعداد ۱۳ پروژه فضای سبز در حال اجرا می‌باشد ادامه داد: این پروژه‌ها شامل بوستان‌های مریم، بوستان شهید قندی، فضای سبز معراج ۱۵، بوستان جهان‌آرا، بوستان قدسیان، بوستان بلوار فلسطین، بوستان سیتی‌سنتر، بوستان فرهنگیان، بوستان مهرآوران، فضای سبز درون محله‌ای شهرک دانشگاه، بوستان طوبی شرقی و بوستان فردوس است.

طیبی، مدیر منطقه سه نیز خاطرنشان کرد: در کنار احداث فضاهای سبز جدید، تکمیل، مرمت و بهسازی فضای‌های سبز موجود در دستور کار بوده و به منظور کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری ست‌های ورزشی، لوازم بازی کودک، بازپیرایی بوستان‌ها در حال اجرا است.

وی گفت: بوستان مریم به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در حال مرمت بوده و برای آن دو زمین بازی، آلاچیق و… دیده شده است که برای تکمیل آن به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد شد.

به گزارش ایمنا، اتوبوس خبر طرح ابتکاری شهرداری یزد بوده و گاهاً در موقعیت‌های مختلفی این تور ویژه خبرنگاران به منظور بازدید از روند اجرای پروژه‌های مختلف در ادارات و سازمان‌های زیر مجموعه شهرداری یزد انجام می‌شود.

کد خبر 698735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.