اینترنت اشیاء یکی از شالوده‌های صنعت نسل چهارم است

دبیر اجرایی هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها گفت: اینترنت اشیاء یکی از شالوده‌های صنعت نسل چهارم است و صنایع برای ادامه حیات باید از این تکنولوژی بهره برداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد علی نعمت‌بخش امروز _ سه‌شنبه دوم آبان‌ماه_ در نشست خبری هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها که به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در هفت سال گذشته بین دانشگاه اصفهان و مشهد این کنفرانس برگزار شده است. اینترنت اشیا فناوری است که نخستین بار در ۱۳۸۰ شمسی توسط شخصی از دانشگاه MIT مطرح شد و طی سالیان تلاش‌هایی صورت پذیرفت تا این مفهوم تبدیل به تکنولوژی شود.

اینترنت اشیاء یکی از شالوده‌های صنعت نسل چهارم است

وی افزود: برای این تکنولوژی در سال گذشته بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است و مورد استقبال صنایع قرار گرفته است. در راستای توسعه این تکنولوژی دانشگاه اصفهان و مشهد طی سالیان اخیر تلاش‌های مثمر ثمری انجام داده‌اند.

دبیر هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها در ادامه اظهار کرد: بالغ بر ۱۸۵ مقاله به این کنفرانس ارسال شده که نسبت به سال‌های گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است که در نهایت ۳۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است و نزدیک ۲۸ مقاله برای پوستر در نظر گرفته که در حاشیه کنفرانس ارائه خواهد شد.

وی افزود: هر مقاله توسط سه داور مورد بررسی قرار گرفته است و در مجموع از ۷۳ داور در سراسر کشور استفاده شده است.

نعمت بخش گفت: تبادل اطلاعات هدف از اینترنت اشیا است. طبق گزارشات بین ۱۰ تا ۷۰ میلیارد دارای حسگرهای اینترنت اشیا هستند که اطلاعات خود را اشیای دیگر می‌رسانند.

وی افزود: این کنفرانس سوم و چهارم آبانماه برگزار خواهد شد. ۸ کارگروه، سه سخنران کلیدی و تعدادی پنل علمی در این کنفرانس خواهیم داشت.

نعمت‌بخش تصریح کرد: تفکر صفر و یک در تکنولوژی وجود ندارد و تکنولوژی بصورت تدریجی در جامعه نفوذ پیدا می‌کند. قرار نیست اگر مقاله‌ای به چاپ رسید خیلی زود وارد چرخه صنعت شود و باید به تدریج شاهد ظهور تکنولوژی در مسیر خواهیم بود.

وی در پایان گفت: صدها هزار نفر در دنیای بر IOT تحقیق می‌کنند که قرار نیست تمام فعالیت به محصول تبدیل شود. تولید همه محصولات از تحقیق آغاز می‌شود.

افتتاح آزمایشگاه IOT در دانشگاه اصفهان

سید فخرالدین نور بهبهانی، دبیر اجرایی هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها در ادامه اظهار کرد: اینترنت اشیا یکی از شالوده‌های صنعت نسل چهارم است و صنایع برای ادامه حیات باید از این تکنولوژی بهره برداری کنند.

وی با اشاره به اینکه بنیانگذار این کنفرانس دانشگاه اصفهان است، افزود: آزمایشگاه حرفه‌ای اینترنت اشیاء را در دانشگاه اصفهان تجهیز کرده‌ایم که به زودی افتتاح خواهد شد که زمینه‌های مختلف با محوریت اینترنت اشیاء را پوشش خواهد داد.

اینترنت اشیاء یکی از شالوده‌های صنعت نسل چهارم است

دبیر اجرایی هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها گفت: فردا _سه‌شنبه سوم آبان‌ماه_ افتتاحیه را خواهیم داشت و پس از آن سه سخنرانی کلیدی و نشست‌های ارائه مقالات را برگزار خواهیم کرد.

وی گفت: محورهای انتخابی در هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها حوزه‌های علمی و کاربردی را پوشش داده است.

دبیر اجرایی هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها با اشاره به اینکه در روز دوم کارگاه‌های تخصصی خواهیم داشت، گفت: هشت کارگاه خواهیم داشت همچنین رویداد رونمایی از محصولات دیجیتال در دو بخش ارائه ایده و محصول برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه حامیان مالی و معنوی خوبی داشته‌ایم، گفت: دانشگاه‌های بزرگ ایران از این کنفرانس حمایت کردند که در جریان داوری مقالات نیز به ما کمک کردند. صنایع بزرگ به همراه شهرداری اصفهان از حامیان اصلی ما بوده‌اند.

دبیر اجرایی هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها تصریح کرد: پژوهش‌های جدید باید مورد بررسی قرار گیرد و نیاز است که ببینیم چگونه از این تکنولوژی در زندگی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما این است که در مباحث علمی قوی ظاهر شویم ولی نیاز صنعت را نیز در این رویداد ببینیم، گفت: تعداد بالای مقالات ارسالی نشان از اهمیت IOT دارد همچنین از کشورهای ایتالیا و مالزی شرکت کننده داشته‌ایم و ارتباط خوبی با مالزی برقرار کرده‌ایم. دوست داریم ارتباط خوبی با مجموعه مدیریت شهری ایجاد شود. رویداد روز دوم با محوریت خدمات شهری خواهد بود.

رابطه هوش مصنوعی و IOT می‌تواند دو سویه باشد

در ادامه احمدرضا منتظر القائم، دبیر علمی هفتمین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها اظهار کرد: محورهای کنفرانس با دقت انتخاب شده که برای صنعت و برای فضای پژوهشی جذاب باشد. هوش مصنوعی در اینترنت اشیاء، مدیریت و بهره‌وری انرژی با اینترنت اشیاء، کاربردهای اینترنت در صنایع مختلف، کاربرد اینترنت اشیاء در شبکه‌های سلولی برخی از محورهای هفتمین دوره کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء خواهد بود.

اینترنت اشیاء یکی از شالوده‌های صنعت نسل چهارم است

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ نویسنده مخاطب این کنفرانس بوده‌اند، افزود: تعریفی که از اینترنت اشیا داریم یک مفهوم است که جنبه‌های مختلف تکنولوژی را پوشش می‌دهد.

منتظرالقائم با تاکید بر اینکه اینترنت اشیاء چند بخش است، گفت: در برخی حوزه‌ها کشور با محدودیت‌هایی مواجه است ولی اینترنت اشیاء فقط مرتبط با زیرساخت نیست. عملکرد مراکز علمی در زمینه IOT قابل دفاع است. نویسندگان ایرانی در مجلات مرتبط در اینترنت اشیاء زیاد بوده و این نقطه قوت ما است. هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در قله مباحث پژوهشی قرار دارد. در اینترنت اشیاء چالش‌های مختلفی داریم که ابزار قدرتمند برای رفع این حوزه بنام هوش مصنوعی داریم، این رابطه دو سویه خواهد بود.

کد خبر 698718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.