مادرانه‌های یک هنرمند برای کودکان غزه‌ای+عکس

رنج‌ودردهای کودکان غزه‌ای، سوژه‌ای برای یک مادر هنرمند شده است تا با زبان هنر در اثری با نام«انتظار» جنایت رژیم صهیونیستی را به تصویر بکشد، «مریم علی‌محمدی» در گفت‌وگو با ایمنا از ویژگی‌های این اثر می‌گوید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در روزگاری که جنایات رژیم صهیونیستی رکوردی از وحشیانه‌ترین ظلم‌ها را در تاریخ ثبت می‌کند و نفرت جهان و جهانیان را به جان می‌خرد، هنرمندان با خلق آثار هنری در دفاع از مردم مظلوم غزه به گونه‌ای خشم و انزجارشان را نثار رژیم پلید و کودک‌کش صهیونیستی می‌کنند، «مریم علی‌محمدی» که پیش‌تر دو تابلو با عناوین «قصر آزادی» و «قفس» و همچنین اثری برای شهدای ترور ۲۵ آبان‌ماه خلق کرده بود، این بار در اثر هنری جدیدش به حمایت از کودکان غزه پرداخته است.

وی در خصوص اثر جدیدش گفت: نام این اثر «انتظار» و تکنیک به کار رفته در آن آبرنگ و اکریلیک روی مقوا است، نقاشی از دو بخش تشکیل شده که در یک بخش به صحنه جنایات صهیونیست‌ها و هتک حرمت به مسجدالاقصی پرداخته‌ام و در بخش دیگر و در واقع در نیمه راست تابلو کودک فلسطینی که زیر درخت زیتون نشسته را به تصویر کشیده‌ام.

علی‌محمدی اشاره‌ای به علت استفاده از درخت زیتون در این اثر هنری داشت و افزود: در فلسطین از درخت زیتون به عنوان نماد زندگی یاد می‌شود، در واقع درخت پنج هزار ساله‌ای که ریشه‌اش در این خاک قرار دارد و ای کاش زبان باز می‌کرد و حقایق را بازگو می‌کرد، همچنین در کنار این دختربچه شاخه‌ای از درخت زیتون دیده می‌شود، این درخت به این معنا است که کودکان در سرزمینشان پرورش‌دهنده درخت زیتون که نماد زندگی و جاودانگی است، خواهند بود.

مادرانه‌های یک هنرمند برای کودکان غزه‌ای

وی در خصوص انفجاری که در پشت مسجدالاقصی به تصویر درآمده است، صحبت کرد و گفت: این انفجار بیانگر هتک حرمت به این مکان مقدس و بمباران مناطق مسکونی است، همان‌طور که در این اثر می‌بینیم، دود انفجار در آسمان به برگ‌های درخت زیتون سمت مقابل وصل می‌شود که بیانگر این است که در پایان این جنایات، این درخت باز هم بارور خواهد شد، وصل شدن دود و اتصال به شاخه‌های درخت مشابه فرم گنبد مسجد طراحی شده است.

این هنرمند جوان که خودش مادر است، در رابطه با به تصویر کشیدن دختربچه‌ای که کیف مدرسه در دست دارد، نیز افزود: همان‌طور که می‌بینیم این دختربچه با چشمانی گریان منتظر آینده‌ای نامعلوم است، این جنگ و این رویداد که قربانی اصلی آن کودکان هستند در ماه مهر که شروع سال تحصیلی هست، اتفاق افتاده و من سعی داشتم با نقاشی کردن کیف در دست بچه به موضوع تحصیل کودکان غزه هم اشاره داشته باشم و اینکه این دختربچه امیدوار است که روزی بتواند تحصیل را ادامه بدهد.

علی‌محمدی ادامه داد: من به جای استفاده از یک چمدان که نشان از آواره بودن است، یک کیف در دست دختربچه قرار داده‌ام تا امید به آینده برای تحصیل را نشان دهم، دختربچه زیر سایه درخت نشسته است و آرامش نسبی به مخاطب منتقل می‌کند و همچنین حالت پاهای او مشابه تکان دادن پای بچه‌ها به هنگام انتظار است با این هدف که نشان دهم شکست رژیم صهیونیست قطعی بوده و این کودک در حال لحظه شماری برای اتمام آن روزها است تا به مدرسه برود.

وی اضافه کرد در این اثر سعی کرده‌ام با نشان دادن مزارع سرسبز در پشت دختربچه بگویم که امیدواری برای سبز شدن مجدد این مزارع وجود دارد.

این مادر هنرمند صحبت‌هایش را چنین به پایان رساند: در خصوص این اثر هنری تار موهای سفید که در تعداد زیاد برای دختربچه کار شده رنج زیاد تحمل شده را به نوعی نشان می‌دهد، قطرات خون که از مسجد درحال شره کردن (ریزش) هست، نمادی از کشتار بی‌رحمانه انسان‌ها بوده که البته خون آن‌ها در بخش‌هایی به سبزی زمین‌های کشاورزی تبدیل می‌شود که این حیات زمین نتیجه جاودانه شدن حیات شهدای مقاومت است.

کد خبر 698531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.