«طرح مسجدمحوری» از سوی وزرات فرهنگ تهیه می‌شود

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شد به‌منظور مردمی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت مساجد، طرح مسجدمحوری در محلات را پس از طی تشریفات قانونی، تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند.

به گزارش ایمنا، نشست علنی امروز _شنبه بیست‌ونهم مهرماه_ مجلس شورای اسلامی ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار گرفت و نمایندگان با بند (ث) ماده ۷۵ موافقت کردند و بندهای (ب)، (ت) و (پ) این ماده برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در بند (ب) ماده ۷۵ آمده است: «به منظور احصاء دقیق و برخط (آنلاین) داده‌های آماری مورد نیاز به جهت تسهیل پردازش، تحلیل دقیق و ایجاد بستر مناسب برای آینده‌پژوهی روندهای سبک زندگی جامعه ایرانی، شناخت تحولات فرهنگی-ارتباطی و همچنین انتشار آنها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است با همکاری سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار ایران و راهبری و نظارت مرکز رصد و برنامه‌ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به راه اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی، سبک زندگی مردم، مرجعیت رسانه‌ای و وضعیت ارتباطات کشور اقدام نماید. دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های داده موضوع این بند، موظفند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه به صورت برخط (آنلاین) اقدام کنند.»

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح این بند گفت: با این بند امکان برنامه‌ریزی و آمایش فرهنگی را در اختیار حاکمیت قرار می‌دهد چون ما به واسطه نداشتن این اطلاعات دچار آسیب‌های جدی شدیم.

وی افزود: اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داده هر جا آسیب‌شناسی کردیم یکی از مهم‌ترین اشکالات این بود که نظام جامع رصدی و آمایشی را در حوزه فرهنگ نداشتیم در اینجا با همکاری همه بخش‌ها ما می‌توانیم این سامانه را احداث کنیم از نمایندگان می‌خواهیم به این بند رأی مثبت دهند.

رضا مصری، نایب‌رئیس مجلس که ریاست این جلسه را بر عهده داشت در مورد این بند گفت: رعایت اصل ۲۵ قانون اساسی در این بند مهم است و قانون داده و اطلاعاتی ملی هم در مجلس تصویب شده است که برای رفع ابهام و جلوگیری از موازی کاری بندهای (ب)، (پ)، (ت) و تبصره‌های آن به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود. در اصل ۲۵ قانون اساسی آمده است: استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.

بند (پ) بدین شرح است: به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه داده می‌شود، به منظور تقویت نقش نظارت در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، در چهارچوب آئین‌نامه اجرایی که ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، در صورت احراز تخلفات نسبت به محرومیت، تعلیق یا لغو مجوز متخلفین اقدام نماید.

در بند (ت) آمده است: دستگاه‌های اجرایی به ویژه وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم مکلفند با استفاده از کلیه امکانات فرهنگی، هنری و امکانات تجسمی و رسانه‌های همگانی نسبت به تبیین، تبلیغ، ترویج و نشر آثار و اندیشه‌ها و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در گستره ملی و بین‌المللی اقدام نمایند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است آئین نامه اجرایی این بند را ظرف شش ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند.

تبصره- دستگاه‌های اجرایی مکلفند نسبت به تبیین و ترویج اندیشه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، در گستره ملی و بین‌المللی اقدام نمایند. دولت مکلف است آئین‌نامه اجرایی این تبصره را ظرف شش ماه اول اجرای برنامه، تدوین و پس از تأیید دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به تصویب هیأت وزیران برساند.

نمایندگان در ادامه این نشست با بند (ث) و الحاق آن بدین شرح موافقت کردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است به منظور مردمی سازی فعالیت‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت مساجد و با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان بسیج مستضعفین، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای عالی حوزه‌های علمیه و شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی طرح مسجدمحوری در محلات را ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون و پس از طی تشریفات قانونی، تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

پیشنهاد الحاقی بند (ث) بدین شرح است: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است آئین‌نامه اجرایی حمایت و پشتیبانی از مردمی سازی فرهنگ جریان حلقه‌های میانی مروج گفتمان انقلاب اسلامی را با همکاری قرارگاه قرب بقیه‌الله ظرف سال اول اجرای برنامه در حوزه‌های همچون نهضت‌های قرآنی، خانواده، بانوان، عفاف و حجاب، فضای مجازی و محتوای رسانه‌ای، نوشت‌افزار ایرانی اسلامی مطالبه‌گری پیشرفت و عدالت، جنبش نرم افزاری، فعالیت‌های مردمی و ورزشی تربیتی، سبک زندگی سالم تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح این بند گفت: نهضت بازگشت به مساجد به عنوان یکی از شعارهای اصلی دولت مطرح شده است به این معنا که تلاش کنیم حوزه مسجد، محل تمرکز برنامه‌های فرهنگی و هنری باشد. زیست‌بوم ایرانی اسلامی هم این اقتضا را دارد و امروز هم ضرورت فضای فرهنگی کشور است.

اسماعیلی با بیان اینکه علت پیروزی انقلاب در فضای مساجد بوده و استمرار انقلاب و آینده تمدن اسلامی هم با محوریت مسجد در حوزه فرهنگ و هنر اتفاق می‌افتد، گفت: در حوزه مساجد گروه‌ها و سازمان‌های مختلفی فعال هستند این پیشنهاد مورد تأیید همه سازمان‌های است که در حوزه مسجد فعالیت دارند. در حال حاضر هم ۲۶ هزار کانون فرهنگی مساجد وجود دارد و رأی مثبت نمایندگان پیام روشن بازگشت مساجد به حوزه فرهنگ تأیید می‌شود.

کد خبر 697777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.