سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

جاده و سفر در سینما از جایگاه خاصی برخوردار است؛ حرکت و اتفاقاتی که در طول مسیر می‌افتد همواره برای مخاطبان سینما جذاب و تماشایی بوده و اتفاقات و رخدادهایی که زمینه ساز ساخت فیلم‌های سینمایی متعددی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاریخ نه چندان کهن سینما تاکنون شاهد ساخت فیلم‌های متنوع و متفاوت با مضمون سفر جاده‌ای بوده که برخی از آن‌ها بسیار خاطره‌انگیز و ماندگار و برخی ترسناک و دلهره‌آور است؛ این فیلم‌ها طیف گسترده‌ای از ژانرها را در برمی‌گیرند، از کمدی گرفته تا درام‌.

اگر به‌دنبال نمایش بخشی از زندگی یک سفر جاده‌ای یا یک ماجراجویی هیجان‌انگیز باشید، فیلم‌های فراوانی در این زمینه برای تماشا وجود دارد که در این مطلب ۱۸ فیلم برتر جاده‌ای تاریخ سینما از نگاه سایت معتبر IMDb را مرور می‌کنیم، از فیلم‌های خوش ساخت و جذاب «توت فرهنگی‌های وحشی» و «کتاب سبز» تا «داستان استریت» و «دوئل» ساخته استیون اسپیلبرگ:

توت‌فرنگی‌های وحشی

سال ساخت: ۱۹۵۷

امتیاز: ۸.۱ از ۱۰

کارگردان: اینگمار برگمان

این فیلم در مورد پیرمردی است که گذشته خود را به یاد می‌آورد. «توت فرنگی‌های وحشی» برنده جایزه خرس طلایی جشنواره فیلم برلین در سال ۱۹۵۸ و جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم خارجی در سال ۱۹۶۰ شد. این فیلم همچنین نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی شده بود. «توت‌فرنگی‌های وحشی» از اولین نمونه‌های برجسته استفاده از جریان سیال ذهن در سینما است.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

به سوی طبیعت وحشی

سال ساخت: ۲۰۰۷

امتیاز: ۸.۱ از ۱۰

کارگردان: شأن پن

این فیلم جاده‌ای مشهور ماجرای «کریستوفر مک‌کندلس» را برایمان روایت می‌کند. فیلم درباره سفر قهرمان اصلی به آلاسکا و زندگی او در حیات وحش مکاشفه‌ای قدرتمند است که ما را با اعماق آرزوهای آدمی و هم چنین میزان مهربان بودن افراد مختلف آشنا می‌کند.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

کتاب سبز

سال ساخت: ۲۰۱۸

امتیاز: ۸.۲ از ۱۰

کارگردان: پیتر فارلی

یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی جاده‌ای، فیلم «کتاب سبز» است که بر اساس قصه‌ای واقعی درباره پیانیست آمریکایی - آفریقایی ساخته شده است. این پیانیست برای تور خود باید به بخشی از ایالت‌های جنوبی آمریکا سفر کند و در این مسیر با راننده‌ای آمریکایی - ایتالیایی همسفر می‌شود. «کتاب سبز» در فروش موفق بود و به فروشی بیشتر از ۳۲۰ میلیون دلار رسید و همچنین جوایز اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اورجینال و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای «ماهرشالا علی» را دریافت کرد.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

مرد بارانی

سال ساخت: ۱۹۸۸

امتیاز: ۸ از ۱۰

کارگردان: بری لوینسن

فیلم نامه این فیلم توسط «بری مارو» و «رونالد باس» نوشته شده است. در این فیلم، «تام کروز» نقش فردی به نام «چارلی ببیت» را بازی می‌کند که برادرش «ریموند» دچار بیماری خاصی به نام «سندرم ساوانت» است. نقش این شخصیت خاطره‌انگیز را «داستین هافمن» ایفا کرده است.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

داستان استریت

سال ساخت: ۱۹۹۹

امتیاز: ۸ از ۱۰

کارگردان: دیوید لینچ

در این فیلم، «ریچارد فارنزورث»، «سیسی اسپیسک» و «هری دین استنتون» ایفای نقش می‌کنند. داستان فیلم درباره مردی است که با ماشین چمن زنی خود، برای رویارویی با برادر ناخوش‌احوالش به سفر می‌رود!

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

برادران بلوز

سال ساخت: ۱۹۸۰

امتیاز: ۷.۹ از ۱۰

کارگردان: جان لندیس

در این فیلم کمدی، «جان بلوشی» و «دن آیکروید» نقش دو برادر را بازی می‌کنند که سعی می‌کنند پس از خروج از زندان به راه راست هدایت شوند!

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

میس سانشاین کوچولو

سال ساخت: ۲۰۰۶

امتیاز: ۷.۸ از ۱۰

کارگردانان: جاناتان دیتون و ولری فاریس

در این فیلم «استیو کارل»، «تونی کولت»، «گرگ کینیر» و «پاول دانو» ایفای نقش می‌کنند. در این فیلم، ماجرای یک خانواده ناکارآمد را دنبال می‌کنیم که اعضای آن برای بردن یکی از افراد جوان خانواده به سفری برای شرکت در بخش نهایی یک مسابقه جمع می‌شوند.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

دوئل

سال ساخت: ۱۹۷۱

امتیاز: ۷.۶ از ۱۰

کارگردان: استیون اسپیلبرگ

اگر به دنبال یک فیلم درباره سفر در جاده در ژانر تریلر اکشن می‌گردید، «دوئل» انتخاب مناسبی برای شماست. این فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که برای ملاقات با یک مشتری، سفری را آغاز می‌کند اما طولی نمی‌کشد که متوجه می‌شود که توسط یک کامیون تعقیب و تهدید می‌شود. فیلم «دوئل» یکی از فیلم‌های کامیونی آمریکایی و اولین فیلم بلندی بود که «اسپیلبرگ» کارگردانی آن را برعهده داشت و برنده یک جایزه نیز شد.

این فیلم نظرات مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد؛ آن‌ها کارگردانی «اسپیلبرگ» را از نقاط قوت این فیلم اعلام کردند.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

هواپیماها، قطارها و اتومبیل‌ها

سال ساخت: ۱۹۸۷

امتیاز: ۷.۶ از ۱۰

کارگردان: جان هیوز

در این فیلم که فیلم نامه‌اش را هم «جان هیوز» نوشته است، «استیو مارتین» و «جان کندی» نقش دو مرد را بازی می‌کنند که به شکل ناگهانی مجبور می‌شوند همسفر همدیگر شوند. همراهی «مارتین» و «کندی» جذابیت ویژه‌ای به فیلم داده است.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

فرار نیمه‌شب

سال ساخت: ۱۹۸۸

امتیاز: ۷.۵ از ۱۰

کارگردان: مارتین برست

از بازیگران این فیلم می‌توان به «رابرت دنیرو»، «چارلز گرودین»، «یافت کوتو» و «جان اشتون» اشاره کرد. «دنیرو» در این فیلم کمدی نقش راهزنی به نام «جک والش» را ایفا می‌کند که قصد دارد با تعقیب حسابداری که نقشش را «چارلز گرودین» ایفا می‌کند به پول برسد.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

تلما و لوییز

سال ساخت: ۱۹۹۱

امتیاز: ۷.۵ از ۱۰

کارگردان: ریدلی اسکات

این فیلم «ریدلی اسکات» دیدگاه خاص این کارگردان را نسبت به مقوله سفر جاده‌ای نشان می‌دهد؛ سفری جاده‌ای که طی ماجرای فیلم به سرعت به گشت‌وگذار برای شکار افراد تبدیل می‌شود! در فیلم، نقش «تلما» را «گرینا دیویس» و نقش «لوئیس» را «سوزان ساراندون» برعهده دارد.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

عجیب‌تر از بهشت

سال ساخت: ۱۹۸۴

امتیاز: ۷.۴ از ۱۰

کارگردان: جیم جارموش

این فیلم دومین اثر سینمایی بلند «جیم جارموش» است که ماجرای «ویلی» و دوستش «ادی» را روایت می‌کند که طی یک سفر جاده‌ای به کلولند می‌روند تا پسرعموی «ویلی» به نام «ایوا» را ببینند. این فیلم یکی از کلیدی‌ترین آثار سینمایی دنیای فیلم‌های مستقل هم از جهت سکانس‌های طولانی خود و هم از جهت فضای خاصش است.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

زود باش زودباش

سال ساخت: ۲۰۲۱

امتیاز: ۷.۴ از ۱۰

کارگردان: مایک میلز

این فیلم نظرات مثبتی از منتقدان دریافت کرد و کارگردانی و فیلم‌برداری آن را پسندیدند. داستان این اثر درباره «جانی» یک روزنامه‌نگار رادیویی است که احساسات رقیقی دارد و نقاط مختلف کشور سفر می‌کند و با بچه‌های مختلف درباره افکارشان در مورد جهان و آینده مصاحبه می‌کند. او وظیفه مراقبت از برادرزاده جوانش «جسی زین» را برعهده می‌گیرد. «جسی» باعث ارتقا و تغییر در دیدگاه «جانی» می‌شود و این دو باهم، ایالت به ایالت، سفری را در جاده آغاز می‌کنند.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

ایزی رایدر

سال ساخت: ۱۹۶۹

امتیاز: ۷.۳ از ۱۰

کارگردان: دنیس هاپر

نویسندگان این فیلم، «پیتر فوندا» و «تری سوثرن» هستند. داستان فیلم درباره دو موتورسوار است که از لس آنجلس به «نیواورلئان» سفر می‌کنند. با انتشار «ایزی رایدر» موج جدیدی در صنعت سینمای دهه ۷۰ آمریکا شروع شد.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

تعطیلات ملی لامپون

سال ساخت: ۱۹۸۳

امتیاز: ۷.۳ از ۱۰

کارگردان: هارولد رمیس

در این فیلم «چوی چیس» ایفای نقش کرده است. داستان فیلم درباره پدری جاه‌طلب است که نقشه‌هایش برای آخر هفته هیچ‌گاه خوب از آب درنمی‌آید.

سرزمین آواره‌ها

سال ساخت: ۲۰۲۰

امتیاز: ۷.۳ از ۱۰

کارگردان: کلویی ژائو

این فیلم بر اساس یک کتاب غیر داستانی به قلم «جسیکا برودر» ساخته شده است. «فرانسیس مک‌دورمند» در این فیلم، نقش زنی را ایفا می‌کند که تصمیم می‌گیرد با ون خود به‌عنوان یک آدم خانه‌به‌دوش در آمریکا سفر کند. «سرزمین آواره‌ها» از فیلم‌های ژانر جاده‌ای برتر است که علاوه بر دریافت جوایز سینمایی متعدد، موفقیت خوبی در فروش داشت و با بودجه ۵ میلیون دلاری‌اش، بیش از ۳۹ میلیون دلار فروخت. کارگردانی، تدوین، فیلمنامه و بازی «مک‌دورمند» و «دیوید استراترن» از مواردی بودند که مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

کوپه شماره ۶

سال ساخت: ۲۰۲۱

امتیاز: ۷.۳ از ۱۰

کارگردان: یوهو کاسمانن

این فیلم جاده‌ای، محصول مشترک کشورهای فنلاند، استونی، آلمان و روسیه است. فیلم بر اساس رمانی به نام «کوپه شماره ۶» ساخته شده و درباره دانشجویی فنلاندی است که هنگام سفر از مسکو به مورمانسک با کارگری روسی آشنا می‌شود.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

احمق و احمق‌تر

سال ساخت: ۱۹۹۴

امتیاز: ۷.۳ از ۱۰

کارگردان: پیتر فارلی

در این فیلم، «جیم کری» و «جف دنیلز» نقش دو دوست را بازی می‌کنند که متقاعد شده‌اند پس از کشته شدن پرنده خانگی شأن، فردی به دنبال آن‌ها است تا آن‌ها را مجازات کند و بر همین اساس تصمیم می‌گیرند به «اسپن» سفر کنند.

سفرهای خاطره انگیز در قاب سینما

کد خبر 697615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.