رفع مشکلات بازار اصفهان در گرو همکاری بازاریان/ بزرگراه شهیدخرازی طبق فازبندی تعریض می‌شود

شهردار اصفهان با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان شهریورماه باید فاز نخست پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی به اتمام می‌رسید، اما به دو مشکل برخورد کردیم، گفت: این پروژه به‌صورت فاز به فاز حدفاصل محدوده شهید مطهری تا سه راه صمدیه انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌وششم مهرماه_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» با اشاره به اجرای طرح «اصپاک» اظهار کرد: یکی از اقدامات جدید مدیریت شهری در حوزه محیط زیست، راه‌اندازی سامانه اصپاک برای جمع‌آوری پسماندهای خشک از درِ منازل شهروندان است.

وی با بیان اینکه بر اساس این طرح، خانواده‌هایی که پسماند خشک دارند، در گام اول از طریق سامانه اصپاک درخواست و زمان تحویل پسماندهای خشک را تعیین می‌کنند، افزود: شهروندان در ازای تحویل ۲۵ کیلو پسماند خشک می‌توانند منزل خود را تا مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بیمه آتش‌سوزی کنند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: قابلیت‌های اصپاک در آینده از جمع‌آوری پسماندهای خشک به جمع‌آوری پسماندهای تر افزایش پیدا خواهد کرد، همچنین بسته تشویقی جدید آن، غیر از بیمه به‌تدریج معرفی می‌شود.

وی گفت: شهروندان با مراجعه به سامانه «اصفهان من» به آدرس app.isfahan.ir یا وب‌گاه اصپاک به نشانی isfpak.com می‌توانند از این خدمت جدید بهره‌مند شوند.

قاسم‌زاده گفت: یکی از دغدغه‌های ما مسئله بازار، موضوع سد معبر و نگران کننده‌تر از آن ایمنی و مسائل آتش‌نشانی آن است، البته مداخلات متعددی انجام شد، اما به نتیجه رسیدیم و معتقدیم تا زمانی که بازاریان همکاری نکنند، مشکلات بازار رفع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه روز گذشته جلسه همدلی دستگاه‌های مختلف و نمایندگان بازار برای تشکیل هیئت امنای بازار با هدف تعامل با شهرداری، فرمانداری و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار شد که امیدوارم هئیت امنای بازار هر چه سریع‌تر شکل بگیرد تا بتوانیم در تعامل با هم مشکلات بازار اصفهان را رفع و دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

تصمیم‌گیری درباره مباحث ترافیکی شهر بر اساس نگاه فنی و تجارب میدانی

شهروند: در رابطه با سه زمانه نبودن چراغ قرمزهای شهر سوال دارم، این موجب شده خودروها از هر سو، زمانی که چراغ سبز می‌شود، وسط چهارراه بیایند، این موضوع مشکلات زیادی را به‌ویژه در چهارراه آبشار ایجاد کرده است.

شهردار اصفهان: فرایند تصمیم‌گیری درباره مباحث ترافیکی شهر بر عهده حوزه‌های تخصصی همچون معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و پلیس راهور به‌عنوان بازیگران اصلی مدیریت ترافیک شهر است که بر اساس نگاه فنی و تجارب میدانی شکل می‌گیرد.

هر دو هفته یک بار جلسات مشترکی به ریاست شهردار به‌عنوان شورای ترافیک شهر تشکیل می‌شود و اینگونه مسائل در آن مطرح خواهد شد و بر اساس دانش و تجربه و تست شبیه‌سازی که انجام می‌شود، برای چگونگی وضعیت چهارراه و چراغ خطر آن تصمیم‌گیری می‌شود، البته این پیشنهاد شهروند نیز قابل بررسی است‌.

حسین حق شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان: در زمینه فازبندی چراغ راهنمایی یه سری چکاپ‌ها و استانداردهایی وجود دارد که از آن‌ها استفاده می‌شود، بعد به صورت میدانی با حضور پلیس راه و استفاده از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی، این کار انجام می‌شود.

تقاطع‌ها فازبندی دو، سه و چهار زمانه دارد که در هر تقاطع بسته به حجم ترافیک و نوع هندسه تقاطع و شرایط خاص محل تصمیم‌گیری می‌شود، همچنین کمیته‌ای شکل گرفته که برای تک تک تقاطع‌ها بررسی و شبیه‌سازی می‌شود و عواملی از جمله تاخیرهایی که در تقاطع وجود دارد و ایمنی و تصادفات در این اقدام مؤثر است.

درباره مثال شهروند در باره وضعیت چهارراه آبشار، بررسی‌ها و تجارب قبلی و شبیه‌سازی نشان داده شد که اگر بخواهیم فازها را کامل از هم جدا کنیم، ترافیک از سمت شمال و جنوب خواهیم داشت؛ شرایط در این محدوده پیچیده است، زیرا خط یک بی‌آرتی از آن عبور می‌کند و هر گونه تغییر در فازبندی، کل شبکه اطراف آن تقاطع را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ترافیک را قفل می‌کند.

بررسی انجام شده در این نوع فازبندی وجود دارد که بهینه است، بنابراین باید درست به شهروندان اطلاع رسانی کنیم و فازبندی را به گونه‌ای تغییر دهیم تا اضطرار شهروندان کمتر شود، این مورد را نیز بررسی می‌کنیم و شهروندان نتیجه را در عمل خواهند دید.

ترافیک امری پویا است، در هر شرایط یک سری از افراد منتفع می‌شوند و برای گروهی کار سخت می‌شود، اما در مجموع تصمیم‌های گرفته شده درباره فازبندی عبور خط بی‌آرتی، به نفع عموم شهر است؛ تصمیم‌گیری درباره چهارراه آبشار مربوط به حداقل شش سال قبل است و از آن زمان تاکنون شرایط مختلف بررسی و فازبندی پایدار شده است.

بزرگراه شهید خرازی حدفاصل محدوده شهید مطهری تا سه راه صمدیه تعریض می‌شود

شهروند: پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی چه زمانی تمام می‌شود؟ در این بزرگراه ترافیک سنگین وجود داشت و کارگاه‌های عمرانی نیز شرایط تردد را برای شهروندان دشوارتر کرده است.

شهردار اصفهان: پیش‌بینی کرده بودیم تا پایان شهریورماه فاز نخست پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی به اتمام برسد، اما به دو مشکل برخورد کردیم، نخست آنکه زمانی که پروژه را آغاز کردیم، موضوع چاره‌اندیشی برای دفع آب‌های سطحی مطرح شد، زیرا موقع بارندگی آب جمع می‌شود، در این راستا اقدام جدید به قرار داد اضافه شد.

مشکل دوم این بود که به مهرماه رسیدیم؛ روال معمول در مهرماه به تشخیص شورای ترافیک این است که دو هفته اول مهرماه هیچ پروژه عمرانی در سطح معابر اصلی نباشد، این دو متغیر موجب شد زمان اجرای پروژه به تأخیر بیفتد.

پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی فاز به فاز حدفاصل محدوده شهید مطهری تا سه راه صمدیه انجام می‌شود.

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان: سال‌ها بود که بزرگراه شهید خرازی به دلیل عرض کم با حجم بالای ترافیک روبه‌رو بود؛ مطالعاتی نیز توسط حوزه حمل‌ونقل ترافیک انجام شده بود که پروژه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای کاهش ترافیک لحاظ شود.

برای پروژه بلند مدت، اجرای رینگ چهارم حفاظتی در سمت غرب شهر اصفهان در محدوده خمینی شهر و درچه را در حال اجرا داریم و با همکاری استانداری و شهرهای همجوار انجام می‌دهیم، اما برای تعریض بزرگراه شهید خرازی مقرر شد بخش‌های فضای سبز که در ضلع شرق و غرب آن قرار دارد، جمع‌آوری و به عرض ترافیک اضافه شود.

طراحی‌ها در این راستا انجام شد و قرار بود از هفتم تیرماه عملیات پروژه انجام شود.

با توجه به اینکه پروژه تعریض، پروژه تعمیراتی یا اصلاحی است، مقرر شد در رفت و شد خودروها خللی ایجاد نشود و از ساعت ۱۱ شب تا پنج صبح بیشترین حجم عملیات شامل خاک‌برداری، بتن‌ریزی و اجرای آسفالت توسط ماشین‌آلات انجام شود و حداکثر تا پایان شهریورماه پروژه را به اتمام برسانیم، اما زمانی که عملیات اجرایی را آغاز کردیم به اشکالاتی برخوردیم.

فاز اول پروژه از تقاطع شهید مطهری تا تقاطع جهاد تا اول آبان ماه به پایان می‌رسد و در حال حاضر مراحل نهایی را طی می‌کند؛ فاز دوم پروژه تعریض از تقاطع جهاد تا کهندژ خواهد بود که بخشی از آن در دست انجام است.

همزمان با فاز دوم، طراحی پروژه پل رابط خیابان صاحب روضات و خیابان بهستان را داریم، فاز دوم پروژه تعریض با اجرای پل همزمان انجام می‌شود، پروژه‌ای که زمان بر است؛ از این‌رو از شهروندان عذرخواهی می‌کنم که قول داده بودیم در زمان تعیین شده پروژه تعریض را انجام دهیم، اما به دلایلی که مطرح کردیم، محقق نشد.

با اصپاک، نیازی به ایستگاه‌های ثابت برای تحویل پسماند خشک نخواهیم داشت

شهروند (از نیروهای تحویل پسماند در ایستگاه‌های ثابت بازیافت): از شهردار اصفهان درخواست می‌کنم از کانکس‌های ثابت دریافت پسماند بازدید داشته باشند، وضعیت ایستگاه‌ها فرسوده است، در حالی که ما از صبح تا بعدازظهر در آن فعالیت می‌کنیم و بیشترین زمان روزانه ما در کانکس می‌گذرد.

شهردار اصفهان: کانکس‌ها به‌عنوان ایستگاه ثابت برای جمع‌آوری بازیافت، نسل اول زیرساخت‌ها بود، در ادامه نسل دوم ایجاد ایستگاه و بناهایی بود که با مصالح ساخته و دارای تأسیسات و تهویه شد.

از تذکر این بانوی فعال در این حوزه که با لحن شیرین تذکری را بیان کردند تشکر می‌کنم و قول پیگیری می‌دهم؛ امر صحیحی گفته شد، کانکس‌ها فرسوده و قدیمی و بی‌شک در سرما و گرما اذیت کننده است، کاش می‌دانستم این بانو در کدام کانکس دریافت پسماند هستند تا برای تشکر از صداقت و صراحت در لهجه، حضوری خدمت برسم.

اینکه این بانو از حقوق خود دفاع می‌کنند و انگیزه برای پیگیری حقوق شهروندی دارند، جای ستایش دارد، البته با فعالیت سامانه «اصپاک» به صورت تدریجی دیگر نیازی به ایستگاه‌های ثابت برای تحویل پسماند خشک نخواهیم داشت؛ اگر «اصپاک» نهادینه شود، به راحتی و هر زمانی که مردم درخواست و اراده کردند برای جمع‌آوری پسماندهای خشک به درِ خانه آن‌ها مراجعه می‌شود.

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان: ۷۲ ایستگاه ثابت و سیار جمع‌آوری پسماند خشک در شهر وجود دارد، در دستور کار سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تأمین اعتبار بعضی ایستگاه‌های دریافت پسماند در مناطقی که مشکل تملک و جانمایی نداشتیم، بوده است؛ سال گذشته چهار ایستگاه سیار (کانکس) تبدیل به ایستگاه ثابت شد، همچنین تبدیل شش ایستگاه سیار دیگر به ایستگاه ثابت، در برنامه سازمان است.

در حال حاضر به لحاظ فرسودگی ایستگاه‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم، البته پیمانکاری را برای تعمیرات و نگهداری ایستگاه‌های ثابت و سیار که به نوعی دچار فرسایش شدند، مرحله مناقصه را پشت سر می‌گذارد و تا یک ماه آینده همه مشکلات ایستگاه‌ها به‌صورت کامل رفع می‌شود.

هر کدام از ایستگاه‌های سیار که به لحاظ جانمایی و سرانه بار و دریافتی پسماند خشک تأیید شود، از کانکس تبدیل به ساختمان ثابت می‌شود و تا یک ماه آینده هیچیک از ایستگاه دریافت پسماند سطح شهر، دارای مشکلاتی که بیان شد، نخواهند بود.

«اصپاک» ظرفیت جدیدی برای خدمت بیشتر به مردم است تا انتخاب بیشتری داشته باشند؛ این سامانه، خروجی دو ساله نظرسنجی‌ها از همه مردم و شهر است، البته روش‌های قدیمی جمع آوری پسماند خشک هنوز هم فعال هستند.

بر اساس نظرسنجی‌ها، بیشترین مشکلی که در شهر داشتیم، موضوع زمان تحویل پسماند بود چراکه موضوع تفکیک پسماند، سال‌ها توسط شهروندان انجام می‌شود، مشکل در تحویل دادن موجب شده بود، شهروندان پسماند خشک را در کنار پسماند تر بیرون از منازل بگذارند؛ بر این اساس پدیده زباله‌گردی شکل می‌گرفت.

ظرفیتی با اصپاک ایجاد شد تا انتخاب شیوه تحویل به مردم داده شود، درخواست می‌کنم شهروندان از این ظرفیت استفاده کنند تا اتفاقات پشت پرده زباله‌گردی را محدود کنیم؛ سامانه اصپاک جدید است و در ادامه مسیر به بلوغ خواهد رسید، همچنین علاوه بر بیمه آتش سوزی، دیگر ظرفیت‌های بیمه‌ای و گردشگری و کمک به خیریه‌ها نیز در این سامانه ایجاد می‌شود.

قول ساخت شش ایستگاه ثابت را در آینده داده بودیم و با پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده، ایستگاه‌های شهید رجایی (منطقه ۱۵)، شهرک روشن شهر، پردیس (منطقه ۴)، نظام الملک (منطقه ۳)، ادیب (منطقه ۳) و خیابان رباط (منطقه ۸) به بهره برداری رسید.

هر زمان احساس شود که نیاز به ظرفیت ایستگاه‌های جمع‌آوری پسماند به‌ویژه سیار نداریم، برچیده خواهد شد، البته تا دو سال آینده این امر رخ نمی‌دهد، زیرا به فرهنگ سازی نیاز دارد و باید ظرفیت ایجاد شود.

تلاش شهرداری برای حل اختلاف دو کسبه خیابان سجاد بر سر یک زمین!

شهروند: زمین مثلث شکل واقع در پیاده‌روی مقابل مغازه تجاری ما واقع در خیابان سجاد قرار دارد؛ این زمین در سند همسایه کنار ما لحاظ شده است؛ نامه بازرسی کل کشور، بازرسی شهرداری، شورا و استانداری مبنی بر این است که قطعه زمین واقع در طرح تفصیلی مصوب یا خط بدنه شهری است که شهرداری منطقه شش باید آن را خریداری کند، اما تاکنون اقدام عملی انجام نشده و حکم پلمب مغازه ما را نیز توسط یکی از همسایگان دریافت شده است. درخواست می‌کنم با توجه به اینکه ۱۲ نفر در این مغازه کار می‌کنند، به این مشکل رسیدگی شود.

شهردار اصفهان: دو مرتبه این شهروند را در دیدار مردمی ملاقات کردم و حتی محل را دیدم؛ پیشنهاد شهروند این است که شهرداری این بخشی که در ملک است را به‌عنوان پیاده رو تملک کند و معتقد است اگر این کار انجام شود، مشکل رفع خواهد شد که باید مدیر منطقه شش شهرداری در این باره پاسخگو باشد.

صورت مسئله، اختلاف میان دو همسایه تجاری است، اگر شهرداری می‌تواند کمک به حل اختلاف دو همکار کند، باید آن را انجام دهد، البته صرفه و صلاح شهرداری هم لحاظ شود، چرا که ما برای تعامل، به این موضوع ورود کردیم.

حمیدرضا فرهنگ، مدیر منطقه شش شهرداری اصفهان: پلاک این شهروند مسکونی و در مجاورت آن در قدیم یک دالان وجود داشته که قسمتی از آن در مالکیت پلاک مجاور است.

طی سال‌های گذشته که خیابان سجاد تعریض و خیابان‌سازی و پیاده‌روسازی انجام شده است، به اندازه یک محدوده مثلثی، زائده ایجاد شده است، از سوی دیگر این منزل به سه واحد تجاری تبدیل شده که دو واحد آن به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری رفته و جریمه شده است، اما پرونده یکی از آن‌ها هنوز به این کمیسیون ارجاع نشده است.

پلاک مجاور که ۱۷ متر جلوی مغازه در مالکیت او بوده است، به دادگاه شکایت کرده و رأی گرفته که دیوار این قسمت را مسدود کند؛ تاکنون حداقل ۱۵ جلسه با پلاک مجاور و همین شهروند داشتم، البته مالک پلاک مجاور قصد دارد با توافق مشکل رفع شود. این محدوده از نظر پیاده‌رو و فضای شهری مورد نیاز شهر نیست، اما اگر آن‌ها توافق کنند، می‌توانیم خط بدنه را اصلاح کنیم.

کد خبر 697137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.