پرداخت بهای نقدی معوض ملک دست دلالان را کوتاه می‌کند

شهردار کرمان گفت: پرداخت بهای نقدی معوض ملک، یکی از زیرساخت های اصلی مبارزه با فساد است که مبادلات غیررسمی را برای همیشه حذف می‌کند.

سعید شعرباف در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بخش قابل توجهی از درخواست‌های شهروندان در مناطق مختلف مربوط به پروژه‌های تعریض است، اظهار کرد: گاهی به منظور اجرای یک طرح شهری، بخشی از ملک یا تمام ملک شهروند در داخل طرح معبر یا فضای سبز قرار می‌گیرد و شهرداری باید طبق توافق‌نامه، قیمت‌گذاری کنند و برای معوض آن امتیازاتی قائل شوند.

وی افزود: معمولاً در توافق نامه‌ها املاک یا ملک شهروندان با زمین تهاتر می‌شود یا معوض آن پروانه شناور و در بعضی موارد بسیار بسیار محدود هم مبالغ نقدی ارائه می‌شود که در پاره‌ای موارد شهروندی که طبق توافق نامه معادل ملک مسیری، پروانه دریافت کرده است، نمی‌تواند تا سال‌های طولانی از آن استفاده کند.

شهردار کرمان ادامه داد: در مواردی که ملک مسیری با پروانه ساختمانی تهاتر می‌شود، از طریق واسطه (دلال) پروانه را در بازار غیر رسمی می‌فروشند و مبلغ حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از قیمت پروانه نصیب دلال و بازار غیررسمی به ضرر شهروندان ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری کرمان برای مقابله با این جریان اقدام کرده است، تصریح کرد: قصد داریم به صورت پایلوت با اجرای طرح جدید در یکی از مناطق شهری، توافق نامه‌هایی که باید با پروانه شناور تهاتر شود را تبدیل به مبلغ نقدی با پرداخت چندمرحله‌ای کنیم تا شهروند به جای پروانه، طلب خود را در یک بازه زمانی دریافت کند و بازار واسطه نیز حذف شود.

شعرباف این طرح را یکی از زیرساخت‌های اصلی مبارزه با فساد دانست که مبادلات غیر رسمی را برای همیشه حذف می‌کند و گفت: با توجه به اینکه شهرداری با اجرای این طرح به شهروند تعهد می‌دهد، باید تبعات مالی آن را نیز سنجید؛ بنابراین اگر بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم، آن را به کل شهرداری تسری می‌دهیم.

کد خبر 696934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.