رونمایی از طرح محدوده زمانی و مکانی هوشمند خودروهای حمل‌ونقل بار اصفهان در آینده نزدیک

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان گفت: برای نخستین‌بار در کشور به‌زودی طرح محدوده زمانی و مکانی هوشمند خودروهای ناوگان حمل‌ونقل بار درون شهری در سطح شهر اصفهان آغاز خواهد شد و در حال حاضر تست‌های اولیه این طرح و خوانش پلاک‌ها توسط دوربین‌های پلاک‌خوان انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیریت حمل‌ونقل بار در محدوده شهر و حومه آن به عهده شهرداری است، همچنین به‌منظور ساماندهی و بهبود وضعیت حمل‌ونقل بار در شهر، از طریق برنامه‌ریزی برای تقویت و توسعه کمی و کیفی ناوگان، اعمال نظارت صحیح، توسعه و ایجاد پایانه‌ها و باراندازهای مورد نیاز و استفاده از امکانات بخش‌های مختلف از جمله بخش خصوصی و تعاونی در امر جابه‌جایی مدیریت شده بار و کالا شهرداری اصفهان، سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان، در راستای اجرای اهداف و وظایف مندرج در قانون و آئین‌نامه‌های مذکور ایجاد شده است.

تدوین نظام برنامه‌ریزی و تهیه طرح‌های مورد نیاز حمل‌ونقل بار و کالا درون شهری و مدیریت مصرف سوخت در این راستا و نظارت بر اجرای آن‌ها، بررسی و تعیین تعداد مورد نیاز ناوگان حمل‌ونقل بار و کالا درون شهری و تلاش در راستای نوسازی ناوگان فرسوده مورد نظر، تدوین سیاست‌ها و خط مشی‌های اجرایی لازم در خصوص اعمال ضوابط ایمنی و حفاظت حمل‌ونقل کالا و بار شهری، اعمال نظارت بر تمام امور مرتبط با ناوگان حمل‌ونقل بار و کالا شهری، تهیه و اجرای طرح‌ها برای جابه‌جایی ایمن بار و کالا در سطح شهر از جمله احداث ایستگاه‌های استقرار وسایل حمل‌ونقل بار و پایانه‌ها و باراندازهای بار شهری با رعایت دستورالعمل‌ها و ضوابط مربوط به آن، رعایت سیاست‌ها، استانداردها و قوانین برای حفظ محیط زیست و کاهش مصرف انرژی در تمام طرح‌ها و راهکارهای اجرایی و نظارت مؤثر و مستمر بر انجام ادواری معاینه فنی خودروهای ناوگان حمل‌ونقل بار و کالا شهری بر حسب ضوابط و مقررات مربوطه، برنامه‌ریزی برای مکانیزه کردن مدیریت حمل‌ونقل بار و کالا شهری و برنامه‌ریزی در راستای کاهش آلودگی هوا و صوت ناشی از حمل‌ونقل بار و کالا در معابر شهری، کاهش تقاضای سفر شهروندان و اعمال محدودیت‌های زمانی و مکانی حمل‌ونقل بار و کالا شهری ازجمله وظایفی است که سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان بر عهده دارد.

در راستای هوشمندسازی فرایندهای انجام کار در مجموعه شهرداری اصفهان و در تمام سازمان‌های این مجموعه، سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری این کلان‌شهر به ایجاد سامانه‌ای با عنوان «بار یار ۷۲۴» برای ارائه خدمات با کیفیت به فعالیت حوزه حمل‌ونقل بار پرداخته است.

آنچه در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با سیدعلی عبدالهی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان برای آگاهی شهروندان از روند هوشمندسازی فرایندهای انجام کار در این سازمان و چگونگی حمل و جابه‌جایی بار به شیوه‌ای ایمن و مطمئن در سطح این کلان‌شهر و بررسی جزئیات موضوعات در این حوزه است.

رونمایی از طرح محدوده زمانی و مکانی هوشمند خودروهای حمل‌ونقل بار اصفهان در آینده نزدیک

رانندگان با سامانه هوشمند باریار ۷۲۴، بار خود را ایمن جابه‌جا کنند

ایمنا: در راستای هوشمندسازی ناوگان حمل‌ونقل بار شهری چه اقداماتی انجام شده است؟

عبدالهی: هوشمندسازی از اولویت‌های مدیریت شهری اصفهان است و سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار با داشتن سامانه‌هایی ازجمله سامانه بار یار ۷۲۴ به‌عنوان سامانه صدور مجوزهای مربوط به حمل‌ونقل بار ارائه خدمات می‌کند.

شهروندانی که در صدد جابه‌جایی بار به‌صورت ایمن در سطح شهر هستند، باید از خودروهایی استفاده کنند که دارای برچسب سازمان حمل‌ونقل بار است؛ مزیت این خودروها نسبت به سایر خودروهای حمل بار در شهر این است که رانندگان آن دارای پروانه اشتغال هستند و در مورد کنترل آن‌ها اقدامات لازم انجام پذیرفته است.

ایمنا: کنترل و نظارت بر خودروهای حمل بار شهری چگونه است؟

عبدالهی: در حال حاضر طرحی با عنوان محدودیت زمانی _مکانی تردد ناوگان بار در سطح شهر اصفهان در حال اجرا است؛ این طرح با خودروهای دارای بار بالای ۱۰ تن آغاز شد و سپس به خودروهای دارای تناژ پایین تسری پیدا کرد.

برای ناوگان باری دارای ظرفیت بالای ۱۰ تن که در حوزه حمل خاک و نخاله ساختمانی در شهر اصفهان و حمل بتن فعال است، با صدور مجوز مشخص می‌کنیم در چه ساعاتی از شبانه‌روز و در کدام معابر اجازه تردد خواهند داشت و در صورتی که خلاف این مجوز تردد، عمل شود، رانندگان مشمول جریمه خواهند شد.

در ادامه انجام طرح مورد اشاره، برای نخستین‌بار در کشور، به‌زودی طرح محدوده زمانی و مکانی هوشمند خودروهای ناوگان حمل‌ونقل بار درون شهری در سطح شهر اصفهان کلید خواهد خورد؛ تست‌های اولیه این طرح و خوانش پلاک‌ها توسط دوربین‌های پلاک‌خوان انجام شده است و رونمایی خواهد شد.

همکار اصلی سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهری در موضوع اجرای این طرح، پلیس راهور شهرستان اصفهان است، همچنین تعاونی‌ها، اصناف و انجمن‌هایی که در حوزه حمل‌ونقل بار فعالیت می‌کنند، ارتباط بسیار خوبی را با این سازمان دارند.

تعاونی صنف ماشین‌آلات سنگین و راه‌سازی، انجمن پخش مواد غذایی و دارویی، تعاونی جرثقیل‌ها و امداد خودروها، انجمن کارخانه‌های بتن آماده و تعاونی کامیون‌های حمل‌ونقل خاک و نخاله نیز ذیل این سازمان ساماندهی شده و مشغول فعالیت است.

ایمنا: تهیه سوخت ناوگان حمل‌ونقل بار درون شهری اصفهان چگونه است؟

عبدالهی: سوخت یک حوزه بین بخشی است و شهرداری‌ها و به‌صورت تخصصی سازمان حمل‌ونقل بار یک رابط بین فعالان این ناوگان و ستاد سوخت کشور است.

به‌تازگی اتفاق خوبی که در اصفهان افتاده است، صدور بارنامه‌های شهری از طریق سامانه «به پرداخت» و واریز یارانه سوخت به کارت‌های سوخت افرادی است که در این حوزه اقدام می‌کنند؛ برای رانندگانی که در این کلان‌شهر حمل‌ونقل بار انجام می‌دهند، هنگام صدور بارنامه از طریق شرکت‌های فعال ذیل سازمان، سوخت مربوطه به کارت آن‌ها واریز خواهد شد که امیدواریم این موضوع مستمر باشد و ادامه پیدا کند.

سامانه‌ای برای نوبت‌دهی اینترنتی به نشانی fani.hamlebar.com برای شهروندان در این حوزه طراحی شده است که شهروندان با ورود به این سامانه می‌توانند مرکز مورد نظر خود را انتخاب کنند.

از شهروندان تقاضا داریم در این فصل که زمان خلوتی مراکز معاینه فنی است برای انجام این مهم مراجعه کنند، همچنین سامانه‌ای برای نوبت‌دهی اینترنتی به نشانی fani.hamlebar.com برای شهروندان در این حوزه طراحی شده است که شهروندان با ورود به این سامانه می‌توانند مرکز مورد نظر خود را انتخاب و از طریق دریافت اینترنتی نوبت زمان و محل مورد نظر خود را تعیین کنند تا روز موعود، بدون معطلی معاینه فنی خودروی خود را انجام دهند.

رونمایی از طرح محدوده زمانی و مکانی هوشمند خودروهای حمل‌ونقل بار اصفهان در آینده نزدیک

راه‌اندازی ۲ خط معاینه فنی موتورسیکلت برای نخستین‌بار در اصفهان

ایمنا: چه تعداد مراکز معاینه فنی در شهر اصفهان وجود دارد؟

عبدالهی: این سازمان در حوزه ساماندهی و مدیریت حمل‌ونقل بار درون شهری شهر اصفهان فعالیت و خدمت می‌کند و بر اساس ماده ۸۴ قانون شهرداری‌ها و قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر تأسیس شده است و ذیل آن اقدامات مهمی در حوزه ساماندهی و مدیریت ناوگان حمل‌ونقل بار درون شهری انجام می‌شود.

در کلاس‌ها و تناژهای مختلف تمام ناوگان حمل‌ونقل بار درون شهری، مالکان خودروهای باری مشروط بر انجام حمل بار با خودروی باری خود و تمام افرادی که در این حیطه در سطح این کلان‌شهر فعالیت می‌کنند، باید ذیل این سازمان ساماندهی شوند و وانت‌ها، کامیون‌ها و کامیونت‌ها حتی میکسرهای حمل بتن از این سازمان پروانه فعالیت و اشتغال داشته باشند.

۲ خط معاینه فنی موتورسیکلت که برای نخستین‌بار در این کلان‌شهر راه‌اندازی شده، زیر نظر مجموعه سازمان حمل‌ونقل بار فعال است.

در حال حاضر تعداد هشت مرکز معاینه فنی خودروهای سبک، ۱۲ خط معاینه فنی مکانیزه و یک مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین واقع در بلوار فرزانگان مقابل باغ فدک وجود دارد و علاوه‌بر مراکز معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین شهر اصفهان، دو خط معاینه فنی موتورسیکلت که برای نخستین‌بار در این کلان‌شهر راه‌اندازی شده، زیر نظر مجموعه سازمان حمل‌ونقل بار فعال است.

فعالیت این مراکز بر اساس ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌هایی است که به صورت کشوری به ستادهای معاینه فنی شهرها ابلاغ می‌شود و در هر شهر، شهرداری، پلیس راهور و محیط زیست متولیان موضوع معاینه فنی هستند و شهرداری به‌عنوان نهادی که پوشش تمام امور شهر را بر عهده دارد، مسئول اصلی این موضوع است.

تمام افرادی که در مراکز معاینه فنی به فعالیت مشغول هستند، دوره‌های لازم را آموزش دیده‌اند و تمام خودروهایی که از فیلتر معاینه فنی شهرداری اصفهان عبور می‌کنند، به‌طور قطع معاینه فنی صحیحی خواهند داشت.

شهرداری اصفهان یک مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین را در محدوده شهر خود احداث کرده است و انجام معاینه فنی خودروهای سنگین شهرداری ازجمله سازمان اتوبوسرانی، سازمان پسماند، خدمات موتوری و آتش‌نشانی در این مرکز انجام می‌شود.

همچنین خودروهایی که ذیل سازمان حمل‌ونقل بار ساماندهی شدند، از جمله خودروهای انجمن‌های پخش، خودروهای انجمن خاک‌برداران و بتن نیز در مرکز معاینه فنی سنگین شهرداری اصفهان، امور مربوط به دریافت گواهی معاینه فنی خود را انجام می‌دهند.

مرکز مکانیزه معاینه فنی موتورسیکلت شفق واقع در ابتدای اتوبان ذوب‌آهن بلوار شفق علاوه‌بر موتورسیکلت، خودروهای سبک نیز در این مرکز معاینه فنی می‌شوند، همچنین در مرکز انجمن حمایت از زندانیان واقع در خیابان زینبیه (کوی امام خمینی (ره)) نیز یک خط دیگر از معاینه فنی موتورسیکلت راه‌اندازی شده است.

برای ساکنان شرق اصفهان نیز در مرکز معاینه فنی خیابان همدانیان به‌تازگی نصب سیستم معاینه فنی موتورسیکلت انجام شده است و تا یک ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد و می‌توان گفت، موتورسیکلت‌هایی که عمر تولید آن‌ها از چهار سال عبور کرده است، باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند که هزینه آن ۲۲ هزار تومان است.

ایمنا: با تردد خودروهای بدون مجوز معاینه فنی در شهر چگونه برخورد می‌شود؟

عبدالهی: شهروندان باید قبل از اتمام معاینه فنی وسیله نقلیه خود به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و در صورتی‌که خودروها بدون مجوز معاینه فنی در شهر تردد کنند، توسط دوربین‌های نظارتی مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری اصفهان روزانه جریمه می‌شوند که این موضوع نیز به لحاظ جریمه شدن شهروندان، همچنین تردد خودروی آلاینده در سطح شهر که مشکلات زیست‌محیطی را به همراه دارد، اتفاق خوبی نخواهد بود.

کد خبر 696692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.