خانواده‌ها از آسیب‌های فضای مجازی بر فرزندان غفلت نکنند

مدیر حوزه علمیه برادران یاسوج گفت: مدیریت نکردن صحیح رسانه و فضای مجازی از طرف خانواده‌ها باعث می‌شود که دانش‌آموزان دچار خسارات روحی، روانی و درسی جبران‌ناپذیری خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام ابراهیم بهشت امشب _دوشنبه، بیست و چهارم مهرماه_ در جمع اولیا و مربیان مدارس شهر یاسوج با تبریک هفته انجمن اولیا و مربیان اظهار کرد: تربیت با دو نهاد مهم و تأثیرگذار خانواده و مدرسه است که اگر هر دو در کنار هم باشند، می‌توانند تأثیرگذار و مکمل همدیگر در رشد، تعالی و تربیت صحیح فرزندان این مرز و بوم باشند.

وی دنیای امروز را دنیای گستردگی رسانه و عصر ارتباطات دانست و افزود: اگر والدین رسانه را تحت مدیریت خود قرار ندهند، نقش رسانه از آن‌ها در شکل‌گیری شخصیت فرزندان بیشتر می‌شود و به طور حتم آن‌ها را دچار آسیب‌های جسمی، روحی و روانی و آسیب‌های درسی جبران‌ناپذیری می‌کند.

مدیر حوزه علمیه برادران یاسوج با اشاره به اینکه با افزایش تعداد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تربیت فرزندان هم مشکل‌تر و والدین را با چالش‌های فراوان و سختی روبرو می‌کند، گفت: تضعیف بنیان خانواده، نقض حریم خصوصی افراد، بی‌هویتی و ایجاد بحران هویت و اختلال شخصیت در بین نوجوانان و جوانان، اعتیاد رفتاری به فضای مجازی، فراهم کردن زمینه برای ارتکاب جرم و ترویج ارتباطات نامتعارف از مهم‌ترین خطرات و پیامدهای مخرب تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی است که می‌تواند برای خانواده‌ها و فرزندانشان گران تمام شود.

وی با تأکید بر اهمیت تربیت رسانه‌ای برای جلوگیری و به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در بین خانواده‌ها به ویژه فرزندانشان، تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران است و شش ساحت برای آن در نظر گرفته شده، می‌تواند راهنما و معیار خوبی برای بسط دقیق‌تر ماهیت تربیت رسانه‌ای قرار گیرد.

بهشت خانواده را محور تربیت رسانه‌ای برشمرد و گفت: تربیت رسانه‌ای بدون خانواده معنا و مفهومی ندارد، زیرا فرزندان عادت‌ها، سلیقه‌ها و رفتارهای رسانه‌ای خود را تحت اشراف خانواده خود شکل می‌دهند.

وی به نقش مهم مدرسه در شکل‌گیری شخصیت و تربیت رسانه‌ای فرزندان این مرز و بوم در دنیای پر زرق و برق رسانه‌های امروزی اشاره کرد و افزود: با توجه به نقشی که رسانه‌ها در تعلیم و تربیت و فرهنگ‌سازی ایفا می‌کنند، آموزش سواد رسانه به کودکان و نوجوانان در مدارس برای توانمندسازی و آگاه‌سازی آن‌ها برای مقابله با تأثیرات منفی رسانه‌ها به عنوان یک مهارت اساسی ضرورتی اجتناب ناپذیراست.

کد خبر 696505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.