سامانه «اصپاک» پاسخی به مطالبات مردم از طریق روش‌های هوشمند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت:در راستای پاسخ‌دهی به مطالبات مردمی و به منظور مدیریت زمان در زمینه تحویل پسماند خشک توسط شهروندان، از طریق روش‌های هوشمند، سامانه «اصپاک» طراحی و راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامرضا ساکتی امروز _دوشنبه بیست‌وچهارم مهرماه_ در نشست خبری با خبرنگاران با محوریت موضوعی «سامانه اصپاک و الگوی جدید جمع‌آوری پسماند خشک» اظهار کرد: در حوزه توسعه پایدار شهری، مسیرهای نرفته و مانده بسیاری باقی مانده است، اما کلان‌شهر اصفهان به دلیل اتفاقات جدیدی که رقم زده، در حوزه مدیریت پسماند، در کشور پیشرو است

وی با بیان اینکه تفکیک و مدیریت صحیح پسماند به مباحث زیست‌محیطی شهرها کمک شایانی می‌کند، افزود: یکی از چالش‌های امروز در سطح کشور و شهرها موضوع زباله‌گردی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در مسیر مدیریت پسماند خشک در کلان‌شهر اصفهان، مشکلاتی را مشاهده کردیم، گفت: بر این اساس تصمیم گرفتیم که از همراهان اصلی خود در این مسیر که مردم بودند، نظرسنجی کنیم؛ شهروندان در این نظرسنجی به ما یادآور شدند که قادر به مدیریت زمان تحویل پسماند خشک خود به شهرداری نیستند و به‌رغم تفکیک پسماند خود، با توجه به اینکه هنگام مراجعه خودرو جمع‌آوری پسماند، در منزل نبودند، موفق به تحویل آن نمی‌شدند.

وی تصریح کرد: اگر چه فرهنگ تفکیک پسماند خشک در کلان‌شهر اصفهان به خوبی رواج یافته بود، اما شهروندان موفق نمی‌شدند در زمان مقرر پسماندهای خود را تحویل بدهند و پسماندهای خشک در کنار یا داخل پسماندهای تر در محلات گذاشته می‌شد، بنابراین معضلی به نام «زباله‌گردی» در شهر شکل می‌گرفت.

سامانه اصپاک، اقدامی نو و جدیدی در سطح کشور است

ساکتی ادامه داد: پدیده زباله‌گردی، نازیبایی‌ها را در شهر رقم می‌زند و به دنبال آن اتفاقات و آسیب‌های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی رخ می‌دهد، بنابراین همه این موارد موجب شد برای این موضوع فکر کنیم.

وی تاکید کرد: در راستای پاسخ‌دهی به مطالبات مردمی و به منظور مدیریت زمان در زمینه تحویل پسماند خشک توسط شهروندان، از طریق روش‌های هوشمند، سامانه «اصپاک» طراحی و راه اندازی شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: این سامانه از طریق اپلیکیشن «اصفهان من» برای شهروندان قابل استفاده است، همچنین شهروندان بر اساس سامانه اصپاک این امکان را داشته که به صورت روزانه زمان تحویل پسماند خشک خود را به مأمورین جمع‌آوری پسماند در بازده زمانی صبح و بعدازظهر انتخاب کنند.

وی با اشاره به اینکه از طریق سامانه اصپاک، پسماند خشک از درِ خانه شهروندان تحویل گرفته می‌شود، گفت: در حقیقت این سیستم یک مکانیسم جمع‌آوری پسماند هوشمند است.

به‌رغم راه‌اندازی سامانه اصپاک، سیستم و روش‌های قبلی تعطیل نشده است.

ساکتی خاطرنشان کرد: سامانه اصپاک به صورت آزمایشی به مدت دو ماه فعال شد و امروز به بلوغ اولیه رسیده و همه شهر اصفهان تحت پوشش است، سامانه اصپاک دارای بخش پشتیبانی بوده و جوابگوی شهروندان هستند.

وی افزود: سامانه اصپاک، اقدامی نو و جدیدی در سطح کشور است، اگر چه در نقاط دیگر کشور، سامانه‌هایی هوشمند در این زمینه وجود دارد، اما هیچکدام همانند آنچه در کلان‌شهر اصفهان و به‌صورت روزانه انجام می‌شود، نیست، در این سامانه منازل مسکونی با کمترین میزان تولید پسماند تا مراکز تجاری با بیشترین میزان پسماند خشک، پوشش داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه به‌رغم راه‌اندازی سامانه اصپاک، سیستم و روش‌های قبلی تعطیل نشده است و بر اساس روال گذشته، ۵۴ دستگاه خودرو هفته‌ای یک روز به محلات می‌رفتند، ادامه دارد و مراجعه هفتگی مأموران و خودروهای جمع‌آوری دریافت پسماند از درِ منازل شهروندان همچنان اجرا می‌شود، گفت: همچنین ایستگاه‌های ثابت دریافت پسماند نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: شهروندان برای تحویل پسماند خشک، گزینه‌های انتخابی متعددی را دارند، همچنین هدایا را در قبال تحویل پسماند خشک، متنوع‌تر کردیم، زیرا در گذشته شاهد نارضایتی شهروندان در این زمینه بودیم.

ارائه بیمه آتش‌سوزی و بیمه حوادث به شهروندان، در قبال تحویل پسماند خشک

ساکتی ادامه داد: در سامانه اصپاک، شهروندان در قبال تحویل ۲۵ کیلوگرم پسماند خشک، ۵۰ امتیاز دریافت می‌کنند که طبق آن شهروند می‌تواند از بیمه آتش‌سوزی یک ساله بهره‌مند شود، ایمنی شهر را از مسیر پسماند بالا می‌بریم.

وی تصریح کرد: در این راستا بیمه حوادث (سه میلیون تومان بیمه درمانی و ۳۰ میلیون تومان بیمه فوت) هم در قبال تحویل ۲۰ کیلو پسماند خشک پیش‌بینی شده است، همه این هدایا در قبال تحویل پسماند خشک برای شهروندان، با هدف ایجاد انگیزه مشارکت شهروندان اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: یکی از اقدامات دیگری که امسال اجرایی شد و توانستیم یک تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، موضوع ساماندهی دوره گردها (غیر از اتباع) است که پسماند خشک را جمع‌آوری می‌کنند؛ هم‌اکنون از ظرفیت آن‌ها در مدل پیمانکاری استفاده می‌شود، آن‌ها کد دریافت کرده و در مدار رسمی قرار می‌گیرند.

وی گفت: بر اساس این سامانه، تعداد خودروهایی که برای تحویل پسماند خشک یک روز در هفته به محلات و درِ منازل مراجعه می‌کنند، از ۵۴ دستگاه به تعداد بیشتری افزایش پیدا می‌کند و در این اقدام جمع‌آوری پسماند خشک از مبدا تا مقصد رصد می‌شود.

طرح شهرک بازیافت با هدف ساماندهی انبارهای بازیافت غیرمجاز

ساکتی گفت: وجود انبارهای غیر مجاز بازیافت، منجر به ترویج پدیده زباله‌گردی می‌شد، چرا که هیچ نظارتی در بُعد جمع‌آوری پسماند برآن‌ها نمی‌شد، در این راستا با هماهنگی اتاق اصناف و ۱۲ مجموعه و اداره مرتبط با این موضوع، جلسات متعددی برگزار شد، بر این اساس برخورد قانونی آغاز شده و این انبارها پلمب می‌شود.

وی افزود: در راستا ساماندهی انبارهای غیرمجاز بازیافت، اتفاقی دیگر رقم خواهد خورد و آن پیشنهاد ایجاد شهرک بازیافت است که با اعتبار اولیه ۱۲ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت، طراحی اولیه این پروژه انجام، زمین مورد نیاز اختصاص و مجوز از محیط زیست اخذ شده است و تا بیست روز آینده مناقصه اولیه آن برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تاکید کرد: احداث شهرک بازیافت در مدت سه سال اجرایی می‌شود، فاز اول آن امسال انجام خواهد گرفت و در مجموع پیش‌بینی می‌شود این پروژه به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انعقاد قرار داد بازیافت پسماند ساختمانی به ظرفیت ۱۸۰۰ تن در روز و مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان

وی با بیان اینکه خدمت‌هایی متنوع برای شهروندان در قبال تحویل پسماند خشک در نظر گرفته شده است تا دایره قدرت انتخاب آن‌ها وسیع‌تر باشد، گفت: بر اساس نظرسنجی انجام شده از شهروندان، علاقه‌مندی آن‌ها در نوع تحویل پسماند را لحاظ کردیم، همچنین بحث خیریه و واگذاری امتیاز به خیریه‌ها نیز و کیف پول و شارژ آن از طریق تحویل پسماند خشک در سامانه اصپاک نیز پیش‌بینی شده است که برای دریافت خدمات شهرداری قابل برداشت است.

ساکتی خاطرنشان کرد: پس از یک سال‌ونیم پیگیری، قرارداد بازیافت پسماند ساختمانی به ظرفیت ۱۸۰۰ تن در روز با یک پیمانکار بخش خصوصی منعقد کردیم؛ این پروژه شاخص پس از یک دوره شش ماهه و با سرمایه گذاری به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان توسط پیمانکار اجرا می‌شود که یک اتفاق خوب زیست‌محیطی در اصفهان است.

وی با تاکید بر اینکه هزینه می‌کنیم تا فرهنگ مشارکت نهادینه شود و مشارکت بیشتری از سوی شهروندان داشته باشیم، افزود: بیشتر پسماندهای خشکی که جمع‌آوری می‌شود، قابلیت بازیافت را دارد و تنها ۱۵ درصد این پسماند غیر قابل بازیافت است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه سال گذشته ۹۳ هزار ساعت فعالیت آموزشی در حوزه تفکیک پسماند خشک داشتیم، اظهار کرد: ۱۰ میلیارد تومان بودجه نیز برای تجهیز مشترکان، آموزش، چاپ کتاب و اطلاع‌رسانی پیش‌بینی شده است.

امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان سازمان پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به سرنوشت لاستیک‌ها در شهر اصفهان تصریح کرد: لاستیک‌هایی که سال‌ها در طبیعت رها و در بهترین حالت دپو می‌شد را به چرخه استفاده برمی‌گردانیم که با توجه به اقدامات انجام شده،
تا دو ماه دیگر هیچ لاستیکی در سایت نخواهیم داشت، چراکه لاستیک‌ها را با روش‌های موجود و تکنولوژی پیرولیز به چرخه بازگردانی خواهیم کرد.

ساکتی خاطرنشان کرد: بخشی از لاستیک‌ها به گرانول تبدیل می‌شود که این گرانول در چمن مصنوعی و زمین‌های بازی استفاده می‌شود، درواقع پسماندی که نوعی دردسر و معضل است، به‌وسیله تکنولوژی‌های روز دنیا تبدیل و بازاستفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی ناوگان سازمان پیش‌بینی شده است، ادامه داد: در تلاش برای خرید ۴۰ دستگاه خودرو دوگانه سوز برای جمع آوری پسماند هستیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر شهروندان شب‌ها کمتر خودرو و وانت دوره گردها را در شهر می‌بینند، چراکه ۴۰ دستگاه خودروی آن‌ها توقیف و اخطار داده شده است که دیگر در شهر تردد نداشته باشند؛ اگر هم مواردی باشد، مخفیانه در شهر تردد می‌کنند.

وی تاکید کرد: برای حذف دوره گردها چند اقدام همچون ایجاد خدمات متنوع از سوی شهرداری، ساماندهی، استفاده از ظرفیت‌های استاندارد و برخورد با تخلفات را باید انجام داد که ما همه این ظرفیت‌ها را فعال کرده‌ایم.

کد خبر 696298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.