برای کاهش علائم آلرژی میوه‌های هیستامین‌دار کمتر استفاده کنید

متخصص طب سنتی با بیان اینکه سوء مزاج گرم و خشک یا تولید خلط غیرطبیعی صفرا در بدن می‌تواند باعث علائم چشمی و تنفسی مشابه علائم آلرژی شود، گفت: در فصل پاییز به دلیل تغییر فصل از گرما به سرما و مصرف میوه‌های هیستامین‌دار این عارضه شدت بیشتری دارد.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به مناسبت روز جهانی آلرژی اظهار کرد: آلرژی به واکنش سیستم ایمنی در برابر موادی گفته می‌شود که به خودی خود بی‌ضرر و بی‌خطر برای بدن هستند، این مواد می‌تواند گرده گل یا یک نوع ماده غذایی که به آن آلرژن می‌گویند، باشد، همچنین علت به وجود آمدن آلرژی در بدن بیشتر افراد، ریشه در وراثت و مزاج دارد.

وی افزود: آلرژی‌های فصلی حاصل واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به یک عامل خارجی است که می‌تواند علائم بسیاری از جمله آبریزش و خارش بینی، خارش گوش، اشک ریزش، خارش چشم و عطسه باشد؛ علائمی مانند سردرد، سرفه و تنگی نفس نیز ممکن است با شیوع کمتری بروز پیدا کنند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: از آن جایی که مفهوم آلرژی، مفهومی به نسبت نو در علم پزشکی است، در کتب سنتی بیماری‌ای به نام آلرژی یا حساسیت به شکل ویژه‌ای وجود ندارد، اما علائم آلرژی تحت عناوین مختلفی ذکر شده است و اقدامات درمانی برای آن تعریف شده است.

وی با بیان اینکه سو مزاج گرم و خشک یا تولید خلط غیرطبیعی صفرا در بدن می‌تواند باعث علائم چشمی و تنفسی مشابه علائم آلرژی شود، ادامه داد: در فصل پاییز به دلیل تغییر فصل از گرما به سرما و مصرف میوه‌های هیستامین‌دار مانند انگور، خربزه و هلو این عارضه شدت بیشتری دارد و دارای علائم سرماخوردگی می‌شود؛ به همین دلیل درمان بیشتر به عنوان سرماخوردگی انجام می‌شود.

یوسفیان گفت: برای فهم مبانی علت بروز علائم آلرژی از منظر طب سنتی باید توجه داشت که فصول و آب و هوا می‌توانند روی اخلاط بدن تأثیر بگذارد، در بهار که اغلب آلرژی‌های فصلی در آن اتفاق می‌افتد، خلط غیرطبیعی و دم (خون) به‌جوشش و به‌حرکت افتاده موجب حرکت مواد اضافی می‌شود که در بدن تجمع پیدا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: حرکت این ماده مازاد باعث می‌شود بدن به این ماده اضافی واکنش نشان دهد و برای حذف آن تلاش کند، این واکنش می‌تواند با توجه به ماهیت ماده اضافی، متفاوت باشد، به عنوان مثال اگر آن ماده اخلاط اضافی در ماهیت صفرا باشد، باعث بروز علائمی مانند آبریزش بینی و چشم یا علائم پوستی مانند قرمزی و التهاب و کهیر می‌شود.

متخصص طب سنتی گفت: افراد با غلبه مزاج گرم و خشک و تولید خلط غیرطبیعی صفرا بهتر است مصرف ادویه و شیرینی‌ها را کم کنند و بیشتر از ترشی و غذاهای غیرگوشتی و بدون حبوبات دیرهضم استفاده کنند؛ این افراد اگر مبتلا به یبوست شوند، صفرا به میزان بیشتری به روده آن‌ها بازجذب و باعث تشدید علائم آلرژی می‌شود، بنابراین مصرف ملین مناسب در کنار خوراکی‌ها با مزاج سرد، توصیه می‌شود و در افراد با غلبه مزاج گرم و تر و تولید خلط غیر طبیعی ممکن است پزشک متخصص طب سنتی توصیه به حجامت کند.

وی خاطرنشان کرد: افراد با غلبه مزاج سرد و خشک و تولید خلط غیر طبیعی می‌توانند با مصرف ملین‌ها به دفع سودای غیرطبیعی از بدن خود کمک کنند، افراد با غلبه مزاج سرد و تر و تولید خلط غیرطبیعی بلغم باید از موادی که سردی به‌ویژه تری را در آن‌ها تشدید می‌کند، بپرهیزند. فعالیت و ورزش مناسب و پرهیز از خواب زیاد برای این افراد توصیه می‌شود.

کد خبر 696245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.