تغییر معادلات در بازار جهانی؛ جهش نفت به کانال جدید قیمتی

پس از بالا گرفتن تنش‌ها در فلسطین اشغالی، قیمت نفت از هفته گذشته تاکنون نوساناتی را تجربه کرده و در بیشتر مواقع افزایشی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته و با آغاز عملیات طوفان الاقصی و عملیات نظامی صهونیست‌ها بر علیه مردم غزه، قیمت نفت تقریباً شش درصد افزایش یافت. روز جمعه نفت برنت به بالاترین رشد هفتگی خود از فوریه تاکنون رسید، چراکه سرمایه گذاران در مورد احتمال گسترش این درگیری‌ها در خاورمیانه با آغاز حملات زمینی اسرائیل به داخل منطقه، ریسک معاملات را افزایشی ارزیابی می‌کردند.

روز جمعه بهای معاملات آتی برنت با ۴.۸۹ دلار یا ۵.۷ درصد افزایش به ۹۰.۸۹ دلار در هر بشکه و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۴.۷۸ دلار یا ۵.۸ درصد افزایش به ۸۷.۶۹ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین درصد افزایش روزانه خود از آپریل ۲۰۲۳ را به ثبت رسانده است.

قیمت نفت برنت در هفته گذشته ۷.۵ درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش از فوریه تاکنون است.

تاثیر حمله حماس به اسرائیل بر قیمت نفت

درگیری حماس و اسرائیل بر عرضه جهانی نفت و گاز تأثیر گذاشته است، به‌طوری که سرمایه گذاران در حال ارزیابی ریسک معاملات هستند، چراکه در صورت تشدید درگیری‌ها، عرضه نفت در کشورهای مجاور را باید در دستور کار قرار دهند.

وزیر نفت نیز هفته گذشته پیش بینی کرد که قیمت نفت با توجه به شرایط کنونی خاورمیانه به هر بشکه ۱۰۰ دلار برسد، همچنین آن‌طور که رویترز گزارش داده است دو منبع آگاه با تفکر ریاض گفتند که عربستان سعودی برنامه‌های مورد حمایت ایالات متحده برای عادی سازی روابط با اسرائیل را روی یخ گذاشته است که نشان دهنده تجدید نظر سریع در اولویت‌های سیاست خارجی این کشور با تشدید مناقشه است.

هفته گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که این ممکن است پیامدهایی برای عرضه داشته باشد، زیرا عربستان سعودی به کاخ سفید گفته است که مایل است تولید نفت خود را در اوایل سال آینده افزایش دهد تا به تضمین توافق کمک کند.

علاوه بر این، اندرو لیپو، رئیس شرکت Lipow Oil Associates گفت: «بازار نفت پیش‌بینی می‌کند که ایالات متحده تحریم‌های روسیه و ایران را با جدیت بیشتری اعمال کند و این منجر به کاهش عرضه خواهد شد». سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) این هفته پیش بینی خود را برای رشد تقاضای جهانی نفت حفظ کرد و به نشانه‌هایی از اقتصاد جهانی انعطاف پذیر تا کنون در سال جاری اشاره کرد و انتظار افزایش بیشتر تقاضا در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان را داشت.

قیمت نفت روز دوشنبه ثابت ماند

قیمت نفت امروز پس از افزایش هفته گذشته، عمدتاً ثابت بود، زیرا سرمایه گذاران منتظرند ببینند آیا درگیری اسرائیل و حماس به سایر کشورها کشیده می‌شود یا خیر، تحولی که به طور بالقوه قیمت‌ها را بیشتر می‌کند و ضربه جدیدی به اقتصاد جهانی وارد می‌کند.

معاملات آتی برنت آخرین بار در ۹۰.۸۹ دلار در هر بشکه ثابت بود. علاوه بر این نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲ سنت کاهش به ۸۷.۶۷ دلار در هر بشکه رسید.

فعالان بازار در حال ارزیابی هستند که تضاد گسترده‌تری ممکن است برای عرضه از سوی کشورهای بزرگ‌ترین منطقه تولیدکننده نفت جهان از جمله عربستان سعودی، ایران و امارات متحده عربی به همراه داشته باشد، ایران روز شنبه هشدار داد که اگر «جنایات جنگی و نسل کشی» اسرائیل متوقف نشود، وضعیت ممکن است با «عواقب گسترده» از کنترل خارج شود.

تاثیر حمله حماس به اسرائیل بر قیمت نفت

در شرایط بحران، قیمت‌ها نیز بحرانی حرکت می‌کند

حسن مرادی، عضو هیئت علمی حقوق انرژی دانشگاه تهران در این زمینه به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در شرایط بحران، قیمت‌ها نیز بحرانی حرکت می‌کند، با توجه به اینکه الگوی این حمله با الگوهای پیشین کاملاً فرق دارد و مشخص نیست که حمله حماس، کاملاً با حمله‌های سابق متفاوت بوده و در حال حاضر بر خورد اسرائیل نیز نسبت به گذشته تفاوت‌هایی داشته است.

وی اضافه می‌کند: در جنگ‌های پیشین به محض شلیک به عسقلان، حیفا، تلاویو یا فرودگاه بن گوریون، اسرائیلی‌ها می‌دانستند که این حملات بسیار خطرناک است و باید تکلیفشان را روشن کنند، اما این بار شرایط متفاوت‌تر از گذشته است و آینده جنگ را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

عضو هیئت علمی حقوق انرژی دانشگاه تهران می‌گوید: از این رو کشورهای لبنان، اردن و همسایه‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی در آماده‌باش قرار گرفته‌اند چرا که ممکن است دامنه جنگ به این کشورها نیز سرایت کند.

قیمت نفت بالاتر نیز خواهد رفت

مرادی اضافه می‌کند: در صورت سرایت دامنه جنگ به سایر کشورها، قیمت نفت بالاتر نیز خواهد رفت و به یک بحران تبدیل می‌شود، ممکن است شاه راه‌های حمل و نقل نفت نیز آسیب ببیند و دچار وقفه شود، بنابراین، این بار الگوی جنگ حماس و اسرائیل با الگوهای سابق، متفاوت است.

وی تصریح می‌کند: قیمت نفت ایران نیز در این شرایط افزایش می‌یابد اما باید صبر کرده و منتظر اقدامات بازیگران جنگ باشیم و در مقابل آن تصمیمات مقتضی را اخذ کنیم.

نوسانات قیمت نفت تا زمانی که درگیری‌ها خاتمه نیابد با توجه به جایگاه خاورمیانه به عنوان مهم‌ترین منبع عرضه نفت، ادامه خواهد داشت.

کد خبر 696056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.