تعطیلی شنبه در چه کشورهایی رایج است؟

ایران از انگشت‌شمار کشورهای جهان با تنها یک روز تعطیل رسمی محسوب می‌شود. تعطیلات آخر هفته در بعضی از کشورهای جهان دو روز است و اغلب شنبه به دلایل مذهبی و فرهنگی تعطیل عمومی است.‌

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه در بسیاری از کشورهای دنیا جمعه به عنوان روز تعطیل رسمی شناخته شده است، با این حال در بعضی از نقاط جهان نیز سایر روزهای هفته (اغلب روزهای اول هفته) به عنوان روزهای تعطیل رسمی شناخته شده است. تعطیلی روزهای هفته در کشورهای مختلف جهان فلسفه‌ها و دلایل خاص خود را دارد، اما آن‌چه که عیان است این است که در بسیاری از کشورهای دنیا، اختصاص روزهای خاصی از هفته به برگزاری آئین مذهبی یا فرهنگی تعطیلی رسمی روزهای مختلف هفته را به دنبال داشته است. مردم کشورهای آفریقایی همچون غنا و اتیوپی شنبه را روزی برای برگزاری آیین فرهنگی و تاریخی می‌دانند و به همین دلیل شنبه در این دو کشور تعطیل رسمی است.

برای اغلب مردم مسلمان جهان عصر جمعه برای عبادت روز بسیار مهمی محسوب می‌شود و به همین دلیل جمعه‌ها را به راز و نیاز با خدا یا انجام سایر آئین مذهبی سپری می‌کنند و به همین دلیل روزهای شنبه نیز تعطیل هستند. الجزیره، افغانستان، بحرین، بنگلادش، مصر، عراق، اردن، کویت، لیبی، بعضی از ایالات مالزی، مالدیو، عمان، بعضی از نقاط فلسطین، قطر، عربستان، سودان، سوریه و یمن در این دسته از کشورها قرار دارند.

در بسیاری از قلمروها نظیر ایالات متحده آمریکا، اروپا، کانادا و سایر قدرت‌های اقتصادی برتر جهان شنبه و یکشنبه با هدف رونق اقتصادی به عنوان روزهای تعطیل انتخاب شده است.

مردم تونس در گذشته روزهای جمعه و شنبه را در تعطیلات به سر می‌بردند، اما از سال ۲۰۲۱ روزهای تعطیل به شنبه و یکشنبه تغییر پیدا کرد. البته همچنان بسیاری از مردم این کشور عصرهای جمعه را به عبادت سپری می‌کنند و این روز را در تعطیلی به سر می‌برند، اما روزهای تعطیل رسمی اداری همان شنبه و یکشنبه است.

کد خبر 695989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.