اصپاک برای مدیریت پسماند به کمک اصفهانی‌ها می‌آید

شهرداری اصفهان در راستای حفظ محیط زیست، مدیریت پسماندها و زیست‌پذیری هرچه بیشتر نصف‌جهان، نسبت به راه‌اندازی سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک با عنوان «اصپاک» در بستر سامانه «اصفهان من» پیشگامانه در سطح کشور اقدام کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طول تاریخ رابطه انسان با محیط زیست تابعی از رفتار او با پیرامون طبیعی خود بوده است؛ این رفتار طی قرون متمادی اشکال متفاوتی به خود گرفته و روز به روز بر گستردگی و پیچیدگی آن افزوده شده است.

با افزایش جمعیت و رشد و گسترش شهرنشینی، تغییر الگوی مصرف و استفاده وسیع از موادی که به آسانی تجزیه نمی‌شود، عوارض دفع غیر بهداشتی و بازیافت مواد زائد آشکار شد، از این‌رو ضرورت مدیریت پسماند در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ دوچندان شد.

مدیریت پسماند مسئله‌ای است که به‌دنبال پیشرفت زندگی اجتماعی انسان‌ها و افزایش تعاملات با محیط زیست شکل گرفت، در واقع مدیریت پسماند یکی از ضروری‌ترین محورهای توسعه پایدار محسوب می‌شود.

همزمان با تشکیل بلدیه در شهرهای مختلف، دفع پسماندها و توجه به سلامت محیط زیست به روش‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت و با دست مایه‌ای از پیشرفت‌های علمی و تجربه‌های بومی و جهانی گام‌های بلندی در این راه برداشته شد؛ در این میان راهکارهای متنوعی برای مدیریت پسماندها در کلان‌شهرهای کشور از جمله پسماند تر و خشک اجرایی شده است که نتایج مثبتی در راستای حفظ محیط زیست داشته است.

شهرداری اصفهان نیز در راستای مدیریت پسماند خشک علاوه بر نصب ایستگاه‌های ثابت جمع‌آوری پسماند و جمع‌آوری از درِ منازل در اقدامی نو طرح هوشمندی را اجرایی کرده است.

در این طرح شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه «اصفهان من» به آدرس app.isfahan.ir یا وب‌گاه اصپاک به نشانی isfpak.com از امکان تماس یا ارسال پیام به پیک سیار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان استفاده کرده و از مأموران این سازمان بخواهند تا به درِ منازل، اماکن تجاری، ادارات و مجموعه‌ها مراجعه کرده و پسماند خشک را تحویل بگیرند، همچنین همشهریان می‌توانند برای برقراری تماس با پشتیبان اصپاک با شماره ۱۸۰۰ تماس بگیرند.

ساختن شهری زیبا و پاکیزه زیاد هم دشوار نیست؛ کارهای به ظاهر ساده ما می‌تواند شهرمان را متحول کند؛ فقط کافی است که فرهنگ شهروندی و شهرنشینی بین مردم ترویج پیدا کند.

یکی از چالش‌های حوزه جمع‌آوری پسماند خشک، مراجعه هفتگی خودروهای جمع‌آوری بازیافت به محلات بود، اما در حال حاضر با ثبت درخواست هوشمند افراد، حداکثر طی یک روز عوامل جمع‌آوری پسماند خشک، به جلوی در منازل شهروندان اعزام خواهند شد.

با وجود این اپلیکیشن و خدمت هوشمند، افراد با برنامه‌ریزی می‌توانند نسبت به تحویل پسماند خشک منازل خود اقدام کنند، تمام تلاش‌های انجام شده در راستای ارائه خدمات بهتر و مؤثرتر به شهروندان و افزایش همکاری آن‌ها است.

اصپاک برای مدیریت پسماند به کمک اصفهانی‌ها می‌آید

سامانه «اصپاک» به صورت هوشمند با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعال شده است

غلامرضا ساکتی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در حوزه همکاری با شهرداری و تحویل پسماند خشک به مجموعه سازمان پسماند، به‌رغم این‌که ممکن است هزینه‌های زیادی در بر داشته باشد، اما ارائه خدمات خوب به شهروندان اولویت اول این سازمان است.

وی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین فعالیت حوزه مدیریت پسماند، تفکیک از مبدا است، ادامه می‌دهد: سال‌های زیادی است که تفکیک از مبدا در اصفهان با برنامه و روش‌های مختلف به‌وسیله همکاری شهروندان با شهرداری و آموزش‌هایی که شهرداری و سازمان مدیریت پسماند گذاشته در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: چند سالی بود که در رابطه با تحویل پسماند خشک با چالش روبه‌رو بودیم و انگیزه‌ای برای شهروندان در زمینه تحویل پسماند خشک وجود نداشت؛ البته روش‌های مختلفی در اصفهان از جمله ایستگاه ثابت دریافت پسماند خشک و مراجعه هفته یکبار در منازل اجرایی شده است که در خیلی از شهرها حتی کلان‌شهرها نداریم.

وی با بیان این‌که هوشمندسازی و تسهیلات بهتر برای شهروندان در راستای شعار «اصفهان، شهر زندگی» است، خاطرنشان می‌کند: در حوزه همکاری با شهرداری و تحویل پسماند خشک به مجموعه سازمان پسماند، به‌رغم این‌که ممکن است هزینه‌های زیادی در بر داشته باشد، اما ارائه خدمات خوب به شهروندان اولویت اول مدیریت پسماند است.

ساکتی تصریح می‌کند: در این راستا طبق برنامه‌ریزی، سامانه هوشمند جمع‌آوری پسماند خشک با عنوان «اصپاک» در رابطه با جمع‌آوری پسماندهای خشک به صورت هوشمند را توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی فعال کردیم.

وی می‌گوید: شهروندان اصفهانی می‌توانند نرم‌افزار اصپاک را از طریق آدرس اینترنتیisfpak.com دانلود، روی گوشی همراه خود نصب و در نهایت سفارش پسماند خشک را به‌صورت روزانه ثبت می‌کنند.

اولین هدیه پیش‌بینی شده برای اصپاک بیمه آتش‌سوزی است که با تحویل ۲۵ کیلو پسماند خشک و کسب ۵۰ امتیاز حق بیمه را دریافت می‌کنند بر این اساس توسط بیمه طرف قرارداد شهرداری منزلشان بیمه می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با بیان اینکه اصپاک حدود دو ماه است که به‌صورت آزمایشی در مناطق مختلف شهر اصفهان انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: این سامانه از بیستم مهرماه سال جاری نیز در کل شهر اصفهان به‌صورت رسمی اطلاع‌رسانی شده است و تاکنون نزدیک ۱۰۰ هزار پیامک برای شهروندان در بازه‌های زمانی مختلف توسط شهرداری ارسال شده و تا چند روز آینده برای همه این اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه شهروندان حتی قادر هستند زمان جمع‌آوری پسماند خود را به‌صورت روزانه انتخاب کنند، تصریح می‌کند: یکی از مشکلات و معضلاتی که از طریق سامانه ۱۳۷ یا از روش‌های مختلف به اطلاع می‌رسانند، گلایه شهروندان از حضور یکبار در هفته خودروهای جمع‌آوری پسماند خشک بوده است.

ساکتی اظهار می‌کند: اولویت سازمان مدیریت پسماند خشک این است که شهروندان پسماندها را به ایستگاه دریافت پسماند خشک تحویل دهند، اما تسهیلی برای شهروندان ایجاد کرده‌ایم که بتوانند روز حضورشان در منزل را انتخاب کنند در این راستا خودروهای جمع‌آوری پسماند خشک پس از ثبت سفارش در زمان مقرر به محل مشخص شده مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه هدایایی برای استفاده از این سامانه در نظر گرفته شده است، خاطرنشان می‌کند: اولین هدیه پیش‌بینی شده، بیمه آتش‌سوزی است که با تحویل ۲۵ کیلو پسماند خشک و کسب ۵۰ امتیاز حق بیمه را دریافت می‌کنند؛ بر این اساس توسط بیمه طرف قرارداد شهرداری منزلشان بیمه می‌شود.

ساکتی اضافه می‌کند: در آینده نزدیک نیز با امکان استفاده از کیف پول داخل سامانه اصپاک از هدایای دریافتی برای مترو، اصفهان کارت و سامانه‌های گردشگری شهرداری اصفهان می‌توان استفاده کرد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از معضلات دیگر در اصفهان، پدیده زباله‌گردی است که زیبنده نصف جهان نیست، حتی می‌تواند موجب ایجاد مشکلات اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و امنیتی شود؛ در واقع اگر پسماند خشک به مبادی غیرمجاز تحویل داده شود، باعث بروز این مشکلات می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان می‌گوید: وزن پسماند خشک در گذشته به‌صورت حدودی حساب می‌شد، اما هم‌اکنون به‌صورت دیجیتالی و دقیق وزن می‌شود؛ تمام این موارد به عنوان امتیاز در سامانه ثبت و در نهایت این ثبت امتیاز موجب دریافت هدایا و جوایز می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: تسهیلات در راستای خدمات و رفاه مردم ارائه می‌شود، برای این‌که شهروندان بدانند سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان برای همکاری آن‌ها ارزش زیادی قائل بوده و حاضر است برای این همکاری و مشارکت مردمی هزینه‌های لازم را انجام دهد.

ساکتی تاکید می‌کند: اگر این مشارکت نباشد، به‌طور حتم نمی‌توان موفق شد و به توسعه پایدار دسترسی پیدا کرد، زیرا هدف اصلی مدیریت پسماند رسیدن به چرخه توسعه پایدار در شهر است.

اصپاک برای مدیریت پسماند به کمک اصفهانی‌ها می‌آید

اصفهانی‌ها با جمع‌آوری پسماند خشک منازلشان را بیمه آتش‌سوزی و خانواده خود را بیمه حوادث کنند

حامد شریفی، معاون اجرایی و فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان نیز در این رابطه اظهار می‌کند: سامانه جمع‌آوری پسماند برای هوشمندسازی خدمات شهرداری اصفهان به شهروندان این کلان‌شهر راه‌اندازی شده است که در حال حاضر حدود دو ماه از فاز آزمایشی این سامانه می‌گذرد و هم‌اکنون وارد فاز اجرایی شده است که باید در سطح شهر مستقر کنیم و بتوانیم خدمات این سامانه را در دسترس شهروندان اصفهانی قرار دهیم.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر جمع‌آوری دو دسته پسماند خشک و پوست میوه در سامانه اصپاک تعریف شده است.

معاون اجرایی و فنی سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: شهروندان می‌توانند در طول هفته از طریق این سامانه درخواست جمع‌آوری پسماند خشک و روزهای جمعه درخواست جمع‌آوری پوست میوه خود را ثبت کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: در ازای پسماندی که شهروندان به سامانه تحویل می‌دهند، امتیازهایی بنا بر تعاریف ثبت شده در سامانه دریافت می‌کنند که این امتیازها برای دریافت خدمات از سامانه قابل استفاده است.

شریفی اظهار می‌کند: در حال حاضر شهروندان می‌توانند با کسب ۵۰ امتیاز معادل ١٤ میلیارد ریال بیمه آتش‌سوزی یک‌ساله برای منازل مسکونی دریافت کنند، همچنین در آینده نزدیک بیمه حوادث خانواده را خواهیم داشت که می‌توانند این اعتبار را به ریال تبدیل و به کارت بانکی منتقل کنند.

وی اضافه می‌کند: در فاز توسعه این سامانه پسماندهای دیگر همانند پسماندهای ساختمانی، الکترونیکی یا جزو ویژه پسماندهای خانگی را تعریف می‌کنیم که شهروندان بتوانند پسماند را به‌صورت برخط ثبت کنند و از خدمات مربوطه آن بهره‌مند شوند.

اصپاک برای مدیریت پسماند به کمک اصفهانی‌ها می‌آید

استقبال خوب شهروندان اصفهانی از اصپاک

امیر عرفانی، مدیرعامل شرکت دیتاپردازش سپاهان سپانو به عنوان مشارکت کننده بخش خصوصی نیز در اجرای طرح اصپاک اظهار می‌کند: در شرایط اجرای آزمایشی طرح اصپاک روزانه ۳۰۰ تماس از سوی شهروندان را پاسخگو بودیم که تخمین زده می‌شود با تبلیغات شهرداری در سطح شهر این تعداد به ۲۰۰۰ تماس در روز افزایش پیدا کند.

وی ادامه می‌دهد: همشهریان می‌توانند برای برقراری ارتباط با مرکز پشتیبان اصپاک با شماره ۱۸۰۰ تماس بگیرند تا خدمات مورد نیاز آن‌ها در زمینه تحویل پسماندهای خشک در اسرع زمان از درِ منزل آن‌ها انجام شود.

مدیرعامل شرکت دیتاپردازش سپانو تاکید می‌کند: ظرفیت پاسخ‌دهی این مرکز بالا است و نیروهای شرکت دیتاپردازش سپانو از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر در سه شیفت فعالیت می‌کنند.

کد خبر 695927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.