تصویب طرح قانون بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام

با بررسی و تصویب مواد ۲۲ و ۶۶ طرح قانون بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی موارد اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان به پایان رسید و این طرح به قانون تبدیل شد.

به گزارش ایمنا، مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی و با حضور اعضای خود تشکیل جلسه داد. تمدید برنامه ششم توسعه موضوع اصلی این جلسه بود.

بعد از تصویب تمدید ۶ ماهه برنامه ششم توسعه، ادامه بررسی مواد ۲۲ و ۶۶ طرح قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به تعریف، جایگاه، وظایف و ترکیب هیأت‌های انتظامی بانک مرکزی و نیز ایجاد شعبه ویژه قضائی توسط رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به شکایت هااز آرای هیأت‌های انتظامی بانک مرکزی، می‌پردازد و پیش از این نیز در صحن مجمع مورد بررسی قرار گرفته بود و برای بررسی بیشتر به کمیسیون مشترک اقتصادی و حقوقی مجمع ارجاع شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین، بند «ح» ماده ۲۲ نیز به شرح زیر از تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام گذشت. «صدور دستور موقت یا حکم توقف نسبت به تصمیماتی که بانک مرکزی در مقام ناظر حوزه پول و بانک اتخاذ می‌کند، توسط مراجع قضائی و غیر قضائی مجاز نمی‌باشد.»

براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام یک تبصره نیز به ماده ۲۲ این مصوبه مجلس الحاق شد. این تبصره اشعار می‌دارد: «رسیدگی به تخلفات موضوع این ماده منحصراً از طریق ساز و کار مذکور در این ماده انجام می‌گیرد.»

مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان جلسه خود، بررسی ماده ۶۶ طرح بانک مرکزی را مورد بررسی قرار داد که مصوبه کمیسیون مشترک از تصویب اعضای مجمع گذشت. در این ماده آمده است: «هرگونه تغییر یا اصلاح ضمنی این قانون بدون ذکر شناسه تخصصی مجاز نمی‌باشد.»

بر اساس این گزارش با تصویب موارد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، کار بررسی موارد اختلافی مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به پایان رسید و با تعیین تکلیف شدن این مواد، طرح بانک مرکزی به قانون بانک مرکزی تبدیل شد.

بنابراین؛ این ۶۷ ماده طرح قانون بانک مرکزی، جایگزین مواد یک تا ۱۷، بندهای ب و ج ماده ۱۸، مواد ۱۹ تا ۲۶، ۴۲ تا ۴۴ قانون پولی و بانکی خواهد شد.

منبع: تسنیم

کد خبر 695873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.