چرا تعریض بزرگراه خرازی سر موعد به پایان نرسید؟

تکمیل پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی که از همان ابتدای کار وعده اتمام آن تا پایان تابستان ۱۴۰۲ داده شده بود، پس از گذشت ۲۳ روز از مهرماه همچنان ادامه دارد؛ تاخیر در تکمیل و بهره‌برداری پروژه دلایل مختلفی داشته است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بزرگراه شهید خرازی یکی از پرترددترین بزرگراه‌های شهر اصفهان است که روزانه به‌ویژه در ساعات پیک تردد، از وجود خودروها اشباع می‌شود و ترافیک سرسام‌آور آن شهروندان این کلان‌شهر را به ستوه آورده است.

به همین دلیل، از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان پیشنهاد انجام مطالعات ترافیکی بزرگراه شهید خرازی و بررسی‌های کارشناسی و میدانی آن، همچنین راهکارهای بلندمدت با زمان اجرای طولانی همچون احداث رینگ چهارم ترافیکی در کوتاه‌مدت و با هزینه کم از جمله تعریض بزرگراه در مقاطعی از آن با حذف فضای سبز به شورای ترافیک مطرح شد.

پس از آن، حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در اظهارنظری به این موضوع اشاره کرده بود که اهمیت تعریض مقاطعی از بزرگراه شهید خرازی بین رمپ‌های ورودی و خروجی بزرگراه که در معرض تداخل وسایل نقلیه است، در کاهش تأخیر به میزان ۲۵ درصد و کاهش صف وسایل نقلیه و آلودگی هوا و مصرف سوخت ناشی از آن مؤثر است.

پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی مطابق درخواست رئیس پلیس شهرستان اصفهان و با توجه به مطالعات ترافیکی بزرگراه شهید خرازی در شورای ترافیک شهر اصفهان، بیست‌ودوم خردادماه ‏۱۴۰۱ مطرح و مصوب شد و در ادامه جزئیات طراحی عمرانی در شورای سیاست‌گذاری طرح‌های عمرانی شهرداری تصویب‬ شد و بودجه مورد نیاز برای انجام آن در شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

پیرو این مصوبه، خردادماه امسال جلسه‌ای با حضور نمایندگان پلیس راهور برگزار و مقرر شد تعریض بزرگراه شهید خرازی در ایام تابستان با توجه به کاهش ترافیک ناشی از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تغییر ساعات فعالیت ادارات، انجام شود تا کمترین تداخل با ترافیک عبوری تندرو صورت گیرد و بتن‌ریزی در موارد محدود و مورد نیاز، شب‌ها انجام شود.

یکم تیرماه در جلسه بررسی پروژه تعریض بزرگراه شهید خرازی و احداث پل صاحب روضات تاکید شد که عملیات تعریض بزرگراه شهید خرازی تا پایان تابستان و قبل از بازگشایی مدارس و افزایش ترافیک به پایان برسد؛ سرانجام هفتم تیرماه عملیات تعریض بزرگراه شهید خرازی با هدف حذف فضای سبز و اضافه‌شدن به تندروی حدفاصل پل شهید مطهری تا پل جهاد با ۱۳.۸ میلیارد تومان اعتبار آغاز شد تا عملیات تعریض در دو شیفت کاری و در دو ضلع شرقی و غربی هرکدام به طول ۳۰۰ متر انجام شود.

با این حال پس از گذشت ۲۳ روز از مهرماه و افزایش حجم تردد در این بزرگراه، عملیات عمرانی در حاشیه مسیر ادامه دارد و به نظر می‌رسد زمان زیادی تا تکمیل نهایی تعریض بزرگراه خرازی باقی مانده است؛ هرچند پروژه در محدوده فضای سبز برچیده شده کنار بزرگراه در حال انجام است و هیچ قسمتی از مسیر تردد شهروندان را با محدودیت ترافیکی مواجه نکرده، اما دو سوال مهم برای شهروندان مطرح شده است، نخست آن که دلیل این تأخیر چه بوده است؟ و پرسش دیگر این است که پروژه چه تاریخی به پایان می‌رسد؟

چرا تعریض بزرگراه خرازی سر موعد به اتمام نرسید؟

سازه سپتیک و ۳۲ چاه جذب دلیل اصلی تأخیر در پروژه

بررسی‌های ایمنا نشان می‌دهد دلایل متعددی برای تکمیل‌نشدن تعریض بزرگراه خرازی تا پایان تابستان وجود داشته است، اما دلیل اصلی و مهم‌تر، اجرای سازه سپتیک برای دفع آب‌های سطحی و ۳۲ حلقه چاه جذبی و ۳۲ حوضچه بتنی بوده است که به حجم عملیات این محدوده اضافه شد؛ بر اساس وعده معاون عمران شهرداری اصفهان تا پایان مهرماه تعریض بزرگراه خرازی حد فاصل پل شهید مطهری تا پل جهاد تکمیل می‌شود، قسمتی از ضلع شرقی این محدوده از چند روز گذشته زیر بار ترافیک رفته است.

شهرداری اصفهان اقدامات دیگری از جمله احداث پل صاحب روضات و تعریض بزرگراه حدفاصل پل جهاد تا پل کهندژ، برای کاهش حجم ترافیک بزرگراه شهید خرازی پیش‌بینی کرده است، طرح‌هایی که به دلیل پیچیدگی‌هایی از جمله نصب سازه‌های پیش‌ساخته، نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهند رسید.

چرا تعریض بزرگراه خرازی سر موعد به اتمام نرسید؟

تکمیل عملیات تعریض ضلع غربی بزرگراه شهید خرازی حدفاصل پل مطهری تا پل جهاد تا پایان مهرماه ۱۴۰۲

اصغر کشاورزراد، معاون عمران شهری شهردار اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بزرگراه شهید خرازی سه ورودی و سه خروجی از کندروها به تندرو دارد که تعریض آن باید در سه قسمت انجام شود.

وی با بیان اینکه رمپ خروجی پل شهید مطهری تا پل جهاد که تاکنون ۹۲ درصد پیشرفت داشته است، شامل خاک‌برداری مسیر، حفاری شمع‌ها، بتن‌ریزی شمع‌ها، خاک‌برداری دستی بین شمع‌ها، آرماتوربندی دیوارها، بلوک‌چینی و اجرای پلاستر طرح‌دار است، می‌افزاید: اجرای سازه سپتیک جهت دفع آب‌های سطحی و ۳۲ حلقه چاه جذبی و ۳۲ حوضچه بتنی به حجم عملیات این محدوده اضافه شد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ضمن عذرخواهی از شهروندان بابت تکمیل‌نشدن پروژه در موعد مقرر ادامه می‌دهد: ۳۲ چاه جذبی به قطر ۱۲۰ سانتی‌متر، همچنین ۳۲ حوضچه و یک سازه سپتیک در محل رمپ پل مطهری اضافه و موجب تأخیر در بهره‌برداری از این قسمت شده است.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر عملیات اجرای آسفالت قسمت اعظمی از ضلع شرقی این محدوده انجام شده است و با اجرای عملیات تعریض ضلع غربی بزرگراه شهید خرازی حدفاصل پل مطهری تا پل جهاد تا پایان مهرماه به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

کشاورزراد خاطرنشان می‌کند: شهرداری اصفهان در نظر دارد با توجه به وجود ترافیک نیمه‌سنگین در بخش‌هایی از محدوده پل خروجی جهاد تا پل کهندژ، عملیات تعریض را نیز انجام دهد که اقدامات عمرانی آن شامل خاک‌برداری مسیر، حفاری شمع‌ها، بتن‌ریزی شمع‌ها، خاک‌برداری دستی بین شمع‌ها، آرماتوربندی دیوارها، قالب‌بندی و بتن‌ریزی دیوار یک طرف از دو هفته پیش آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در محدوده پل جهاد تا پل کهندژ و در امتداد خیابان صاحب روضات تقاطع غیرهمسطحی در دست احداث است، خاطرنشان می‌کند: در ادامه تعریض بزرگراه شهید خرازی، شهرداری در حال انجام مطالعات و بررسی طرح و تعریض در قسمت پل شهید خودسیانی تا رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) است.

کد خبر 695288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.