جشنواره فیلم کودک و نوجوان به‌تنهایی پاسخگوی نیاز سینمای کودک نیست

رویدادهای بین‌المللی مانند جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان بستری مناسب برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های موجود در حوزه سینمای کودک است، اما تنها برگزاری چنین رویدادهایی کافی نیست و در این مسیر جوانب و الزامات دیگری نیز مطرح است که در این گزارش ضمن گفت‌وگو با فعالان این عرصه، به بررسی آن‌ می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها «فیلم» و «انیمیشن» از اولین مواجهه‌های کودکان و خردسالان با رسانه‌ها است، یعنی بچه‌ها حتی از زمان نوزادی وقتی در خانه چشم باز می‌کنند با صفحه روشن تلویزیون مواجه می‌شوند، اما این مسیر نه تنها پایانی ندارد، بلکه روزبه‌روز پیشرفته‌تر نیز می‌شود؛ در ادامه این مسیر وقتی بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند سینما رفتن و دیدن فیلم برایشان جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و از طرفی در کنار این جذابیت، مانند ضبط‌صوت همه‌چیز را حفظ و در ادامه تکرار می‌کنند، یعنی تاثیرپذیری آن‌ها از محتوای یک فیلم نیز به شدت زیاد است و در این سال‌ها نیز شاهد دور از اخلاق بودن بسیاری از فیلم‌های سینمایی هستیم.

علی‌رغم علم به تاثیرپذیری فیلم‌ها بر کودکان و از طرفی نامناسب بودن محتواهای سینما برای این قشر، همچنان شاهد مغفول ماندن سینمای کودک هستیم، البته که نمی‌توان گفت در این عرصه با کمبود متخصص مواجهیم زیرا شاهد آثار بسیار خوب نیز هستیم، اما در این مسیر مدیریت و دلسوزی افرادی نیاز است که دستشان به جایی می‌رسد؛ این روزها ظرفیت‌های فراوانی از جمله استقبال بی‌نظیر مردم از سینمای کودک مشهود است و از طرفی جشنواره‌های بین‌المللی مانند جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوان عرصه‌ای برای میدان دادن به تولیدات این حوزه است، اما ساخت فیلم‌های خوب نیازمند یک همکاری چندجانبه است.

بر همین اساس با توجه به مصادف شدن با آخرین روز جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، به سراغ تعدادی از کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران حاضر در این جشنواره که خود در موضوع سینمای کودک فعال هستند، رفتیم تا نظر آن‌ها را درباره اهمیت موضوع سینمای کودک و ظرفیت این جشنواره برای رونق‌بخشی به سینمای کودک و نوجوان بدانیم:

تمام ارگان‌ها به کمک سینمای کودک بیایند

بر همین اساس محمد فیلی، بازیگر سینما و تلویزیون می‌گوید: باید در زمینه سینما کودک بیشتر کار شود و در همین راستا بودجه و برگزاری جشنواره‌های بیشتر در شهرهای مختلف دارای اهمیت است؛ زمانی که تمام ارگان‌ها برای هنر بودجه بگذارند، تمام مشکلات برطرف خواهد شد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به تنهایی پاسخگوی نیاز سینمای کودک نیست
محمد فیلی بازیگر سینما و تلویزیون

سیدصابر امامی، تهیه‌کننده فیلم کاپیتان با بیان اینکه سینما ظرفیت مخاطب را دارد، اظهار می‌کند: تجربه نشان داده است که مخاطب کودک و نوجوان با سینما و فیلم‌های خوب تولید شده همراهی می‌کند، اما بسیاری از کارگردان‌های کودک و نوجوان چندین سال است فیلمی در این حوزه نساخته‌اند که این نشان می‌دهد دستگاه‌های حمایتی پشتیبانی لازم را نکرده‌اند؛ از این‌رو چرخه اکران مناسب در اختیار فیلم کودک و نوجوان قرار ندارد تا در سینما کودک و نوجوان اتفاقات خوبی بیفتد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم کودک و نوجوان تأثیر زیادی بر رونق سینما کودک می‌گذارد، ادامه می‌دهد: زمانی که مخاطب برای تماشا فیلم به سینما می‌آید و با فیلم‌های کودک و نوجوان به صورت یک‌پارچه آشنا می‌شود، این فرآیند برای فیلم‌سازان انگیزه ایجاد می‌کند تا در جشنواره به صورت اختصاصی فیلم تولید کنند.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به تنهایی پاسخگوی نیاز سینمای کودک نیست
سیدصابر امامی تهیه‌کننده فیلم کاپیتان

برای موفقیت در سینمای کودک، نیازمند یک چرخه هستیم

حسین ریگی، کارگردان فیلم هوک با تاکید بر اینکه نسل‌های نوجوان و جوان ظرفیت‌های مهمی برای سینما هستند، می‌گوید: با همکاری سازمان‌هایی نظیر بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش می‌توان فضایی را برای جذب مخاطب به سینما و افزایش تولید فیلم ایجاد کرد، اما در این مسیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی اهداف باشد؛ از این‌رو باید چرخه‌ای که از تولید آغاز می‌شود و به اکران و جشنواره می‌رسد را آماده کرد تا عملکرد موفقی داشته باشد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به تنهایی پاسخگوی نیاز سینمای کودک نیست
حسین ریگی کارگردان فیلم هوک

علی آشتیانی‌پور، تهیه‌کننده فیلم هوک نیز معتقد است که آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشور محسوب می‌شود و ادامه می‌دهد: آموزش و پرورش طیف زیادی از مخاطبان کودک و نوجوان را در اختیار دارد و در این مسیر اگر آموزش و پرورش در جذب مخاطب کمک کند تا رابطه کودکان با سینما بهتر شود، مطالبات بهتری در حوزه فیلم کودک صورت خواهد گرفت که این فرآیند موجب انگیزه و تشویق فیلم‌سازان برای ادامه تولید می‌شود.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به تنهایی پاسخگوی نیاز سینمای کودک نیست
علی آشتیانی‌پور تهیه‌کننده فیلم هوک

جشنواره فیلم کودک باعث از بین رفتن ایران‌هراسی می‌شود

مهدی نخعی‌راد، تهیه‌کننده فیلم سفر به تاریکی هم تصریح می‌کند: ظرفیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان خوب است و در این راستا مخاطبان خوبی در ایران داریم، از این‌رو باید تلاش کنیم تا تجربیات و ارتباطات بهتری با مخاطب برقرار کنیم؛ در این موضوع جشنواره فیلم کودک و نوجوان باعث می‌شود سطح و کیفیت کارهای ایران دیده شود و ایران‌هراسی موجود در جوامع خارجی برطرف شود.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به تنهایی پاسخگوی نیاز سینمای کودک نیست
مهدی نخعی‌راد تهیه‌کننده فیلم سفر به تاریکی

سجاد نصراللهی‌نسب، تهیه‌کننده فیلم در آغوش درخت هم بر این باور است که شرایط تولید فیلم و پیدا کردن داستان برای سینما کودک سخت است و بر همین اساس یادآور می‌شود: برای تولید کار کودک باید از نمادهای طبیعی که خود کودکان هستند استفاده کرد از این‌رو کار به حساسیت و مراقبت بیشتری نیاز دارد.

وی ادامه می‌دهد: سازمان‌های فارابی و کانون پرورش فکری باید به صورت جدی وارد کار شوند و بودجه‌های ویژه‌ای را برای تولید فیلم‌های کودک و نوجوان اختصاص دهند، چراکه آینده هر جامعه‌ای به نوع تربیت و پرورش کودکان و نوجوان بستگی دارد.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به تنهایی پاسخگوی نیاز سینمای کودک نیست
سجاد نصراللهی‌نسب تهیه‌کننده فیلم در آغوش درخت

سینمای ایران در دنیا شناخته شده است

جواد قامتی، بازیگر فیلم در آغوش درخت نیز با اشاره به اینکه پتانسیل‌های خوبی در کشور داریم، اظهار می‌کند: سینمای ایران در دنیا شناخته شده است و کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که مسائل فرهنگی آن در تولید فیلم و کتاب هم‌تراز با ما باشد. در این مسیر جشنواره، الفبا و زبان فیلم‌سازی را قوی می‌کند، چراکه در آن فیلم‌سازان باهم ارتباط برقرار و کارهای یکدیگر را مشاهده می‌کنند.

جشنواره فیلم کودک و نوجوان به تنهایی پاسخگوی نیاز سینمای کودک نیست
جواد قامتی بازیگر فیلم در آغوش درخت

به گزارش ایمنا، رویدادهای بین‌المللی مانند جشنواره فیلم کودک بستری مناسب برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های موجود سینمای کودک است، اما برگزاری چنین رویدادهایی به تنهایی کافی نیست، بلکه لازم است پیش از ورود به این مسیر، ضمن حمایت متولیان، تیم‌هایی متشکل فیلمنامه‌نویسان، روان‌شناسان و کارشناسان آموزش و پرورش نیز تشکیل شوند تا فیلم‌های ساخته شده با بهترین حمایت‌های مادی و معنوی به پرده‌های سینما برسند و مخاطبان را به خود جذب کنند، زیرا اگر می‌خواهیم آینده کودکان این سرزمین را بسازیم باید از ظرفیت‌های فرهنگی به‌خصوص فیلم‌ها و انیمیشن‌های کودکانه بهره لازم را ببریم و برای این امر تمام ظرفیت‌های موجود را به میدان بیاوریم زیرا تربیت نسل آینده از مهم‌ترین دغدغه‌های کشور بوده است و خواهد بود.

کد خبر 695103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.