دخترهای شگفت‌انگیز و واژه‌های سرنوشت‌ساز

توجه به مراحل زندگی یک دختر و شکل‌گیری شخصیت او به عنوان مادر آینده بسیار مهم است و در این میان، واژه‌ها نقش مهمی در سرنوشت دخترها به ویژه از دوران کودکی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهترین هدیه برای هر خانواده‌ای فرزند دختر است، چراکه او مادری برای آینده خواهد بود، دختر مملو از احساس است، مراحل زندگی‌اش انسان را شگفت زده می‌کند، پس لحظات او باید با شادی و امید سپری شود و در این رابطه والدین باید به او راه‌هایی را نشان دهند که مملو از نشاط و شکوفایی و توانمندی باشد.

دختر ابراز عشق و علاقه را از مادر می‌آموزد و آغوش مادر همیشه گهواره‌ای امن برای آرامش دختر است، این مادر است که دختر خود را از حالت نگاه و چهره او می‌فهمد و اوست که همواره دختر را برای رسیدن به اهداف دور دست تشویق می‌کند، زیرا خودش هم دختر دیروز خانواده بوده و اکنون دختر امروز را در دامن می‌پروراند.

همچنین دختر در سایه پدر می‌تواند باور کند که لایق رفتار مناسب است و به پدری نیاز دارد که در کمال صداقت به او بگوید که او در تمام موارد زیبا است، پدر برای دختر همان شخصی است که می‌تواند پاسخی برای سوالاتی بغرنج و راه حلی برای مشکلاتش باشد، دختر به پدر نیاز دارد؛ پدری که به او اطمینان دهد، همیشه جایی برای بازگشت خواهد داشت و به او کمک کند تا از اشتباهات درس بگیرد.

تربیت دختران از جهات مختلف حائز اهمیت است، چرا که دختران امروز مادران فردا هستند و بخش بزرگی از جامعه آینده را تشکیل می‌دهند، همان‌هایی که تلاش‌ها و سخنانشان مسیر بالندگی و پویایی را هموارتر می‌کند و دست‌هایشان نور امید را همچون بهار در همه جا پراکنده می‌کند، لذا والدین، خانواده، مسئولان مدرسه، اطرافیان و هر کس که حتی لحظاتی کوتاه با دختران برخورد دارد، باید بداند که چگونه با آنها رفتار کند و در برخورد با دختران دقت لازم را داشته باشد تا به اندازه سهم خود شخصیت مادران فردا را آن طور که باید بپروراند.

پرورش روح و شخصیت دختران، جامعه را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد، زیرا دختران موفق روح و روان‌شان قبل از جسم‌شان رشد کرده و به طور صحیح پرورش یافته است، بنابراین کلمه به کلمه‌ای که در برخورد، رفتار و پرورش دختران استفاده می‌شود، پازل شخصیت او را در آینده تشکیل می‌دهد.

دخترهای شگفت‌انگیز و واژه‌های سرنوشت‌ساز

برای رعایت عواطف دختر، نکات را به طور غیرمستقیم به دختر خود بگویید

فاطمه رضازاده، مشاوره کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره نحوه برخورد با دختران اظهار می‌کند: تعریف و تمجید از دختر شخصیت او را شکوفا می‌کند و احساس ناامنی را از او می‌گیرد، پدر و مادر الگوی زندگی آینده او هستند، به جهت روحیه خاصی که دختر دارد باید از سرزنش کردن او خودداری شود و تا آنجا که ممکن است به طور غیرمستقیم به او نکاتی را تفهیم کرد، همچنین لازم است دختر را به سمت شرکت در کلاس‌های هنری و ورزشی سوق داد، زیرا نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

وی می‌افزاید: دخترها در گفت‌وگوها و مراودات کلامی، توانایی بیشتری دارند، پس بهتر است او را با حل معما، چیدمان پازل‌ها و انجام بازی‌های فکری و پیچیده‌ای مانند شطرنج، آشنا کرد، والدین باید توجه کنند که محبت در کلام تأثیر بسزایی در رشد دخترشان دارد و نباید از کلمات نامناسب برای صحبت با آنها استفاده شود.

کارشناس مشاوره کودک و نوجوان ادامه می‌دهد: دختر بچه‌ها بسیار حساس هستند، همچنین در تعریف از دختر بچه‌ها مبالغه و افراط نشود، بلکه در مواقع خاص که شایسته آن هستند، از آنها تعریف کنید، وگرنه این تعریف و تمجید ارزشی نخواهد داشت، همچنین والدین باید تلاش کنند الگوهای مناسبی را به دختران خود معرفی کنند تا آنها در تمام مراحل زندگی فردی و اجتماعی آینده نیز بتوانند الگویی صحیح را انتخاب کنند.

دخترهای شگفت‌انگیز و واژه‌های سرنوشت‌ساز

تأثیر رفتار مادران بر دختران

زهره کاظمی، کارشناس ارشد روانشناسی کودک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: به دختر بچه خود بگویید ممکن است که در مورد موضوعی با هم، هم عقیده نباشیم و حتی گاهی اوقات نظرتان مخالف باشد، هیچ وقت به رویاهای دختر خود نخندید، زیرا رؤیاها اگر در مسیر صحیح پرورش یابد، شکوفایی استعداد افراد را به دنبال دارد.

وی می‌افزاید: هیچ وقت فرصت دیدن او را در کنار مادرش از دست ندهید، زیرا حضور کافی مادر در تمام موارد رشد و بالندگی دختران را رقم می‌زند، همان طور که نبود مادر در کنار دختر می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های بسیاری باشد.

کارشناس ارشد روانشناسی کودک ادامه می‌دهد: به خاطر داشته باشید که دختر بچه‌ها دائم رفتار والدین را زیر نظر دارد، او درصدد است بداند والدین چطور از خانواده مراقبت کرده و چگونه زندگی را اداره می‌کنند، لذا والدین باید در رفتار با یکدیگر و با اطرافیان دقت لازم را داشته باشند، همچنین به خاطر داشته باشید که دختر بچه‌ها برداشتی افراطی از مفهوم «خوبی و انصاف» دارند و به طور مداوم ذهنشان درگیر آن است، بنابراین سعی کنید این برداشت برایشان اصلاح شود تا در آینده دچار آسیب نشوند.

دخترهای شگفت‌انگیز و واژه‌های سرنوشت‌ساز

واژهای مناسب می‌تواند حیات فکری و شخصیتی دختربچه‌ها را رشد دهد

علی ادیب، روانشناس و روانکاو در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: مدام به دختر بچه‌های خود نگویید که «دختر خوب» این حرف را نمی‌زند یا این کار را نمی‌کند یا باید فلان طور باشد و فلان گونه رفتار کند، زیرا اگر زمانی دخترتان خلاف آن را عمل کند، دچار احساس گناه می‌شود، آن هم برای گفتار یا رفتاری که لزوماً بد و عیب نبوده است و این موضوع رشد شخصیتی او را به خطر می‌اندازد، واژهای مناسب می‌تواند حیات فکری و شخصیتی دختربچه‌ها را رشد دهد.

وی با بین اینکه نوعی رابطه متقابل بین لبخند و عواطف یک دختر وجود دارد، ادامه می‌دهد: والدین نباید لبخند خود را از دخترشان دریغ کنند و نباید لبخند زدن را که برای یک دختر که از حیاتی‌ترین چیزها است از او بگیرند.

این روانشناس و روانکاو اضافه می‌کند: دخترها و دختر بچه‌ها از احساسات شکننده‌ای برخوردار هستند، بنابراین نه تنها والدین بلکه اقوام و اطرافیان باید به تأثیر حرف‌های خود نسبت به دختر بچه‌ها توجه و دقت کافی را داشته باشند، نباید نسبت به دختر بچه‌ها که به راحتی چشمانشان اشک‌آلود می‌شود و احساسات شکننده‌ای دارند، از واژه «لوس» استفاده کرد، از این رو والدین نه خودشان از اصطلاح «لوس» استفاده کنند و نه به دیگران اجازه دهند که این واژه‌ها را نسبت به دخترشان به کار ببرند.

وی تصریح می‌کند: استفاده از این اصطلاحات حتی به طور ناآگاهانه می‌تواند تأثیرات بلند مدتی بر حیات فکری و شخصیتی یک دختر بگذارد و پرهیز از این گونه برچسب‌زنی‌ها ضروری است، زیرا این برچسب زنی‌ها و استفاده از این واژه‌ها باعث می‌شود که یک دختر به درون‌گرایی سوق پیدا کند و او را به این فکر وا می‌دارد که به دنبال تأیید گرفتن از اطرافیان باشد و اینگونه استقلال شخصیت در حساس‌ترین برهه تربیتی از او سلب خواهد شد، بنابراین باید به بار معنایی واژه‌هایی که برای دختر بچه‌ها استفاده می‌شود، توجه شود و والدین و اطرافیان باید دقت فراوانی در این زمینه داشته باشند.

همان طور که متصور هستید، توجه به روح و روان دختران اهمیت دارد، چرا که شکل‌گیری شخصیت او در آینده در گرو نحوه رفتار و برخورد با دختران در کودکی است، روحیه دختر بچه‌ها بسیار لطیف است و باید با ظرافت خاصی با آنها رفتار شود، دختران امروز مادران و زنان موفق و اثرگذار فردا هستند.

کد خبر 694968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.