کمبود و کاهش جدی تولید داروهای رایج در فرانسه به دلیل نبود سودآوری

کمبود داروهای قدیمی که به‌طور رایج در تجویزهای پزشکی استفاده می‌شد در فرانسه روبه افزایش گذاشته است. کارشناسان می‌گویند که این اتفاق تا حدی به این دلیل است که شرکت‌های داروسازی تولید آن‌ها را به دلیل نداشتن سودآوری کاهش داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داروسازان فرانسوی می‌گویند که اکنون فهرست بلندبالایی از داروهایی وجود دارد که در حال حاضر از سوی تأمین‌کنندگان در دسترس نیست و تخمین می‌زنند که در هر روز، حدود یک‌سوم داروهایی که بیماران به دنبال آن هستند، موجود نیست. این کمبود از آنتی‌بیوتیک‌ها گرفته تا داروهایی که برای درمان بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت استفاده می‌شود، روند درمان بیماری‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فرانسه تنها کشوری نیست که با کمبود دارو دست‌وپنجه نرم می‌کند، سیاستمداران اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده‌اند که برای رسیدگی به این مشکل تلاش خواهند کرد.

کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا هفته گذشته به نمایندگان پارلمان اروپا گفت که رسیدگی به کمبود دارو یک اولویت سیاسی در اروپا است و افزود که یک سیستم هشدار جدید و برنامه‌های پیشگیری از کمبود وجود دارد، زیرا چنین مشکلی چندین کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در ایالات متحده آمریکا نیز نگرانی‌هایی در مورد کمبود دارو از آنتی‌بیوتیک‌ها گرفته تا داروهای اصلی در درمان‌های سرطان‌ها وجود دارد، به طوری‌که محققان اعلام کرده‌اند که در بحبوحه کمبود دارو بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، استفاده از داروهای جایگزین افزایش یافته است.

کمبود و کاهش جدی تولید داروهای رایج در فرانسه به دلیل نبود سودآوری

چرا کمبود دارو افزایش یافته است؟

داروهای قدیمی و رایج اغلب با کمبود مواجه می‌شوند زیرا قیمت دارو پس از انقضای حق ثبت اختراع اصلی کاهش پیدا می‌کند و سایر شرکت‌ها می‌توانند داروهای ژنریک تولید کنند. کمبود این داروها، پول کمتری نسبت به داروهای جدید به همراه دارد و از آنجا که شرکت‌های داروسازی سود کمتری به دست می‌آورند، سعی می‌کنند در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند و به همین علت ذخیره‌ای از داروهای قدیمی وجود ندارد.

هم مواد مؤثر و هم تولید داروها قبلاً توسط شرکت‌های داروسازی در فرانسه یا سایر کشورهای اروپایی انجام می‌شد، اما به‌طور چشمگیری، این شرکت‌ها کار را برون‌سپاری می‌کنند؛ برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، اغلب سفارشات دارویی به هند و چین فرستاده می‌شود، چراکه نیروی کار آنجا بسیار ارزان است، اما استانداردهای زیست‌محیطی بسیار ضعیف است.

فرانسه قصد دارد تا برای مقابله با کمبودهای احتمالی بیشتر، اقداماتی از جمله سهمیه‌بندی، تغییرات توزیع و واردات را انجام دهد تا بیماران بتوانند به داروهای کلیدی دسترسی داشته باشند. در اوایل سال جاری، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز طرحی را برای بومی‌سازی مجدد تولید ۲۵ دارو برای جلوگیری از کمبود اعلام کرد.

کد خبر 694907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.